همه راضی به جز شمشیربازی و کاراته/ یک سال آسوده و ترافیک شدید برای ۲۰۲۳

خوشحالی در حرف هایشان موج میزدند انگار نه انگار که سال بعد باید هم سهمیه المپیک بگیرند هم در مسابقات جهانی رشته های خود شرکت کنند و هم به بازیهای آسیایی بروند که کسب مدال در آن هم مهم است و هم دشوار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، در پی لغو و تعویق بازیهای آسیایی هانگ ژو ، برنامه های کمیته ملی المپیک متاثر از برنامه فدراسیون های ورزشی و تقویم بین المللی آنها دستخوش تغییرات جدی شد و رشته های مختلف واکنش های متفاوتی به آن نشان دادند. برخی رشته ها نهایت سود و بهره مندی را از تعویق این بازیها بردند و حالا با جدیت هرچه تمام روی تقویم جاری سالیانه خود متمرکز می شوند و برخی دیگر فرصت حضور در بازیهای آسیایی را فرصت مغتنمی می دانستند که تعویق آن ، امید را از ورزشکاران شان خواهد گرفت. 

بوکس : خبر خوبی بود مصدوم داشتیم 

عیسی گل‌محمدی سخنگوی فدراسیون بوکس ایران در رابطه با تاثیر این اتفاق روی برنامه‌های تیم ملی بوکس در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: ما با همان شرایط گذشته برنامه‌های خود را پیش خواهیم برد، اما هدف خود را رقابت‌های قهرمانی آسیا قرار خواهیم داد. اردوهای مشترکی هم داریم که قطعا سعی می‌کنیم برگزار شود. البته تعویق بازی‌های آسیایی نیز تا حدودی به سود ما بود تا با زمان بیشتری به برنامه‌ها رسیدگی کنیم. اما علیرضا استکی سرمربی تیم ملی بوکس گفت: به دلیل مصدومانی که داشتیم، تعویق بازی‌های آسیایی به سود ما است. ما یکی دو تا آسیب دیده داشتیم و این اتفاق تا حدودی برای ما بهتر است. البته اگر تاریخ بعد را شش ماه بعد اعلام کنند خیلی بهتر است و اگر یک سال باشد کارمان سخت می‌شود.او در پاسخ به این سوال که با این شرایط برنامه تیم ملی بوکس چگونه خواهد بود، توضیح داد: به هر حال برنامه‌های آماده سازی ما باید تغییراتی داشته باشد و در شهریور ماه به اوج آمادگی نرسیم. از الان برای قهرمانی آسیا آماده خواهیم شد. 


 

شمشیربازی : انگیزه های ما تحت تاثیر قرار می گیرد

رییس فدراسیون شمشیربازی معتقد است تعویق بازی های آسیایی انگیزه ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد چون پاداش آن می توانست زندگیشان را تغییر دهد.او در مورد آماده شدن شمشیربازان برای بازیهای آسیایی گفت: یک ماه بعد از المپیک، اردوهای شمشیربازی برای حضور در بازی های آسیایی آغاز شد و تیم سابر به دنبال طلای بازی ها بود. سابریست ها  در حال حاضر در مادرید هستند و حدود ۱۰ روز دیگر عازم ایتالیا می شوند. تیم دختران به امارات و اپه مردان به گرجستان می روند و ما با وجود هزینه های سنگین مالی این تدارکات در نظر گرفتیم تا تیم های ما برای بازی های آسیایی آماده شوند. نه تنها شمشیربازی بلکه همه فدراسیون ها هم زحمت کشیدند و تدارک دیدند. ما برای یونیورسیاد هم برنامه ریزی کرده بودیم که آن هم لغو شد و این اتفاق انگیزه ها را مقداری تحت تاثیر قرار می دهد.رییس فدراسیون شمشیربازی در مورد اینکه اگر سال آینده بازی های آسیایی برگزار شود، با توجه به برگزاری مسابقات گزینشی المپیک کار برای ورزشکاران سخت خواهد بود، تصریح کرد: در بسیاری از رشته‌ها بحث رنکینگ مهم است. مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا امتیاز بالایی دارد، ارزشش برای کسب سهمیه المپیک خیلی زیاد است. بازیهای آسیایی اهمیت بسزایی دارد اما نتایج آن در رنکینگ جهانی تاثیری ندارد بنابراین قهرمانی آسیا  از اهمیت بیشتری برخوردار است.
او افزود: البته از این زاویه هم می‌توان نگاه کرد که در صورت برگزاری بازیها به تدارکات تیم برای کسب سهمیه المپیک کمک می کند. همچنین از آنجا که نتایج بازی ها مهم است دولت، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش توجهات خوبی خواهند کرد و این مسئله هم می تواند به ورزشکاران کمک کند.
در همین ارتباط علی پاکدامن ملی پوش شمشیربازی ایران گفت: تعویق بازی های آسیایی خبر خوبی برای من به عنوان ورزشکار نبود و کاش این اتفاق رخ نمی داد.  تعویق بازی های آسیایی خبر خیلی شوکه کننده و ناراحت کننده ای بود. ما تمرینات خیلی خوبی را پشت سر گذاشته بودیم و آماده بودیم که در بازی ها شرکت کنیم. ما می خواستیم مانند دوره قبل بازی ها پرقدرت ظاهر شویم و نتایج خیلی خوبی بگیریم. من خودم شخصا از تعویق بازی ها خیلی ناراحتم و کاش این اتفاق رخ نمی داد.

پاکدامن با اشاره به اینکه سال آینده مسابقات گزینشی المپیک پاریس هم آغاز می شود، تصریح کرد: سال آینده مسابقات گزینشی المپیک را در پیش داریم و کارمان سخت تر می شود اما نمی توان کاری کرد. این اتفاقی است که افتاده و شرایط برای ما مثل بقیه حریفان آسیایی یکسان است. در کل تعویق بازی ها برای من به عنوان ورزشکار خبر خوبی نبود و دوست داشتم در تاریخ مقرر برگزار شود و نتیجه خوبی بگیریم.




کشتی: حالا با تمام توان برای قهرمانی جهان آماده می‌شویم

سخنگوی فدراسیون کشتی اما، با تاکید بر اینکه آماده حضور در ۲ رویداد قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی بودیم، تاکید کرد:با تعویق بازی‌های آسیایی چین، تمام تمرکز ما بر حضور پرقدرت در رقابت های قهرمانی جهان معطوف خواهد بود.محمدابراهیم امامی گفت : فدراسیون کشتی تمامی تمهیدات لازم برای آماده‌سازی دو تیم در کشتی آزاد و دو تیم در کشتی فرنگی را به دو رویداد قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی به دلیل نزدیکی فاصله زمانی این ۲ رویداد تدارک دیده بود که در این میان نحوه حمایت و تعامل مسئولان ورزش نیز تاثیر زیادی بر تصمیم نهایی ایفا می‌کرد.وی تصریح کرد: با تصمیم چین مبنی بر تعویق بازی‌های آسیایی، حالا تمام تمرکز ما بر حضور پرقدرت در رقابت‌های قهرمانی جهان خواهد بود. قطعا لغو بازی‌های آسیایی با توجه به جایگاه این رقابت‌ها برای ورزش ایران اثرگذار خواهد بود.سخنگوی فدراسیون کشتی، افزود: منافع ملی برای ما در اولویت تصمیم‌گیری قرار دارد و بر همین اساس نیز جلسات هفتگی سرمربیان تیم‌های ملی به صورت منظم با رییس فدراسیون کشتی طی مدت اخیر برگزار می‌شد تا درباره نحوه حضور در این ۲ رویداد بهترین تصمیمات اتخاذ شود. چرخه انتخابی تیم ملی نیز با برنامه‌ریزی‌های قبلی برای شناخت نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان اجرا شد.

وی در پایان گفت: برای کشتی ایران به ترتیب رقابت‌های المپیک، قهرمانی جهان و سپس بازی‌های آسیایی، همیشه در اولویت‌های اول تا سوم بوده است.



کاراته : تلخ است

سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته،‌گفت: پس از لغو اعزام تیم ملی کاراته به رقابت‌های قهرمانی جهان و لیگ‌های جهانی، امید تمامی ملی‌پوشان ایران حضور در بازی‌های آسیایی بود.وی گفت: از شنیدن این خبر شوکه شدیم. بازی‌های آسیایی تنها انگیزه ملی پوشان کاراته ایران بود و قطعا این موضوع اتفاق تلخی برای کاراته ایران خواهد بود.سرمربی تیم ملی کاراته، افزود: بازیکنان کاراته ایران پس از المپیک توکیو به دنبال این بودند که در رقابت‌های قهرمانی جهان بار دیگر برای ورزش ایران افتخارآفرینی کنند که متاسفانه اعزام تیم ملی به این رقابت‌ها لغو شد. همچنین حضور در رقابت‌های لیگ‌های جهانی کاراته وان از دست رفت و با این اوصاف تنها انگیزه ملی‌پوشان ایران حضور در بازی‌های آسیایی بود که متاسفانه به تعویق افتاد.


بسکتبال : زمان بیشتری داریم

جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: به واسطه تعویق بازی‌های آسیایی زمان بیشتری داریم و برنامه‌های خود را با وسواس بیشتری پیش می‌بریم. بحث اصلی امنیت جانی ورزشکاران است و وقتی یک تصمیم جمعی گرفته می‌شود باید به آن احترام گذاشت. دید ملی برای همه کشورها آن هم در بعد سلامتی ورزشکاران بسیار مهم است. او درباره تاثیر این اتفاق روی بسکتبال ایران نیز توضیح داد: با این اتفاق خدا را شکر فرصت بیشتری داریم و می‌شود بهتر کار کنیم چون در روند تیم ملی هم تغییراتی خواهیم داشت. این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و برنامه ما برای مربی‌های تیم ملی متفاوت خواهد شد. رئیس فدراسیون بسکتبال ادامه داد: در هر صورت اردوهای تیم ملی برقرار است و برنامه‌های خود را بهتر تدوین خواهیم کرد. این موضوع یک مقدار برنامه‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما روند کاری فدراسیون متوقف نخواهد شد.

والیبال : ناراحت نشدیم

سرپرست تیم ملی والیبال در مورد تعویق بازی‌های آسیایی گفت: به عنوان فدراسیون والیبال و تیم ملی والیبال از تعویق بازی‌ها خیلی ناراحت نشدیم و بدمان نیامد که بازیکنان بتوانند در یک فرصت و ریکاوری بهتر به این بازی‌ها برسند. امیر خوش‌خبر گفت: قطعا تعویق بازی‌ها به نفع والیبال ما بود چون با توجه به مصدوم‌هایی که داشتیم کمی از برنامه آماده‌سازی تیم عقب بودیم. از طرفی برخی بازیکنان ما مقل جواد کریمی، میثم‌ صالحی و مجرد مصدوم بودند که از بازیکنان اصلی ما هستند و قطعا در شرایط ایده‌آلی به بازی‌های آسیایی نمی‌رسیدند. به همین دلیل به عنوان فدراسیون والیبال و تیم ملی والیبال از تعویق بازی‌ها خیلی ناراحت نشدیم و بدمان نیامد که بازیکنان بتوانند در یک فرصت و ریکاوری بهتر به این بازی‌ها برسند. او افزود: بازی‌های آسیایی فاصله خیلی کمی با  مسابقات جهانی ما داشت و باید به فاصله چند روز از مسابقات جهانی مستقیم به بازی‌های آسیایی می‌رفتیم. این هم دلیلی بود که بازیکنان تیم با خستگی و انگیزه کمتر به بازی‌های آسیایی برسند. تیم اگر بخواهد از بازی‌های بزرگی مثل مسابقات جهانی به مسابقات آسیایی برود، انگیزه‌اش کم می‌شود. ما قبلا تجربه این را داشتیم که از مسابقات جهانی لهستان مستقیم به بازی‌های آسیایی اینچئون رفتیم و زمانی که رسیدیم واقعا شرایط انگیزشی و بدنی خیلی جالبی نداشتیم. اگر چه قهرمان شدیم اما می توانستیم با شرایط بهتر و راحت‌تری به مسابقات اعزام شویم. به همین دلیل از تعویق بازی‌های استقبال می‌کنیم و امیدوارم زمانی باشد که تیم ملی با کمترین دغدغه در این بازی‌ها که مدالش برای کشور ما اهمیت دارد، حاضر شود.
 

وزنه برداری: لغو اردو و ادامه بلاتکلیفی

وزنه برداری ایران که این روزها حسابی درگیر حواشی است هم هیچ اظهارنظر شفافی در ارتباط با لغو بازیهای آسیایی و تاثیر ان بر برنامه های تیم ملی نداشته است به جز اینکه  اردوی تیم ملی وزنه‌برداری برای حضور در بازی‌های آسیایی و بازی‌های کشورهای اسلامی که از نهم اردیبهشت آغاز شده بود با تصمیم کادرفنی عصر امروز پایان یافت و اردونشینان مطابق با برنامه و زمان بندی جدید تمرینات را پیگیری خواهند کرد. 

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 27907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha