وعده‌های مخبر به مردم پس از گرانی های شدید/ کالابرگ و سبد سهام برای جبران گرانی آرد

معاون اول رئیس جمهور خبر داد که راهکار کالابرگ الکترونیکی و سبد سهام برای جبران گرانی آرد در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور طی سخنانی در برنامه تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر در تشریح برنامه های دولت سیزدهم در خصوص «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» در واکنش به کاهش تعداد فوتی ها کرونا به تک رقمی اظهار داشت: نباید حتی یک نفر هم بر اثر کرونا فوت کند و تلاش می کنیم تا تعداد فوتی ها به صفر برسد.

وی با اشاره به تحولات سال‌های اخیر در حوزه کالاهای اساسی گفت: چند موضوع باعث شده تا امنیت غذایی به چالش کشیده شود. نخست بحث خشکسالی در مناطقی است که عمدتا خود آن‌ها محل تولید بودند. بحث جنگ اوکراین هم جز مسائل جدی است، تقریبا ۷۰ درصد دانه‌های روغنی آفتابگردان توسط اوکراین تولید می‌شو که اکنون تعطیل شده و حدود ۳۰ درصد غلات دنیا از اوکراین تهیه می‌شد که با چالش مواجه شده است.

وی ادامه داد: یک حرکتی که در کشورهای بزرگ انجام شد و هنوز هم ریشه‌های اصلی آن مشخص نیست، جمع آوری عجیب کالاهای اساسی در نقاط مختلف دنیاست که باعث کم شدن عرضه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و مسائل مختلف شد.

مخبر بیان داشت: اکنون هم با توجه به اینکه وضعیت منطقه یک وضعیت روشنی نیست و در مقابل ما یک تابلوی روشنی از آینده منطقه وجود ندارد و مشخص نیست تا چند سال باید گرفتار بحث‌های این منطقه باشیم که عرضه را دچار چالش کرده، این مورد هم جزو مواردی است که در ایران هم به شدت نسبت به آن مراقب هستیم.

وی با اشاره به سیر نام گذاری سال‌های اخیر توسط رهبر انقلاب با تعیین شعارهای مختلف گفت: متاسفانه دولت‌ها در رابطه با شعارهای مقام معظم رهبری که ایشان طی این ده سال به درستی انتخاب کردند، توجه مناسبی نداشتند. معتقدم اگر ۵۰ درصد این شعارها عملیاتی می‌شد ما اکنون در کشور برخی از گرفتاری‌های فعلی را نداشتیم.

مخبر گفت: سبک زندگی، الگوی مصرف، تولید با همه ابعاد مختلف آن بحث شده، اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. یکی از وظایف و مسئولیت‌هایی که دولت مصر است که برای خود تعریف و اجرایی کند عمل به شعارهای رهبر انقلاب است.

وی ادامه داد: یک زمانی رئیس جمهور آمریکا عطسه می کرد روی اقتصاد ما تاثیر داشت ولی الان طوری عمل شده که رفتار آنها تاثیری در اقتصاد ما ندارد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: ما توانستیم بحث خنثی سازی تحریم ها را به نقطه مطلوبی برسانیم. با کاری که در بحث خنثی سازی تحریم ها شد اقتصاد ما ثبات پیدا کرد.

مخبر افزود: در ابتدای دولت بسیاری فکر می کردند دلار بالای ۴۰ هزار تومان می رود اما اینگونه نشد.

وی گفت: یک منشا گرانی مصوبات قانونی و الزمات قانونی بوده است. حذف ارز ترجیحی مصوبه قانون بوده که البته باید سال گذشته انجام می شد که بنابر دلایلی موفق به این کار نشدیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت یک لایحه دو فوریتی برای ساماندهی و جهت‌بخشی به ارز ترجیحی ارائه کرد که مجلس با فوریت آن مخالفت کرد و به سال ۱۴۰۰ نرسید و این مسئله با درخواست دولت و موافقت مقام معظم رهبری تا پایان سال حل شد.

مخبر گفت: برای بودجه سال گذشته ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی درنظر گرفته بودند که همان ماه‌های اول تمام شد و وقتی ما کار را شروع کردیم هیچ‌ منبعی برای یارانه‌دادن نداشتیم به همنی دلیل باید آن را حذف می کردیم، اما تشخیص بر این شد به دلیل ایام نوروز و بعد هم ماه رمضان این کار در آن زمان انجام نشود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: حتی ما اگر بحث حذف ارز ترجیحی را نداشتیم با توجه به کمبود منابع غذایی در دنیا شاهد گرانی برخی اقلام خوراکی بودیم. اگر یارانه آرد صنعت حذف نمی شد با توجه به تفاوت شدید قیمت داخل و خارج مرزها می باید شاهد قاچاق گسترده این اقلام و خروج ثروت مردم از کشور می بودیم.

مخبر گفت: یکی از دلایلی که به سمت هدف دار کردن توزیع یارانه رفتیم این بود که بتوانیم این یارانه را عادلانه تقسیم کنیم.

وی افزود: به هیچ وجه یارانه دارو  و نان برای هیچ کدام از اقشار حذف نخواهد شد. در قبال کالاهایی که یارانه آنها حذف خواهد شد، دقیقا حساب شده تا به صورتی برای اقشار مختلف جبران شود که مشکلی برای هیچکس ایجاد نشود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود. اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تأمین می‌کند.

مخبر تاکید کرد: این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 27892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha