در کنار جذابیت قیمت‌ها،چارت بسیاری نمادها نیز به تقاطع جذابی رسیده است/جابجایی پول‌های حبس شده علت اصلی افزایش حجم معاملات / پیش‌بینی بورس بعد از اتمام تعطیلات

کارشناس بازار سرمایه گفت: موجودی نقدی که در بازار وجود داشت رشد حدودا ۳۰ درصدی را تجربه کرده، به عبارت دیگر یعنی حدود ۳۰ درصد از افزایش نقدینگی مدیون رشد بازار است و بخش دیگری از آن نیز مربوط به جابه‌جایی پول‌هایی می‌شود که در سهام حبس شده بودند و با بهبود اوضاع توان جریان پیدا کردند.

سید علی طباطبایی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درمورد پیش‌بینی بازار سهام اظهار کرد: گمان می‌کنم پس از تعطیلات عیدفطر، برخی از صنایع توقف معاملاتی داشته باشند و در مقابل برخی از گروه‌ها که در هفته‌های گذشته حرکتی نداشتند و عمدتا نمادهای کوچک و متوسط بازار سهام محسوب می شوند، جریان نقدی وارد آنها بشود و رشد خوبی را تجربه‌ کنند.

طباطبایی تشریح کرد: با سبزپوش شدن غذایی‌ها و روغنی‌ها عمده شاخص‌سازها در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم متعادل و همراه با نوسان‌های منفی معامله شدند و به نظر می‌رسد که نقدینگی از آنها خارج شده و به سوی سهام کوچک در حرکت است. البته دلیل اصلی این اتفاق و تحرک پول، خبرها نبوده و فکر میکنم این موضوع ناشی از تقاطع‌های مهم تکنیکالی است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در کنار جذابیت قیمت‌ها، چارت بسیاری نمادها نیز به تقاطع جذابی رسیده است و انتظار می‌رود با ورود نقدینگی به صنایع کوچک، نمادهای این گروه رشد حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصدی را تجربه کنند.

وی ابراز کرد: نقدینگی در حال جا به جایی است و سهام بزرگ همانند پتروشیمی و پالایشی‌ها، فولادی‌ها و... به علت اینکه در گذشته رشد خوبی داشتند، شاهد ورود نقدینگی به آنها وارد نباشیم و پس از اینکه این جا به جایی پول یک‌ نوبت در تمام گروه‌ها وارد شد، آنگاه مجددا سهام شاخص‌ساز مورد توجه قرار می‌گیرند.

طباطبایی افزود: از آنجایی که پول از این گروه‌ها خارج شده فکر نمیکنم در صنایع بزرگ بجز گروه بانکی شاهد روندی صعودی در کوتاه مدت باشیم و تا زمانی که جریان نقدینگی در تمامی‌ گروه‌ها بازدهی حداقل ۳۰ درصدی (gain) را ایجاد نکند، مجددا شاهد رشد و صعود بزرگان بازار نخواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: عموما زمانی که شاخص‌سازها از نقطه‌ای رشد خود را آغاز می‌کنند، مابقی گروه‌هایی که از آنها تبعیت دارند الگوهای چارتی اصلی خود را تشکیل می‌دهند و به دلیل اینکه پول در این گروه‌ها در حرکت است، الگوهای برگشتی دقیقی در کف‌های حماتی آنها شکل می‌گیرد و به اصطلاح تکنیکال شفافی داشته و پیچیدگی ندارد.

وی در خصوص نمادهای کوچکی که پتانسیل رشد دارند، گفت: فکر می‌کنم گروه غذایی همچنان توان تداوم روند صعودی خود را خواهند داشت و صنایعی همچون ساختمانی‌ها نیز امکان رشد را دارند، گروه قندی نیز با توجه به بتای منفی آنها نسبت به بازار در صورت رنج و منفی شدن جزئی بازار، احتمال مورد توجه قرار گرفتن و رشد برای آنها وجود دارد.

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش حجم معاملات، گفت: موجودی نقدی که در بازار وجود داشت رشد حدودا ۳۰ درصدی را تجربه کرده، به عبارت دیگر یعنی حدود ۳۰ درصد از افزایش نقدینگی مدیون رشد بازار است و بخش دیگری از آن نیز مربوط به جابه‌جایی پول‌هایی می‌شود که در سهام حبس شده بودند و با بهبود اوضاع توان جریان پیدا کردند. در حقیقت ورود نقدینگی جدیدی نداشتیم و علت عمده افزایش حجم معاملات مربوط به جا به جایی پول‌های حبس شده در سهام است و فکر می‌کنم این نقدینگی ماندگار و مطلوبی برای بازار باشد.

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹
کد خبر: 27877

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha