موج اعتراض ها به گرانی و ناکارآمدی کابینه | رئیسی صبر مردم و حامیان دولت را هم لبریز کرد

وضعیت نابسامان اقتصادی طی چند ماه اخیر نه تنها منتقدان دولت را شاکی کرده است بلکه برخی حامیان دولت را هم عصبانی کرده است. آنقدر که علنا لب به اعتراض گشوده و به دولت نسبت به پیامدهای چنین گرانی هایی هشدار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛قرن نو نوشت:«خودرو گران شد»،«نان گران شد»، «لبنیات گران شد»، «ماکارونی گران شد»، «روغن گران شد»، «مسکن گران شد» و ...این روزها گوش مان به شنیدن خبرهایی از این جنس عادت کرده است، خبرهایی که در چندماه عمر دولت اصولگرای رئیسی هر روز و هر روز شنیده می شود و جالبتر واکنش رئیس دولت و دولتمردانش است؛ «یارانه می دهیم»، «تقصیر دولت روحانی است»، «دستور می دهم که...» و....

وضعیت آنقدر ترسناک و غیرقابل پیش بینی شده است که حتی حامیان سفت و سخت دولت را هم شاکی کرده و صدای آنها را هم درآورده است، از نمایندگان حامی دولت تا همین سیاسیون اصولگرا و حتی مداحانی که در مدح دولت رئیسی کم نگذاشته بودند. اما علت این نابسامانی اقتصادی در چیست؟

و افتاد مشکل ها...

روی کار آمدن رئیسی با نوع تصمیمات و عملکرد شورای نگهبان قابل پیش بینی بود و با وجود اینکه نقدهای زیادی درباره توانایی رئیسی در اداره کشور مطرح می شد و دولت داری را متفاوت از مسئولیت او در قوه قضاییه می دانستند اما تصمیم گویا بر آن قرار گرفته بود که رئیس دولت بعد از روحانی، ابراهیم رئیسی باشد و ابراهیم رئیسی هم شد. تصمیمی که بعد از آن «افتاد مشکل ها»

رئیسی که آمد گرچه وعده داد تخصص گرایی و شایسته سالاری را در چینش کابینه لحاظ می کند اما لیست وزرای پیشنهادی و معاونان پیشنهادی او شوک بزرگی نه فقط به منتقدان دولت که حتی به برخی از حامیان او نیز بود. رئیسی اما همان لیست وزرا را به مجلس برد و مجلسی ها هم به جای تلاش در اصلاح این تصمیم رئیس جمهور، در حمایت از رئیس اصولگرای دولت سنگ تمام گذاشتند.

همان نمایندگان حالا این روزها عصبانی و شاکی هستند، از وزرایی که با رأی بالا به پاستور روانه کردند و محصول عملکرد چند ماهه آنها همین گرانی ها و نابسامانی های اقتصادی است.

صدای اعتراض نمایندگان مجلس بلند شد

ناکارآمدی دولتمردان این روزها حتی برای حامیان رئیسی و اصولگرایان نیز اثبات شده و آنها نیز انتقادات خود از این نوع مدیریت اقتصادی و فشار بر مردم را بیشتر کرده‌اند.

آنچنان که روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس در واکنش به اظهارات جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی که از ارائه یارانه به مردم به خاطر گران کردن آرد خبر داده نوشت: «گران کن و یارانه بده، نسخه وارداتی مدیریت اقتصادی.»

او می گوید: حذف ارز ترجیحی کار خودش را می کند. به آقایان گفتم این کار تورم دارد؛ گفتند فقط ۷ درصد. گفتیم تورم از یارانه جلو خواهد زد. گفتند ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده. گفتیم از اصلاح ساختار تولید شروع کنید نه گران کردن. گفتند ارز نداریم. حالا معلوم شد اولا ارز ترجیحی با تمام مشکلاتش به هدف اصابت کرده بود. والا نباید شاهد این گرانی های فاحش می بودیم. ثانیا مشکل کمبود ارز از راه دیگری قابل حل بود. ثالثا معلوم شد که نسخه نویسان دولت چقدر پیش بینی هایشان از گرانی، واقعی بوده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی،عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در توئیتی هشدارآمیز به دولت رئیسی نوشت: آزاد نمودن قیمت آرد و محاسبه آن با نرخ جهانی به دلا؛ اشتباه فاحش مدیران اجرایی دولت است. اگر قرار است هزینه مردم به قیمت جهانی باشد درآمدشان هم باید در سطح جهانی و با دلار باشد نه ریال بی ارزش. صبر مردم را آزمایش نکنیم آستانه تحمل مردم سالهاست به پایین ترین حد ممکن رسیده است.
احمد نادری دیگر نماینده اصولگرای حامی دولت نیز در توئیتی نوشت: افزایش عجیب قیمت قوت غالب مردم، محرومان و مستضعفان را درگیر بازی بقا خواهد کرد.

یاسر جبرائیلی از حامیان سفت و سخت دولت هم با انتشار تصویری از کتاب دکترین شوک نوشت: برادر گرانقدر آقای رئیسی بزرگوار و عزیز ما! تمنا دارم یک هفته سفر تشریف نبرید، جلسات هیئت دولت را به معاون اول بسپارید، کارتابل نبینید... این کتاب را مطالعه بفرمایید.

مداحان حامی دولت شاکی شدند

اما در میان صداهای اعتراضی که این روزها از اردوگاه اصولگرایان و طیف راست گرای به اصطلاح انقلابی شنیده می شود، برخی صداها از جامعه مداحان حامی دولت نیز به گوش می رسد.

محمدحسین پویانفر، یکی از مداحان شاخص حامی دولت در توئیتی نوشت: قراره فقر ریشه کن بشه یا فقیر!

میثم مطیعی، مداح معروف هم با هشتگ #صف اول سیاست های اقتصادی دولت را نقد کرد و نوشت:

گرچه دعوت نشدیم...

با صف اول نشینان حرف هایی داشتیم مثل آه روزه داران، داغ تر، تب دارتر...

قرص نانی بر سر این سفره بود و ناگهان شد هلالی، رؤیتش از ماه نو دشوارتر!

سکوت نصفه و نیمه منتقدان دولت شکست

انتقادات از وضعیت گرانی در دوره ریاست جمهوری رئیسی فقط محدود به حامیان دولت نشده و منتقدانی که تلاش داشتند در ابتدای کار دولت سکوت را در پیش گیرند را شاکی کرده تا آنها هم سکوت خود را بشکنند.

بادامچی نماینده سابق مجلس می گوید: مردم دیگر توان چند برابر شدن قیمت‌ها را ندارند. قیمت‌ها یکی پس از دیگری در حال نجومی شدن هستند. کارد برای بخش بزرگی از مردم به استخوان رسیده و قطار فقر به ایستگاه بخش دیگر جامعه نیز خواهد رسید.

وی تاکید می کند: دولتمردان باید به خودشان بیایند و افراد وارسته و کاردان را به کار گیرند و آوردن افراد غیر واجد شرایط باتوجه بحث‌های اقتصادی که امروز در کشور مطرح می‌شود، شرم‌آور است و باید بدانند این کارهای‌شان تبعات زیان‌بار و غیرقابل جبرانی برای جامعه پیش خواهد آورد.

محمدرضا بادامچی با بیان اینکه مردم نمی‌توانند ۶ الی ۷ برابر گران شدن در کالاهای اساسی را تحمل کنند و باید هشدار داد ادامه این روند جامعه را با مشکل رو به رو خواهد کرد، آقای رئیس جمهور در زمان تبلغات انتخاباتی که بحث می‌کرد، می‌گفت که گرانی پیش نخواهد آمد چراکه ما بررسی می‌کنیم و برنامه داریم. امروز ۸ ماه از دولت سپری شده است و چیزهای معمولی مانند یک پراید از ۱۲۸ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. بسیاری از کالاهای دیگر را می‌توان اسم برد که افزایش قیمت پیدا کرده ‌اند.

محمد مهاجری، اصولگرای منتقد دولت هم در توئیتی با هشتگ # دولت علیل، نوشته است؛ جناب آقای #رئیسی! | با سلام و احترام می خواهم از جنابعالی سوال کنم که چقدر زمان لازم دارید و باید چه بلایی به سر #اقتصاد مملکت بیاید تا متوجه شوید که شما و دولت تان این کاره نیستید؟

رحمت اله بیگدلی، چهره سیاسی اصلاح طلب هم در توئیستی نوشت : تا چند ماه پیش لشکر سایبری می گفت: سه تا ماکارانی، په سویا، په کشک، ۱۵ تا تخم مرغ، په پنیر، شد ۹۶ هزارتومان! لعنت بهت روحانی، لعنت بهت خاتمی»! حالا رئیسی نیامده، سه تا ماکارونی را کرده ۱۰۲ هزار تومان! آیا با این دولت انقلابی رئیسی به خرید نخی ماکارونی نزدیک می شویم؟

آدرس اشتباهی که دولت می دهد

اما پاسخ دولت به این انتقادات طی چند هفته اخیر چه بوده است؟ یا تقصیر دولت روحانی بوده یا کار آمریکایی ها و توطئه دشمنان بوده است، برخی هم پای دلال ها را به میان کشیده اند. هرچه هست گویا دولت رئیسی فعلا در حال و هوای انکار و دادن آدرس اشتباهی از گرانی های اخیر است. آدرس اشتباهی که شاید کم کم صبر مردم را لبریز کند و عواقبی سنگین برای دولتی ها داشته باشد.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 27865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha