نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا/چطور صالح آبادی از کاهش تورم سخن می گوید؟ /جنگ روسیه علیه اوکراین آتش تورم را شعله ور ساخته است

در شرایط آشفته فشارهای تورمی جهانی در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی و اختلال در زنجیره تامین به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ بین روسیه و اوکراین تنش‌های عرضه و تقاضا را تشدید می‌کند، به احساسات مصرف‌کننده آسیب می‌رساند و رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.در ایران اما به گفته علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی، روند نرخ تورم در ماه‌های اخیر نزولی شده است و این در حالی است که اقتصاد سایر کشورها با افزایش نرخ تورم مواجه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین؛ زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، هیچ کس نمی دانست که درگیری چقدر طول خواهد کشید، یا امواج شوک وارده به اروپا یا سایر نقاط جهان چقدر عمیق خواهد بود.

با نزدیک شدن به چهارمین ماه جنگ، پیامدهای اقتصادی درگیری آشکارتر می شود و چشم انداز اقتصادی خوب به نظر نمی رسد.

در شرایط آشفته فشارهای تورمی جهانی در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی و اختلال در زنجیره تامین به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ بین روسیه و اوکراین تنش‌های عرضه و تقاضا را تشدید می‌کند، به احساسات مصرف‌کننده آسیب می‌رساند و رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

در ایران اما به گفته علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی، روند نرخ تورم در ماه‌های اخیر نزولی شده است و این در حالی است که اقتصاد سایر کشورها با افزایش نرخ تورم مواجه شده‌اند.

وی در این خصوص گفت: با توجه به رویکردهای اتخاذ شده در مدیریت فضای اقتصاد کلان ایران و تمهیدات و سیاست‌های اندیشیده شده و بهبود شرایط بین‌المللی، روند کاهشی نرخ تورم در سال جاری ادامه یابد و شاهد ثبات در بازار ارز، شتاب‌گیری رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مناسب در فعالیت‌های اقتصادی باشیم.

طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم سالانه فروردین ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٩,٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل، یک واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ تورم در کشورهای اروپایی و آمریکایی چقدر است؟

در ایالات متحده آمریکا هزینه های مصرف کننده در ماه مارس بیش از حد انتظار افزایش یافته است و افزایش مخارج مصرف‌کننده در سه ماهه دوم و ترس از رکود اقتصادی پس از انقباض غیرمنتظره، اقتصاد این کشور را در سه ماه اول سال کوچک کرده است.

به گفته وزارت بازرگانی، هزینه های مصرف کننده که بیش از دو سوم فعالیت اقتصادی ایالات متحده را تشکیل می دهد، در ماه گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت.

طبق داده‌های وزارت کار ایالات متحده که در ۱۲ آوریل منتشر شد، نرخ تورم سالانه برای ایالات متحده ۸.۵ درصد برای ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۲ است که بالاترین نرخ تورم از دسامبر ۱۹۸۱ در این کشور است.

تورم سالانه با همه معیارها از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو فراتر رفته است و انتظار می رود بانک مرکزی چهارشنبه آینده نرخ بهره را نیم درصد افزایش دهد؛ فدرال رزرو در ماه مارس نرخ بهره خود را ۲۵ واحد افزایش داد.

هزینه های نیروی کار در آمریکا نسبت به سال قبل ۴.۵ درصد افزایش یافته است که بزرگترین افزایش از سال ۲۰۰۱ است.

قیاس تورم در ایران و جهان /فاصله تورمی کشورها چقدر است؟

تورم بریتانیا در ماه مارس به ۷ درصد سالانه رسید - بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته - زیرا افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی همچنان مصرف کنندگان را تحت فشار قرار می دهد و سیاست گذاران را با مشکل مواجه می کند.

بانک مرکزی انگلیس در سه جلسه متوالی سیاست پولی، نرخ بهره را افزایش داده است و هزینه های استقراض را از پایین ترین سطح تاریخی خود یعنی ۰.۱ درصد به ۰.۷۵ درصد افزایش داده است، زیرا به نظر می رسد که تورم را مهار کند بدون اینکه مانع رشد اقتصادی شود.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان با یک اقدام متعادل بین مقابله با تورم فزاینده و نشانه‌های کاهش رشد اقتصادی روبرو هستند، در حالی که جنگ روسیه و اوکراین بهبود اقتصادها از همه‌گیری کرونا را کاهش می‌دهد.

در فرانسه نیز نرخ تورم افزایش چشمگیری داشته است؛ نرخ تورم سالانه در فرانسه در مارس ۲۰۲۲ به ۴.۵ درصد رسید که بالاترین میزان از دسامبر ۱۹۸۵ بوده است.

در فرانسه، شاخص قیمت مصرف کننده خدمات و به ویژه اجاره و خدمات برای مسکن، خدمات بهداشتی، حمل و نقل و ارتباطات بیشترین سهم را از سبد هزینه‌ای خانوار دارند.

آلمان نیز از افزایش نرخ تورم در ماه‌های اخیر در امان نبوده است؛ برآورد اولیه نشان داد که انتظار می رود نرخ تورم قیمت مصرف کننده آلمان در آوریل ۲۰۲۲ از ۷.۳ درصد در ماه مارس به ۷.۴ درصد برسد که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۱ است و کمی بالاتر از انتظارات بازار، ۷.۲ درصد است.

از طرف دیگر نرخ تورم کانادا در ژانویه سال ۲۰۲۲ به ۵.۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم از سپتامبر ۱۹۹۱ است و به طور قابل توجهی بالاتر از انتظارات بازار ۴.۸ درصد است.

نرخ تورم در کشورهای آسیایی چقدر است؟

چین از جمله کشورهای آسیایی است که به نسبت با نرخ تورم پایین تری مواجه است؛ در سال ۲۰۲۱، متوسط نرخ تورم سالانه در چین در حدود ۰.۸۵ درصد بود. پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول که در آوریل منتشر شد، انتظار دارد که نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ در این کشور به حدود ۲.۱ درصد برسد.

نرخ تورم سالانه چین در مارس ۲۰۲۲ از ۰.۹ درصد در دو ماه قبل و بالاتر از برآوردهای بازار ۱.۲ درصد، به بالاترین میزان در سه ماه گذشته یعنی ۱.۵ درصد در مارس ۲۰۲۲ رسید.

چین در سال ۲۰۲۰ تورم نسبتاً پایینی را در میان کشورهای نوظهور داشته است با این حال این وضعیت ممکن است در آینده تغییر کند، زیرا نرخ تورم در کشورهای توسعه یافته اخیراً به سرعت در حال افزایش است، در حالی که قیمت ها در چین فقط به طور متوسط افزایش می یابد.

در این میان سرعت رشد نرخ تورم در ژاپن کاهش یافته است؛ طبق براوردهای صورت گرفته تورم در ژاپن در ژانویه ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد رسیده است که از رشد ۰.۸ درصدی یک ماه قبل که تندترین سرعت در ۲ سال گذشته بوده است، کمتر است و این آمار حاکی از پنجمین ماه متوالی افزایش نرخ تورم بوده است.

در هند نیز نرخ تورم از ۴.۸۷ درصد در مارس ۲۰۲۱ به ۷.۶۸ درصد در مارس ۲۰۲۲ افزایش یافته است؛ طبق آمار منتشر شده از سوی مراکز رسمی این کشور افزایش قیمت مواد غذایی بیشترین نقش را در افزایش نرخ تورم در هند داشته اند.

قیاس تورم در ایران و جهان /فاصله تورمی کشورها چقدر است؟

صندوق بین‌المللی پول اخیراً پیش‌بینی رشد اقتصاد کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ را از ۳ درصد به ۲.۵ درصد کاهش داده است و در عین حال پیش‌بینی تورم خود را برای این کشور از ۳.۱ درصد به ۴ درصد ارتقا داده است.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۶
کد خبر: 27862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha