چرا بورس در هفته های اخیر صعودی شد؟ /جنگ روسیه علیه اوکراین به کمک بازار آمد/ورود نقدینگی جدید بستگی به اتفاقات بیرونی و تصمیمات دولت دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: علاوه بر تعدیل شدن قیمت‌ها در پی افت فرسایشی سال‌ گذشته، اتفاقات و اخباری نیز رقم خورد که جذابیت معامله و خرید سهام را افزایش داد، به طور نمونه بعد از جنگ اوکراین و روسیه قیمت جهانی بسیاری از کامودیتی‌ها و محصولات پایه همچون نفت، فلزات، محصولات پتروشیمی‌ و... رشد کرد و این موضوع بر نمادهای مرتبط تاثیرگذار بود؛ به همین واسطه سرمایه گذاران ترغیب به ورود به بازار شدند.

علیرضا کدیور تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه در ماه‌های اخیر روند صعودی معقولی را پشت سر گذاشته و طی این مدت شاهد رشد قابل توجهی در حجم معاملات بودیم که گمان میکنم علت این موضوع ناشی از افت‌های نیمه دوم سال ۹۹ و تداوم روند نزولی در سال ۱۴۰۰ است؛ در واقع با این افت چشم گیر قیمت نماد به سطوحی رسید که بیش از آن، امکان ریزش وجود نداشت از این رو قیمت سهام جذاب شدند.  

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر تعدیل شدن قیمت‌ها در پی افت فرسایشی سال‌ گذشته، اتفاقات و اخباری نیز رقم خورد که جذابیت معامله و خرید سهام را افزایش داد، به طور نمونه بعد از جنگ اوکراین و روسیه قیمت جهانی بسیاری از کامودیتی‌ها و محصولات پایه همچون نفت، فلزات، محصولات پتروشیمی‌ و... رشد کرد و این موضوع بر نمادهای مرتبط تاثیرگذار بود؛ به همین واسطه سرمایه گذاران ترغیب به ورود به بازار شدند.

کدیور بیان کرد: در طی دوره‌های مختلف اخبار تکان دهنده دیگری تمایل سرمایه گذاران را به معامله افزایش داد که از جمله آن می توان به تکلیف وزارت صنایع به خودروسازان مبنی بر فروش سهام اصطلاحا تودلی و واگذاری زیرمجموعه‌هایشان اشاره کرد؛ به واسطه این خبر گروه خودرویی رشد خوبی را تجربه کردند.

وی افزود: بنابراین تنها جذابیت قیمت سهام و مساعد بودن شرایط بازار عامل صعود نبوده و در کنار رخدادهای مثبت در سطح کلان، اخبار امیدوارکننده‌ای نیز از مراجع رسمی مخابره شده و همسویی تمام عوامل منجر به رشد قیمت‌ها و تمایل سرمایه گذاران به خرید سهم شده است.

کارشناس بازار سرمایه در توضیح مساعد شدن شرایط، ابراز کرد: با ارزشمند شدن سطوح قیمت‌ها عده‌ای به بازار اعتماد کرده و سهام خریدند و از آنجایی که اغلب نمادهای معاملاتی از فروشنده تخلیه شدند و بسیاری از افراد ریسک گریز ترجیح دادند از بازار خارج شوند، حرکت و چرخش نقدینگی تسهیل شد و رشدهای مقطعی دیگر سهامدارانی که کمی محتاط تر عمل می کردند را نیز ترغیب به ورود و سرمایه گذاری کرد و در نتیجه طی دو الی سه ماه گذشته ارزش معاملات رشد قابل توجهی را به ثبت رساند.

کدیور درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چطور می توانیم شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار باشیم؟ پاسخ داد: ورود نقدینگی جدید به طور کلی بستگی به اتفاقات بیرونی و تصمیمات دولت دارد و مسائلی همچون روند رشد حجم نقدینگی در جامعه و انتظارت تورمی نیز عاملی تعیین کننده در این خصوص است. مردم و سرمایه گذاران عام نسبت به اینکه با توجه به تورم چه اقدامی می تواند پوششی امن برای آنها ایجاد کند، تصمیم می گیرند؛ به طور مثال اینکه نقدینگی مازاد افراد در سپرده بانکی و یا دیگر بازارهای موازی باشد بستگی به رونق آن بازار و میزان بازدهی مورد انتظار دارد چراکه عموم مردم سعی دارند به این واسطه بخشی از قدرت خرید خود را با توجه به رشد تورم جبران کنند و اگر در سطح کلان تصمیماتی در جهت جذابیت بازاری شکل بگیرد (نسبت به انقباضی و یا انبساطی بودن تصمیمات دولت) نقدینگی نیز به همان مسیر وارد می شود.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 27832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha