ناظران نگران خشونت بعد از انتخابات آمریکا هستند

سازمان‌ها و نهادهای بین المللی درباره احتمال به هرج‌ومرج کشیده شدن این انتخابات و به خشونت کشیده شدن آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سازمان‌ها و نهادهای بین المللی که بربسیاری از انتخابات نظارت دارند اکنون که تنها ۲۲ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا زمان باقی مانده، درباره احتمال به هرج‌ومرج کشیده شدن این انتخابات و به خشونت کشیده شدن آن ابراز نگرانی کرده‌اند، بویژه این که ترامپ رای دهندگان را تشویق به بی قانونی و ارتکاب جرم در رای‌گیری می‌کند.

تارنمای  شبکه خبری سی ان ان با پرداختن به این موضوع در گزارشی نوشت:  انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بعید به نظر می رسد که به مانند انتخابات سال های گذشته دراین کشور باشد.

انتخابات آمریکا به بحران قانون اساسی تبدیل می شود

این رسانه خبری آمریکایی درادامه می نویسد: تحلیلگران،  سازمان ها و نهادهای ناظر بین المللی در اقصی نقاط جهان و همچنین در داخل آمریکا درباره نشانه های نگران کننده ای که از این انتخابات دریافت می کنند، هشدار می دهند.

تغییری که ویروس کرونا به ماهیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داده است و از سوی دیگر قضاوت های پیشاپیشی که ترامپ از نتیجه این انتخابات بر زبان می راند؛ آن را انتخاباتی ناعادلانه و نتیجه این انتخابات از هم اکنون زیر سئوال برده است، این نگرانی وجود دارد که شیوه نامه های انتخاباتی منتج به یک بحران قانون اساسی آمریکا و حتی به یک خشونت پس از انتخابات در این کشور بدل شود.

ترامپ از رای دهندگان آمریکایی می خواهد مرتکب جرم شوند

سی ان ان درادامه این گزارش می نویسد: ترامپ از ماه ها قبل و تا به امروز بارها نتیجه  انتخابات ۲۰۲۰ را زیر سئوال برده و در سخنرانی های خود به کرات رای دهندگان آمریکایی را تشویق کرده تا برای اطمینان یافتن از درست عمل کردن سیستم رای گیری، دو بار رای دهند، امری که در قانون اساسی آمریکا یک جرم مسلم شناخته می شود.

«ترامپ مدعی است که کشورهای خارجی ممکن  است با گپی گرفتن از برگه رای گیری باعث تقلب در انتخابات شده و از هواداران خود خواسته است تا روز رای گیری به مراکز رای گیری رفته و مراقب دزدیده شدن آرا رای دهندگان باشند. »

ترامپ به دنبال تحریک هواداران

درن نوپن (Dren Nupen) متخصص درامور انتخابات دراین باره به شبکه خبری سی ان ان گفت: به نظر می رسد که ترامپ درحال آماده سازی اذهان آمریکایی ها با روایت تقلب در انتخابات است، امری که در سایر حوزه های انتخاباتی در بسیاری از کشورهای جهان بر سر نتیجه آرا نهایی رخ داده است.

این کارشناس و ناظر بین المللی بر امور انتخابات در ادامه به این شبکه خبری آمریکایی گفت: ترامپ در واقع  قصد دارد تا با ایجاد این ذهنیت، چنانچه وی در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری آمریکا باخت، با مصونیتی که از قبل با القا این ذهنیت به رای دهندگان خود ایجاد کرده است مدعی شود که وی از قبل می دانسته است که در نتیجه انتخابات مشکلی وجود داشته و آن ها را برای اقدامات بعدی تحریک کند.

احتمال وقوع یک شورش مسلحانه پس از انتخابات

آکولا ماونگی (Okolloh-Mwangi)  از دانشگاه علوم سیاسی «جرج تاون» نیز با ابراز نگرانی از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به سی ان ان گفت:  آنچه از اعتراض های سراسری و برخورد قهرآمیز نیروهای پلیس با معترضان در سال جاری در آمریکا را شاهد بودیم، اکنون  این امکان وجود دارد که چنانچه آراء به نفع ترامپ نباشد،  شاهد خشونت های مسلاحانه پس از برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باشیم.

«مرکز کارتر» برای نخستین بار بر انتخابات آمریکا نظارت می کند

سی ان ان درادامه نوشت: «مرکز کارتر» (the Carter Center)  که بعنوان یک نهاد ناظر بین المللی، معیارهای انتخابات دمکوراتیک در جهان را تحت نظارت دارد، به جز امسال، هرگز انتخابات آمریکا را نظاره گر نبوده است.

بنابراین گزارش مرکز کارتر که از سال ۱۹۸۲ کار خود را آغاز کرد تاکنون بر  ۱۱۱ انتخابات در ۳۹ کشور  نظارت داشته است.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که قرار است در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) برگزار شود به یکی از بی سابقه ترین انتخابات در تاریخ آمریکا بدل شده است.

بحران همه گیری ویروس کرونا که تاکنون نزدیک به هشت میلیون آمریکایی به آن مبتلا و از این تعداد نیز نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر جان باخته اند، کارشناسان وناظران داخلی آمریکا آنرا متوجه سو مدیریت  دونالد ترامپ دانسته اند، فردی که بعنوان رئیس جمهوری آمریکا همه گیری این ویروس در این کشور را بی اهمیت می خواند خود در یازدهم مهرماه  درپیام توئیتی از ابتلای خودو همسرش به کووید-۱۹ خبر داد.

اکنون وی با زیر پا نهادن تمامی  شیوه نامه های بهداشتی در آمریکا بعنوان یک فرد ناقل به ویروس کرونا، کارزار انتخاباتی خود را از روز دوشنبه ازسرگرفته است، این درحالی است که پزشکان کاخ سفید ادعا می کنند ترامپ دیگر ناقل کووید-۱۹ نیست.

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 2783
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha