کوچ اجباری مردم به خانه های قدیمی ساز / جهش تقاضا برای واحدهای مسکونی با عمر بیش از ۲۰ سال

افزایش حدود ۸ برابری میانگین قیمت مسکن شهر تهران طی ۵ سال گذشته،‌ یکی از شدیدترین دوران تورمی بازار مسکن را در چند دهه گذشته ثبت کرد. نگاهی به آمارهای رسمی نشان می دهد که این افزایش قیمت منجر به کاهش شدید تقاضا برای واحدهای نوساز شده‌ و اقبال به خانه های قدیمی افزایش یافته است. سهم واحدهای مسکونی با عمر بنای بیش از ۲۰ سال از کل معاملات در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ برابر با ۷ درصد بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین؛ قیمت مسکن طی پنج سال یکی از شدیدترین دوران تورمی خود را طی چند دهه گذشته پشت سر گذاشته‌است؛ بنابر آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن شهر تهران در فروردین ماه امسال برابر با ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان بوده‌است. این در حالی است که میانگین قیمت مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ حدود چهار میلیون و ۳۲۶ هزار تومان بود. این یعنی جهش حدود ۸ برابری طی پنج  سال. نمودار زیر روند قیمت مسکن شهر تهران را از ابتدای سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد:

نمودار

مشخص ترین اثر این جهش قیمت خروج بسیاری از خانوارها از بازار مسکن بوده است. بر اساس آمارهای رسمی قدرت خرید خانوار به پایین سطح در حداقل چهار دهه گذشته رسیده است. یکی دیگر از آثار این جهش قیمتی، از یکسو افزایش تقاضای برای واحدهای مسکونی قدیمی ساز و از سوی دیگر، کاهش تقاضا برای واحدهای مسکونی نوساز بوده‌است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی ۵۴ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ مربوط به خانه های با عمر بنای کم‌تر از ۵ سال بوده است. اما در فروردین ماه امسال سهم واحدهای مسکونی با عمر کم تر از ۵ سال از کل معاملات به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرده است. در نقطه مقابل واحدهای با عمر بنای بیش از ۲۹ سال با افزایش چشم گیری روبرو شده است. سهم واحدهای مسکونی با عمر بنای بیش از ۲۰ سال از کل معاملات در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ برابر با ۷ درصد بوده که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۲ درصد افزایش یافته است. نمودار زیر سهم واحدهای مسکونی از کل معاملات فروردین ماه را به تفکیک سال و سن بنا نشان می‌دهد:

نمودار2

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 27824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha