بسیاری از بخش‌ها و گروه ها در اقتصاد ایران از تورم ارتزاق می‌کنند!/فضای عمومی اقتصاد ایران مستعد و مهیا برای سفته بازی است/دولت نگاه درآمدی به مالیات بر عایدی سرمایه نداشته باشد + فیلم

اقتصاد ایران به دلیل شرایط نامناسب تورمی که به ویژه در دهه ۱۳۹۰ داشته بسیار مستعد و مهیا برای سفته بازی بوده است. وقتی برای فروش ۵ هزار خودرو از یک شرکت خودروسازی، بیش از یک و نیم میلیون ثبت نام صورت می‌گیرد یعنی فضا برای فعالیت سفته بازانه مستعد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایبنا؛اصغر بالسینی کارشناس اقتصادی در تحلیل الزامات موفقیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت:اقتصاد ایران به دلیل شرایط نامناسب تورمی که به ویژه در دهه ۱۳۹۰ داشته بسیار مستعد و مهیا برای سفته بازی بوده است. وقتی برای فروش ۵ هزار خودرو از یک شرکت خودروسازی، بیش از یک و نیم میلیون ثبت نام صورت می‌گیرد یعنی فضا برای فعالیت سفته بازانه مستعد است!  

مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند ابزار تنظیم گری و کنترل کنندگی در اقتصاد باشد اما دولت نباید نگاه درآمدی به این موضوع داشته باشد چرا که صرفا ابزار تنظیم‌گری خوبی است که می تواند در کنترل تورم موثر باشد و در نهایت با بهبود شرایط اقتصادی منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت نیز شود. 

مالیات بر عایدی سرمایه زمانی می‌تواند موثر باشد که اولا پایه های درست مالیاتی شناسایی شود دوما همه آنچه که در فضای سفته بازانه مورد توجه است، تحت کنترل این ابزار قرار گیرد.   

بسیاری از بخش‌ها و گروه ها در اقتصاد ایران از تورم ارتزاق می‌کنند و تا زمانی که این شاخص کنترل جدی نداشته باشد، کنترل فضای سفته بازانه هم شرایط سختی خواهد داشت.


 

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 27821

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha