فرصت طلایی ایران در شرایط جنگ روسیه و اوکراین

با آغاز تجاوز روسیه به خاک اوکراین قیمت جهانی حامل‌های انرژی با شیب افزایشی تندی مواجه شده که این امر می‌تواند بعد از چهار دهه تحریم فرصت مناسبی جهت افزایش تولید و به تبع آن فروش نفت و گاز ایران در بازارهای جهانی باشد و با تغییر نقشه تجارت جهانی، ایران نقش تعیین‌کننده‌ای را در جهت تأمین انرژی کشورهای اروپایی ایفا کند. در این شرایط خاص که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت طلایی نام برد، اگر توافق برجام زودتر به سرانجام برسد، شرایط بسیار مطلوبی جهت رشد و شکوفایی صنعت پتروشیمی ایران نیز محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق؛آغاز تجاوز روسیه به خاک اوکراین قیمت جهانی حامل‌های انرژی با شیب افزایشی تندی مواجه شده که این امر می‌تواند بعد از چهار دهه تحریم فرصت مناسبی جهت افزایش تولید و به تبع آن فروش نفت و گاز ایران در بازارهای جهانی باشد و با تغییر نقشه تجارت جهانی، ایران نقش تعیین‌کننده‌ای را در جهت تأمین انرژی کشورهای اروپایی ایفا کند. در این شرایط خاص که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت طلایی نام برد، اگر توافق برجام زودتر به سرانجام برسد، شرایط بسیار مطلوبی جهت رشد و شکوفایی صنعت پتروشیمی ایران نیز محسوب می‌شود. در صورت احیای برجام عملا یک فرصت طلایی نیز برای کل اقتصاد ایران به‌ویژه بازار بورس و سهام ایجاد می‌شود که این عمل خود می‌تواند قسمتی از وعده‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی پیرامون بازار سرمایه را جامه عمل بپوشاند.

حمله روسیه به اوکراین سبب افزایش نرخ کامودیتی‌ها و نفت و گاز شده که عملا شرایط مناسبی را برای صنعت پتروشیمی ایران به ارمغان آورده است. علاوه‌براین تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز سبب افزایش نرخ حامل‌های انرژی شده است. روسیه نیز در مقابل با کاهش تولید و فروش نفت و گاز خود از آن به‌عنوان اهرمی در مقابل آمریکا و کشورهای اروپایی استفاده می‌کند که این خود به فرصتی مناسب برای ایران تبدیل شده است و از این طریق می‌توان بازار اروپا را نیز از آن خود کرد که با سهل‌انگاری دولتمردان، ایران دارد مهم‌ترین فرصت خود در چهار دهه اخیر جهت رشد اقتصادی و خروج از این بحران تاریخی را از دست می‌دهد و باز هم برنده این جدال کشور روسیه خواهد بود که در این ۴۰ سال نشان داده همواره از کشور ایران به‌عنوان اهرم فشار نسبت به غرب استفاده می‌کند و منافع مردم ایران کوچک‌ترین اهمیتی برای آنها ندارد. به‌ طور مثال در صورت توافق برجام ایران می‌تواند حدود صد میلیون بشکه نفتی که در کشتی‌ها و در بنادر و نیز در محل‌های مختلف ذخیره دارد، به‌صورت آزادانه و بدون واسطه و با قیمتی مناسب به فروش برساند و درآمد حاصله را صرف احیای اقتصاد بیمار کند که همین امر سبب افزایش ارزش پول ملی، رونق کسب‌وکارهای خرد و کلان می‌شود و ما مجددا شاهد عزت و اقتدار اقتصاد ایران در بین کشورهای منطقه خواهیم بود.

با توجه به شرایط طلایی حاصل‌شده و در صورت احیای برجام ما شاهد افزایش نرخ حامل‌های انرژی، محصولات پتروشیمی پایه نفتی و گازی خواهیم بود و نظر به اینکه ۶۰ درصد محصولات پتروشیمی کشور صادرات‌محور هستند، شاهد تأثیرگذاری آن بر ارزش پتروشیمی‌ها و در نهایت رونق بازار سرمایه خواهیم بود. جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند از جنبه اقتصادی از هر دو طرف برای ایران به عنوان فرصت طلایی محسوب شود.

از یک طرف با آغاز این جنگ، تأمین گاز اروپا با مشکل مواجه شده است و می‌توان جهت جبران این کسری منتظر نرمش در مذاکرات برجام از سوی غرب بود تا بتوانند گاز ایران را جایگزین گاز روسیه کنند. وضعیت متشنج روسیه وضعیت بازار نفت را کمی پیچیده کرده است و تنها کشوری که می‌تواند وضعیت بحرانی کنونی را در کوتاه‌مدت کنترل کند، ایران است. در نتیجه این برهه زمانی بهترین فرصت جهت امتیازگیری ایران از غرب است، در واقع غرب می‌تواند با احیای برجام، نفت بیشتری در بازار عرضه کند و اهرم قدرت روسیه را متزلزل کند. از سوی دیگر نیز درآمد ناشی از صادرات محصولات روسیه از کریدور شمال-‌جنوب برای ایران می‌تواند درآمد قابل توجهی به همراه داشته باشد.

نیاز بازار روسیه به تأمین کالاهای اساسی برای مصارف داخلی فرصت مناسب اقتصادی تجاری برای ایران است و روسیه مجبور است بخش عمده‌ای از آن را از طریق ایران تأمین کند و دلیل آن را می‌توان واکنش‌های ترکیه به عنوان عضوی از ناتو علیه روسیه دانست که در نتیجه شاهد کوتاه‌شدن دست تجار ترک از بازار روسیه هستیم و این خود می‌تواند فرصت مناسبی را برای تجار ایرانی به ارمغان آورد.

درنهایت می‌توان به این نتیجه رسید که دولتمردان ایرانی باید از این فرصت طلایی به نحوی استفاده کنند که بتوانند ایران را از این بحران اقتصادی که باعث مختل‌شدن زندگی اکثریت مردم شده و ما هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی به صورت سرسام‌آور هستیم، نجات دهند و این بار منافع کشور را به منافع کشورهای به ظاهر هم‌پیمان ارجحیت دهند و بعد از چند دهه اکنون فرصت مناسبی پیش آمده تا با دنیا تعامل کنیم.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 27721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha