۹۰ درصد واگن‌های صادراتی به ترکمنستان، سیمان است/ از کالاهای دیگر غافل شدیم

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: اکنون بالای 90 درصد واگن‌های صادراتی برای سیمان است و بقیه کالاها مانند مواد شیمیایی و مواد آرایشی بهداشتی بدون واگن در مرز مانده‌اند. این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرده که قسمت موتور و تاسیسات یخچالی واگن یخچالدار را برمی‌دارند تا بارسیمان بیشتری جای بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی شریعتی در رابطه با جزئیات افزایش صادرات سیمان به ترکمنستان  گفت: در حال حاضر اقلامی که به ترکمنستان خصوصا از مرز اینچه برون صادر می شوند، عبارتند از؛ سیمان، کاشی، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی  است که سهم سیمان در این کالاها 70 درصد است.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا صادرات کامیونی به ترکمنستان ممنوع شده است و تنها ارتباط ریلی و دریایی با این کشور وجود دارد. از آنجایی که ارتباط دریایی مشکلات خاص خود را دارد، صادرکنندگان  مسیر ریلی را در اولویت قرار می‌دهند. ما برای صادرات به این کشور دو مرز سرخس مشهد و اینچه برون را داریم. متاسفانه در ماه گذشته بدلیل وجود پاره ای از مشکلات، صادرات سیمان متوقف شده بود.

عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: باید توجه داشت که 30 تا 40 درصد خروجی کالا از مرز اینچه برون است. اما اکنون که صادرات آزاد شده، طرف ترکمن که طرف دولتی و پر قدرتی هم است، به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که سریعا محموله سیمان را از ایران خارج کند. اکنون روزانه نزدیک به 30 الی 40 واگن صادرات رزرو شده برای سیمان وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که واگن برای باری رزرو شده باشد حتی اگر یکی یا دو روز در مرز بماند پول خواب آن را حساب می‌کنند و محموله دیگری در آن حمل نمی‌شود. اکنون بالای 90 درصد واگن‌ها برای سیمان است و بقیه کالاها مانند مواد شیمیایی و مواد آرایشی بهداشتی بدون واگن در مرز مانده‌اند. این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرده که قسمت موتور و تاسیسات یخچالی واگن یخچالدار را برمی‌دارند تا بارسیمان بیشتری جای بگیرد

شریعتی با اشاره به اینکه در صورت ادامه دار بودن چنین رویه‌ای ما بازارهای دیگر را از دست خواهیم داد، اضافه کرد: ایران می‌خواهد صادرات داشته باشد، اما نباید به سبد صادراتی ما لطمه‌ای وارد شود. زیرا در حال حاضر سبد صادراتی ما لطمه خورده و دیگر اجناس در مرز مانده است، به طوری که ما منتظریم تا موضوع سیمان به سرانجام برسد.

وی تاکید کرد: در این شرایط صادرکنندگان فرصت را از دست می‌دهند و به دلیل اینکه نمی‌توانند محموله‌ دیگر را ارسال کنند دو بار صادراتی عقب می‌افتند و این یعنی افت 20 درصدی و به این ترتیب ما بازار کالاهای دیگر را از دست می‌دهیم.

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 2772
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha