جزییات مهم درباره استهلال هلال ماه شوال

طبق اعلام رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال تهران لحظه مقارنه ماه و خورشید برای هلال شوال ۱۴۴۳ قمری در ساعت ۵۸ دقیقه بامداد یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ رخ‌ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا،علی ابراهیمی سراجی، رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران گفت: بررسی رؤیت‌پذیری ماه قمری در شامگاه روز ۲۹ هر ماه قمری صورت می‌گیرد و برای ماه شوال بر این اساس نسبت به رصد هلال ماه در پهنه کشور اقدام می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به لحظه مقارنه ماه و خورشید، ادامه داد: این لحظه زمانی است که ماه وارد آسمان شامگاهی شده است و هلال ماه ساعاتی بعد به مرز رؤیت‌پذیری در دنیا می رسد.

رصدگر هلال ماه افزود: لحظه مقارنه ماه و خورشید برای هلال شوال ۱۴۴۳ قمری در ساعت ۵۸ دقیقه بامداد یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ رخ‌ می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به زمان رصد هلال ماه، اظهار کرد: پس از مقارنه ماه و خورشید، ماه به مدت زمانی نیاز دارد تا از خورشید فاصله بگیرد و در منطقه رؤیت‌پذیری قرار بگیرد. بنابراین از غروب فردا، یکشنبه ۱۱ اردیبهشت هلال ماه در مرکز آسیا با ابزار اپتیکی و غرب آفریقا با چشم دیده می‌شود.

عضو ستاد استهلال استان تهران تاکید کرد: در غروب ۱۱ اردیبهشت حدود ۱۹ ساعت از لحظه مقارنه گذشته است، ولی هلال ماه بسیار باریک است و تنها ۰.۶ درصد از سطح آن روشن است. بنابراین هلال در پهنه ایران با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و با استفاده از ابزارهای رصدی، اقدام به رصد هلال باریک ماه شوال خواهیم کرد.

ابراهیمی با اشاره به وضعیت جوی برای رؤیت هلال ماه، خاطر نشان کرد: این روزها شرایط جوی همراه با ابر و غبار است و شرایط رؤیت هلال باریک شوال بسیار سخت خواهد بود.

این رصدگر هلال ماه با اشاره به رصد هلال ماه، توضیح داد: شرایط هلال شوال به گونه‌ای است که به تلسکوپ‌های بسیار پیشرفته نیاز است و برخی از رصدگران نیز با استفاده از دوربین‌های دو چشمی بسیار قوی محل قرارگیری هلال ماه را مورد کنکاش قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی، رصدگران وضعیت آب و هوایی را در نظر می‌گیرند و در جاهای مرتفع‌تر به دلیل کاهش گرد و غبار، مستقر می‌شوند تا بتوانند با تجربه‌ای که دارند با دقت بالا، هلال ماه را به دام بیندازند و از آن تصویربرداری کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه شرایط جوی نامناسبی در کشور حاکم است، ابراز امیدواری کرد که بتوان با استفاده از ابزارهای رصدی قوی هلال ماه را به دام انداخت.

به گفته این محقق و رصدگر باسابقه رؤیت هلال ماه، گروه‌های رصدی متخصص جهت استهلال ماه از طرف ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در ۱۱ اردیبهشت ماه به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 27714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha