مذاکرات وین به بن‌بست خورد | سند ۲۷ صفحه‌ای توافق آماده شده بود

یک پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی در گزارشی به وضعیت رایزنی‌های دولت آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  به نقل از فارس، پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» در گزارشی مفصل شامگاه پنجشنبه به وضعیت رایزنی‌ها در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات وین پرداخته است.

در حالی که شواهد متعدد حاکی از آن هستند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل مخالفت‌های داخلی و سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی قادر به تصمیم‌گیری در خصوص این مذاکرات نیست پایگاه پولیتیکو ادعا کرده این مذاکرات به دلیل اختلافات میان تهران و واشنگتن بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» به «بن‌بست کامل» خورده است.

این پایگاه خبری ادعا کرده علی‌رغم آنکه دیپلمات‌ها در روزهای آخر مذاکرات در وین به یک سند ۲۷ صفحه‌ای دست یافته بودند اختلاف دو طرف بر سر وضعیت سپاه پاسداران مانع از حصول نهایی توافق شده است.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

کارشناسان مستقل می‌گویند اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی تصور می‌شود که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند.

یک مقام آمریکایی به پایگاه پولیتیکو گفت: «موضع آمریکا این است مگر در صورت انجام اقدامات اساسی از سوی ایران برای رفع نگرانی‌های فرابرجامی ما واشنگتن این تحریم تروریستی را برنخواهد داشت.»

وی اضافه کرد: «این موضع به ویژه با توجه به تهدیدهای مستمر سپاه پاسداران علیه [آمریکایی‌ها] تغییر نمی‌کند. در حال حاضر دولت بایدن به شدت بعید است که این تحریم را در چارچوب مذاکرات برجام رفع کند.»

«انریکه مورا» که وظیفه هماهنگی گفت‌وگوها در مذاکرات وین را بر عهده دارد در هفته‌های گذشته پیشنهادهایی را میان دو طرف رد و بدل کرده است. پایگاه پولیتیکو نوشته با وجود این، مذاکرات عملا به بن‌بست خورده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که لازم است دولت بایدن شجاعت اصلاح مسیر غلط کاخ سفید در دولت قبل را داشته باشد. او تأکید کرد در تمایل ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و قوی شکی وجود ندارد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در یک جلسه با نمایندگان مجلس سنا تصریح کرد که دولت بایدن از زمان حضور در کاخ سفید تحریم‌های زیادی را علیه سپاه وضع کرده. او گفت که از ۱۰۷ مورد تحریم که در دولت بایدن صادر شده ۸۶ مورد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

بلینکن گفت: «در مدت زمان فعالیت این دولت، از میان ۱۰۷ موردی که در فهرست تحریم قرار داده‌ایم ۸۶ مورد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بخش‌های آن بوده است.هیچ کدام از این موارد مغایر با توافق هسته‌ای نیستند، چه این توافق [از سوی آمریکا] در حال اجرا باشد یا نباشد.»

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۳
کد خبر: 27702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha