منتظر اصلاح بازار سهام باشیم؟ /نمادهای کوچک رشد چشم گیری پیش رو دارند/تداوم روند صعودی بازار تا اواسط تیرماه/ بعد از تعطیلات پیش رو شاهد موج جدیدی از تقاضا در بازار خواهیم بود

 کارشناس بازار سرمایه گفت: هنوز زمان اصلاح بازار نرسیده و گمان می‌کنم از لحاظ زمانی تا اواسط تیرماه فرصت رشد وجود داشته باشد. با بررسی شاخص کل و هم‌وزن خواهیم فهمید که هنوز جای برای رشد وجود داشته و پیش بینی می شود که نمادهای کوچک بازار رشد چشم گیری را در پیش داشته باشند و در خصوص نمادهای بزرگ نیز انتظار رشد حدودا ۲۰ درصدی می‌رود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ با آغاز سال‌جدید ورق برای بازار سرمایه ‌برگشته و شاخص‌کل بورس تهران روزهای سبزپوشی را پشت‌سرگذاشته است، به‌طوری‌که شاخص‌کل بعد از مدت‌ها وارد کانال یک‌میلیون و پانصد هزار واحدی شد و توانست از این مرز مقاومتی عبور کند. گرچه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، یعنی چهارشنبه شاخص‌کل بورس ۰.۰۹ درصد ریخت و در مقیاس هفته به رشد ۰.۶ درصدی بسنده کرد اما کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند روند بازار همچنان مثبت خواهد بود و نگرانی بابت ریزش وجود ندارد و برای هفته‌های پیش رو بازاری با روند متعادل پیش‌بینی می‌کنند. ارزش معاملات کل بازار سهام نیز بسته به مسیر مثبت یا منفی روزانه شاخص در کانال ۵ الی ۶ هزار میلیارد ‌تومان شاهد رفت و برگشت مکرر است.

حمزه کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: با پیش رو بودن تعطیلات این هفته، سهامداران درخصوص انجام معاملات، ترجیح می دهند که دست نگه دارند؛ همین موضوع سبب شد تا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاهد کاهش قدرت خرید باشیم علاوه بر این موضوع برخی از سهامداران حقوقی اقدام به عرضه صف های خرید کردند که همین امر بر عقب نشینی سهامداران تاثیر بسیاری داشته است.

کریمی ادامه داد: البته با توجه به اقدامات خوبی همچون رشد سودآوردی شرکت‌ها، قرارگیری سهام به عنوان وثیقه، افزایش دامنه نوسان و ... انتظار می‌رود که رشد بازار سرمایه اصولی و مداوم باقی بماند و به نظر می‌رسد مدیریت جدید تلاش در بازگرداندن اعتماد از دست رفته دارد.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: اگر سازمان بورس و متولیان بازار با پایه‌ریزی صحیح بتوانند اعتماد از بین رفته را بازگردانند، سهامداران مجددا اقدام به خرید و فعالیت در بازار می‌کنند و گمان می‌کنم بعد از تعطیلات پیش رو شاهد موج جدیدی از تقاضا در بازار باشیم و طی این حرکت شاخص بتواند به رقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دست یابد.

وی در پیش بینی بازه رشد احتمالی بازار سهام افزود: فکر می‌کنم تا اواسط تیرماه روند صعودی بازار ادامه دار باشد. اکنون در فصل مجامع هستیم و بسیاری از نمادها بسته می‌شوند و پس از بازگشایی مجدد و شفافیت اطلاعاتی نمادها شاهد تغییری در سهام سبدهای سرمایه‌گذاری‌ افراد خواهیم بود و به همین واسطه می توان انتظار متعادل شدن بازار در تیرماه و پرتفوچینی مجدد سهامداران باشیم که به همین جهت افزایش تقاضا رقم می‌خورد.

کریمی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به رشد شاخص و ورود آن به کانال ۱.۵ میلیون واحدی، آیا بازار نیاز به استراحت و اصلاح دارد؟ پاسخ داد: هنوز زمان اصلاح بازار نرسیده و گمان می‌کنم از لحاظ زمانی تا اواسط تیرماه فرصت رشد وجود داشته باشد. با بررسی شاخص کل و هم‌وزن خواهیم دریافت که هنوز جا برای رشد وجود داشته و پیش بینی می شود که نمادهای کوچک بازار رشد چشم گیری را در پیش داشته باشند و در خصوص نمادهای بزرگ نیز انتظار رشد حدودا ۲۰ درصدی می‌رود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ارزش نقدینگی بازار به ۶ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده که بخشی از آن مربوط به حمایت‌های انجام شده است و به نظر نمی‌رسد که سهامداران خرد و عموم مردم این میزان از نقدینگی را وارد بازار کرده باشند لذا به طور کلی می توان گفت که یک‌ ششم کل ارزش بازار مربوط به نقدینگی سهامداران خرد بوده و مابقی آن مربوط به جا به جایی سهامداران حقوقی و یا شناسایی سود توسط آنهاست.

وی ابراز کرد: در سال ۹۹ که ارزش بازار بسیار بالا بود و اکنون به طور حدودی یک چهارم آن مقدار است و نمی توان انتظار تجربه مجدد چنین ارقامی را داشته باشیم و البته بهتر بوده که بازار رشدی آهسته و پیوسته داشته باشد و اعتقادی به رشد شارپی شاخص کل نداریم.

کریمی در خصوص گروهی که مستعد رشد در آینده خواهد بود، گفت: نمادهای دارای سودسازی و تقسیم سود بالا جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری خواهند داشت و اگر شخصی دیدگاه بلندمدت همراه با حاشیه امنی برای سرمایه خود مدنظر دارند می تواند در گروه پتروپالایشی‌ها و معدنی‌ها که علاوه بر تقسیم سود همواره مورد توجه و حمایت هستند، سرمایه گذاری کنند و به افرادی که دیدگاه نوسانی و کوتاه مدت دارند نیز گروه‌های متوسط و کوچک بازار همچون خودرویی‌ها، دارویی‌ها، قندی‌ها و سیمانی‌ها پیشنهاد می‌شود.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 27697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha