هوش مصنوعی، گوشی هوشمند را به آزمایشگاه تبدیل می‌کند

احتمالا به زودی گوشی هوشمند شما با ارتقای هوش مصنوعی به یک آزمایشگاه سلامت سیار تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، Google Health مجموعه پروژه‌های تحقیقاتی را معرفی کرده است که نوید تبدیل گوشی هوشمند را به ابزار غربالگری بیماری می‌دهد. یکی از راه‌های امیدوارکننده شامل استفاده از میکروفون‌های روی گوشی به‌ عنوان گوشی پزشکی برای تشخیص بی‌نظمی‌های گردش خون مانند سوفل است. این نوآوری‌ها می‌توانند از طریق بهداشت از راه دور به کار گرفته شوند و در هنگام نیاز، در زمان مراجعه بیماران به پزشک صرفه‌ جویی شود.

گرگ کورادو رئیس بخش سلامت هوش مصنوعی گوگل در مصاحبه ای گفت: "در گوگل ما بر روی باز کردن ظرفیت دستگاه‌های روزمره برای حمایت از سلامت و تندرستی افراد تمرکز کرده‌ایم. چنین پیشرفت‌هایی به لطف پیشرفت در حسگرهای دستگاه‌های تلفن همراه و همچنین پیشرفت در هوش مصنوعی امکان‌پذیر است و ما می‌خواهیم در خط مقدم این پیشرفت‌ها باشیم.

تشخیص از طریق تلفن شما

گوگل می‌گوید که در استفاده از دوربین‌های بالینی موجود برای تشخیص عوارض چشمی دیابت، "نتایج امیدوار کننده اولیه" را می‌بیند. این شرکت قصد دارد آزمایش‌های بالینی بیشتری را در مورد استفاده از تلفن‌های هوشمند انجام دهد. این شرکت از Automated Retinal Disease Assessment، که یک موتور هوش مصنوعی برای پردازش تصاویر است، استفاده می‌کند.

گرفتن ضربان قلب با گوشی

کورادو می‌گوید حسگرهای تلفن همراه با سیستم یادگیری ماشین، می‌توانند بینش‌هایی را در مورد سلامت و تندرستی روزانه به مردم ارائه دهند. البته قابلیتی که به شما امکان می‌دهد ضربان قلب و تعداد تنفس خود را با دوربین گوشی خود اندازه گیری کنید، اکنون در دستگاه‌های اندروید و iOS در دسترس است.

گوش دادن به قلب و ریه‌های بیمار با گوشی پزشکی، می‌تواند به پزشکان در تشخیص اختلالات دریچه قلب کمک کند. همچنین غربالگری تنگی آئورت معمولاً به تجهیزات تخصصی مانند گوشی پزشکی یا سونوگرافی و ارزیابی حضوری نیاز دارد. به همین دلیل حوزه دیگری از تحقیقات به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه میکروفون‌های داخلی گوشی‌های هوشمند، می‌توانند صدای قلب را هنگامی که روی قفسه سینه قرار می‌گیرند، ضبط کنند.

کورادو گفت: این جدیدترین حوزه تحقیقاتی ما است و به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه میکروفون داخلی گوشی‌های هوشمند، می‌تواند صدای قلب را هنگامی که روی قفسه سینه قرار می‌گیرد، ضبط کند و احتمالاً ضربان قلب و ... را تشخیص دهد. مهم است که توجه داشته باشیم که ما هنوز در مراحل اولیه تحقیق و توسعه هستیم، اما امیدواریم که ابزار اضافی را برای ارزیابی و مراقبت، به پزشکان و بیماران ارائه دهیم.

کانر لندگراف مدیر عامل شرکت Eko که اولین گوشی پزشکی هوش مصنوعی را ایجاد کرد، در مصاحبه‌ای گفت که هنوز کاملاً مشخص نیست که گوگل چگونه قصد دارد این ویژگی گوشی پزشکی را برای مصرف‌کنندگان عرضه کند. اما می‌توان حدس زد که گوگل قصد دارد بیمارانی که در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند را قادر سازد تا از میکروفون تلفن هوشمند خود، برای گوش دادن به صدای قلب خود استفاده کنند و داده‌ها را با پزشک خود به اشتراک بگذارند. این می‌تواند به پزشکان اجازه دهد تا داده‌های قلبی بیمار را جمع‌آوری کنند تا از هر کجای دنیا قابل دسترس باشد.

گرفتن ضربان با گوشی

لندگراف گفت که داشتن گوشی پزشکی در گوشی‌های هوشمند، می‌تواند این ابزار را در دسترس‌تر کند. دستیابی به تعداد زیادی از بیماران از طریق این برنامه‌ها ساده است. با این حال، احتمالاً کمی دقت را نیز کاهش می‌دهد، زیرا گوشی هوشمند یک گوشی پزشکی ایده آل نیست. همچنین احتمالاً به بررسی نرم افزار سازمان غذا و دارو (FDA) نیاز دارد و ممکن است گوشی هوشمند را به عنوان یک دستگاه پزشکی در نظر بگیرد.

لندگراف گفت: گوشی‌های هوشمند همچنین می‌توانند راهی برای آگاهی بیشتر بیماران، از سلامت کلی قلب خود باشند. مشکل تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به بیماری دریچه قلب، توسط پزشک اصلی خود به اندازه کافی به موقع تشخیص داده نمی‌شوند و حتی بسیاری از بیماران هرگز درمان نمی‌شوند.

لندگراف گفت: یک سونامی از بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی تشخیص داده نشده وجود دارد و این فناوری می‌تواند در کمک به ارائه دانش بیشتر به این بیماران، نقش داشته باشد.

تبدیل گوشی هوشمند به آزمایشگاه

سونوگرافی برای همه

کورادو گفت که هوش مصنوعی همچنین می‌تواند کمک کند تا سونوگرافی برای والدین کم درآمد، بیشتر در دسترس باشد. سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر یا فیلم‌های بلادرنگ از اندام‌های داخلی یا سایر بافت‌ها مانند رگ‌های خونی و جنین استفاده می‌کند. اما بیش از نیمی از والدین متولد شده در کشورهای با درآمد کم تا متوسط، به دلیل کمبود تخصص در خواندن سونوگرافی، سونوگرافی نمی‌روند.

گوگل در حال کار بر روی استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به ارائه دهندگان در انجام سونوگرافی و انجام ارزیابی آن است. کورادو در یک پست وبلاگی گفت: "با ارزیابی‌های خودکار و دقیق‌تر از خطرات سلامت مادر و جنین، ما امیدواریم که موانع را کاهش دهیم و به مردم کمک کنیم تا مراقبت‌های به موقع دریافت کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان چشم‌های اضافی برای پزشکان پرکار عمل کند یا قدرت تشخیصی را ارائه دهد که برای انسان غیرممکن است.

الان والاچ مدیر عامل Aidoc، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های هوش مصنوعی مراقبت‌های بهداشتی، گفت که برای تصویربرداری پزشکی، هوش مصنوعی به چالش‌های کمبود نیروی کار و خستگی پزشک می‌پردازد. هوش مصنوعی می‌تواند موارد مثبت را در گردش کار رادیولوژیست علامت گذاری کند تا بیماران بتوانند به موقع درمان شوند.

والاچ گفت: رادیولوژیست‌ها با حجم بیشتری از موارد مواجه هستند که می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

آزمایشگاه سیار در گوشی هوشمند

البته رونالد دیکسون، پزشک و مدیر عامل CareHive، گفت که فکر نمی‌کند ابزارهای سلامت گوگل تأثیر زیادی بر بیماران داشته باشد.

او گفت: تمرکز تلاش‌های گوگل واقعاً بر این بوده است که چگونه از فناوری برای تشخیص بهتر یا مدیریت بهتر بیماران استفاده کند، بدون اینکه لزوماً درکی از ارزش چیزی که آن فناوری ممکن است ارائه دهد، داشته باشد.

همچنین دیکسون گفت که نگران است که استفاده از هوش مصنوعی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را برای مصرف کنندگان افزایش دهد.

او افزود: اگر هزینه‌ها به دلیل استفاده از فناوری برای حل یک مشکل افزایش یابد، در واقع به سیستم مراقبت‌های بهداشتی کمک نمی‌کنید، زیرا در واقع از این طریق به آن آسیب می‌رسانید. شما باعث می‌شوید که ما (مردم) پول بیشتری خرج کنیم تا احتمالاً به همان نتیجه برسیم و دلیل اینکه آن‌ها این کار را می‌کنند این است که آن‌ها شرکت‌های فناوری بوده و به دنبال سود و درآمدزایی بیشتر هستند.

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 27692
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha