کارگران ستون تحقق اقتصاد مقاومتی و ساختن ایران قوی هستند/ هر چه سریع‌تر بساط دلالی نیروی انسانی جمع شود

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه دغدغه‌ها و مشکلات جامعه کارگری باید با محوریت عدالت برطرف شود، اظهار داشت: ارتقای امنیت شغلی کارگران از دغدغه‌های مهم کارگران و جزو اولویت‌های دولت است و وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی باید جدیت در راستای رفع نگرانی کارگران در این زمینه بکوشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی عصر روز سه شنبه در آغاز هفته کارگر در سی‌و سومین جشنواره ملی امتنان که برای تقدیر از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه کارگری در یکی از کارخانه‌های تولید تایر در تهران برگزار شده بود، شرکت کرد.
رئیس جمهور در این مراسم که رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و مسئولان انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی کارگران حضور داشتند با تبریک روز کارگر و نیز تبریک به برگزیدگان جشنواره گفت: کارگر ستون و محور تولید است و در آیات قرآن، سیره ائمه و در گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری کار و کارگر جایگاه شایسته و بلندی دارند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه تجلیل از کارگران نباید به هفته کارگر محدود شود، افزود: کارگران محور تحقق اقتصاد مقاومتی و ساختن کشوری مستقل و قدرتمند و ایجاد امنیت اقتصادی، هستند لذا همه ما به ویژه مسئولان دولت باید به فکر تامین و ارتقای معیشت کارگران و مهارت‌افزایی آنها باشیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی همواره تاکید کرده که عدالت، محور برنامه‌های این دولت برای رشد و پیشرفت است، اظهار داشت: همه مسائل کارگران از جمله مسائلی که در این جلسه مطرح شد باید با محوریت عدالت حل و فصل شود.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد:‌ مسائلی نظیر بیمه، خدمات اجتماعی و درمانی به کارگران و پرداخت به موقع حقوق از جمله مسائلی است که باید در اولویت توجه مسئولان امور کارگری باشد. بنده صراحتاً اعلام کردم که هیچ شرکت، پیمانکار یا واحد تولیدی به هیچ وجه حق ندارد در پرداخت منظم و به موقع حقوق کارگران تعلل کند و اگر واحدی مشکل مالی داشته باشد هم باید این مشکل را در بخش دیگری حل کند و اجازه ندارد تبعات آن را متوجه حقوق کارگران کند.
رئیس جمهور با اشاره به موضوع امنیت شغلی کارگران که از سوی همه نمایندگان تشکل‌های صنفی کارگران نیز در جلسه به عنوان یک دغدغه مطرح شد، تصریح کرد: از وزیر کار می‌خواهم که این دغدغه را با در نظر گرفتن همه اقتضائات و جوانب موضوع و با مشارکت خودِ کارگران، فعالان کارگری و اقتصادی و همه بخش‌های مرتبط و مسئول پیگیری و برطرف کنند تا یک اطمینان و آرامش نسبی برای کارگران ایجاد شود.
دکتر رئیسی توجه بیشتر به آموزش و مهارت‌افزایی، ارتقای شرایط ایمنی و بهداشت فضای کار و تامین مسکن کارگری را از دیگر مسائلی برشمرد که باید به طور جدی از سوی مسئولان امور کارگری مورد پیگیری قرار گیرد و خاطرنشان کرد: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن هم نیاز کشور، هم از برنامه‌های دولت و هم تکلیف قانونی ما بر اساس مصوبه مجلس است. در همین راستا تعامل مسئولان وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی و نیز تشکل‌ها و جوامع کارگری زیرمجموعه این دو وزارتخانه می‌تواند در حل مشکل کارگران در زمینه مسکن راهگشا باشد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به دغدغه دیگر مطرح شده در این جلسه درباره دلالی نیروی انسانی از سوی شرکت‌های واسطه کاریابی افزود: وزیر کار با همکاری تشکل‌های کارگری و با فعال کردن سامانه کاریابی این وزارتخانه هر چه سریع‌تر بساط دلالی نیروی انسانی را جمع کنند تا کارگران بتوانند در سامانه جامع کار بدون واسطه و با حفظ کرامت و احترام توانمندی‌های خود را به کارفرمایان معرفی و کارفرمایان نیز با رعایت احترام از آنها دعوت به کار کنند.
رئیس جمهور جلوگیری از واردات بی رویه را موضوعی بسیار مهم و محوری توصیف کرد و اظهار داشت: جلوگیری از واردات بی‌رویه پیش‌نیاز رونق فعالیت‌های تولیدی است و وزرای مربوطه باید به طور جدی این موضوع را پیگیری کنند، چرا که واردات کالاهایی که تولید مشابه داخلی، استاندارد و قابل رقابت با نمونه خارجی در کشور دارند، خنجری بر پشت تولید در کشور و مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است.
دکتر رئیسی در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم راه‌اندازی سامانه جامع کار تصریح کرد: وزارت کار و بخصوص سازمان تامین اجتماعی دغدغه آن دسته از کارگران را که مشاغل آنان جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور است مورد توجه قرار دهند و در اجرای این قانون با سهولت و عدم سخت‌گیری عمل کنند.
رئیس جمهور با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارتقای شاخص‌های اشتغال و تولید در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: این آمارها گواه آن است که کارگران و فعالان اقتصادی کشور در سال «تولید، اشتغال، دانش بنیان» به فرمایش مقام معظم رهبری لبیک عملی گفتند و این جای خوشحالی و سپاسگزاری دارد.
آیت‌الله رئیسی در پایان این دیدار و در پاسخ به درخواست یکی از حاضران درباره اینکه تولیدات داخلی به جای رسیدن به دست مصرف کنندگان واقعی به دست واسطه‌ها می‌رسد، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست که برای رفع این مشکل اقدام جدی و فوری به عمل آورد.
دکتر حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست و پیش از سخنان رئیس جمهور با بیان اینکه کارگران ستون فقرات اقتصاد کشور هستند و نقش موثری در پیروزی و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، گفت: در فروردین امسال با کاهش ۳۸ درصدی تعدیل نیروی کار نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم که این حکایت از رونق تولید و افزایش امیدواری فعالان اقتصادی دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از راه‌اندازی ۱۱۰ خانه بهداشت کارگری، راه‌اندازی ۳۰۰ کانون یاریگری کار و تولید در زمینه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی جامعه کارگری و تلاش جدی این وزارتخانه برای پایبندی کامل به قاعده سه‌جانبه‌گرایی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با کارگران خبر داد.
همچنین ۶ تن از نمایندگان و روسای تشکل‌های صنفی کارگران نیز در این جلسه در سخنانی به طرح دغدغه‌ها و دیدگاه‌های جامعه کارگری پرداختند.
تاکید بر تداوم پایبندی بر اصل سه‌جانبه‌گرایی در تصمیم‌گیری های مربوط به جامعه کارگری، حضور کارگران در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، حمایت از توسعه و تقویت انجمن‌های کارگری، اجرایی شدن سند کار شایسته، توجه به مهارت‌افزایی کارگران، ارتقای شرایط ایمنی و بهداشت کارگری، تامین مسکن کارگران، اصلاح وضعیت قراردادی کارگران و حذف قراردادهای کاری کوتاه‌مدت، اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی و افزایش سهم کارگران در مدیریت این مجموعه، تخصیص سهام عدالت به کارگران جامانده از این سهام، حذف شرکت‌های واسطه کاریابی، مبارزه با واردات بی رویه کالا، اجرای سهل‌تر قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و تسریع در اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری از جمله درخواست‌ها و مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های کارگری در این جلسه بود.
در این مراسم همچنین با حضور رئیس جمهور و با اهدای لوح، از ۱۰ نفر از کارگران نمونه کشور ۳ گروه کارگری نمونه و ۵ واحد نمونه کارگری تجلیل و قدردانی شد.
دکتر رئیسی همچنین از همسر شهید جامعه کارگری، محمد پازوکی طرودی که سال ۹۵ به عنوان کارگر نمونه برگزیده شده بود، اما قبل از حضور در جشنواره امتنان و هنگام آزمایش آخرین اختراع خود، یعنی دستگاه جسدیاب در مناطق جنگی جنوب کشور بر اثر انفجار مین به شهادت رسیده بود، تجلیل کرد.

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 27684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha