تب بازار نوبرانه های بهار فروکش نکرد / از گوجه سبز ۹۰ هزار تومانی تا توت فرنگی ۱۷۰ هزار تومانی

میوه های نوبرانه بهار از پرطرفدارترین نوبرانه ها در فصل های مختلف سال هستند. پرتقاضا ترین این نوبرانه ‌ها گوجه سبز، چغاله بادام، توت فرنگی و طالبی و ملون هستند. در روزهای اول فروردین هر سال این نوبرانه ها به دلیل عرضه کم و تقاضا با قیمت های نجومی در بازار فروخته می شوند. اما با نزدیک شدن به روزهای میانی بهار، معمولا از تب بازار نوبرانه ها کاسته می‌ شود. اما، به نظر می رسد، امسال شرایط بازار متفاوت است و خبری از فروکش کردن تب بازار نوبرانه ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین؛ تورم موجب شد امسال شاهد گرانی بی سابقه در بازار خوراکی‌ها در فروردین ماه باشیم اما، برخی از اقلام عجیب قیمت های بالایی داشتند. گوجه سبز از جمله این نوبرانه ها بود که قیمت نجومی آن خبر ساز شد. مصطفی دارایی نژاد، رییس اتحادیه میوه و تره بار استان تهران، وعده داد، اردیبهشت قیمت نوبرانه ها  کاهش خواهد یافت. اما، به رغم عرضه بیشتر محصولات نوبرانه به بازار همچنان شاهد قیمت های بالایی این محصولات در بازار هستیم. 

اسدالله کارگرِ، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت بازار میوه‌های نوبرانه، اظهار کرد: وضعیت عرضه و قیمت میوه‌های نوبرانه نسبت به ماه گذشته بهتر شده است اما، همچنان قیمت ها بالا است و امکان خرید آن برای بسیاری از مردم فراهم نیست.

وی ادامه داد: به طور معمول نوبرانه های پرطرفدار بهاری، سال را با قیمت بالا شروع می کنند اما، امسال تجربه ای از افزایش قیمت ها در بازار نوبرانه ها داشتیم که، قبلا سابقه نداشت.

به گفته کارگر، میوه های نوبرانه در مقطعی تبدیل به خوراکی‌های لاکچری شدند که قشر خاصی امکان خرید آن را داشتند.

وی درباره آخرین قیمت نوبرانه ها در بازار، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه سبز بسته به کیفیت آن تا ۹۰ هزار تومان در سطح شهر عرضه می‌شود.

کارگر، قیمت هر کیلوگرم توت فرنگی کرج که بهترین نوع آن است را از ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۷۰ هزار تومان، هر کیلوگرم  توت فرنگی گرگان را از ۲۰ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان و هر کیلوگرم  توت فرنگی جیرفت که کم کیفیت ترین آن‌ها است را ۱۵ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد.

وی افزود: همچنین هر کیلوگرم چغاله بادام تا ۱۵۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می شود که آن نیز بسته به کیفیت میوه می‌تواند تا نصف این قیمت نیز در بازار به فروش برسد.

کارگر دو محصول صیفی که به عنوان نوبرانه به تازگی وارد بازار شده است را ملون و طالبی برشمرد که، قیمت هر کیلوگرم ملون تا ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و هر کیلوگرم طالبی تا ۱۹ هزار تومان است.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، دلیل آشفتگی و قیمت‌های متفاوت در بازار خرده فروشی‌ را عدم استانداردسازی در قیمت‌گذاری میوه‌ها دانست و گفت: میوه‌ها به صورت فله‌ای عرضه می‌شود و هیچ استاندار مشخصی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد، در نتیجه آشفتگی در قیمت‌گذاری و بازار در هر فصل دیده می‌شود.

گفتی است، قیمت نوبرانه‌ها در میادین میوه و تره بار بر اساس آخرین نرخنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، هر کیلوگرم گوجه سبز ۵۶ هزار تومان، هر کیلوگرم توت فرنگی ۴۸ هزار تومان، هر کیلوگرم چغاله بادام ۴۸ هزار تومان، هر کیلوگرم ملون ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و هر کیلوگرم طالبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 27661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha