پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی شاهین از فردا | اختلاف قیمت کارخانه و بازار

سایپا، پیش‌فروش شاهین را بدون انجام قرعه‌کشی از فردا آغاز می‌کند. اختلاف قیمت کارخانه و بازار این محصول چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، گروه خودروسازی سایپا، پیش‌فروش خودروی شاهین را بدون انجام قرعه‌کشی از فردا آغاز می‌کند. متقاضیان تا تکمیل ظرفیت فرصت ثبت‌نام دارند.

سایپا دومین مرحله از پیش فروش این محصول را از فردا (۸ اردیبهشت) ساعت ۱۰ صبح آغاز می کند. این امر تا تکمیل ظرفیت ادامه می‌یابد.

در این مرحله از فروش، شاهین جی عرضه می شود. زمان تحویل این خودرو در ماه‌های مرداد و شهریور در نظر گرفته شده است. بر این اساس متقاضیان می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی https://saipa.iranecar.com  نسبت به ثبت‌نام خودرو یاد شده اقدام کنند (سایپانیوز).

شاهین در بازار چند؟

قیمت کارخانه‌ای این خودرو، ۳۴۳ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۳۶۵ تا ۳۷۰ میلیون تومان است. این ارقام نشان می‌دهد که خریداران باید شاهین.جی را در بازار حدود ۲۱ تا ۲۶ میلیون تومان گران‌تر از کارخانه‌ خریداری کنند.

تا چندی پیش، این خودرو از معدود محصولاتی محسوب می‌شد که قیمت کارخانه‌ای آن از بازار بیشتر بود.

مشخصات فنی

آنگونه که باما گزارش داده است، در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز، که در تیرماه ۹۷ برگزار شد، سایپا برای اولین‌بار از خوردویی جدید بنام «رهام» رونمایی کرد.

قبل از تغییر نام رهام، سایپا بارها گفته بود که طراحی چهره این خودرو را از پرنده شاهین، الهام گرفته است. سرانجام نیز بعد از پیشنهاد برخی پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و با پیگیری‌های گروهی از حامیان محیط زیست، سایپا به منظور حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم این خودرو را پذیرفت. نهایتا در اسفندماه ۹۸ نامش را از «رهام» به «شاهین» تغییر داد.

سایپا شاهین، نخستین محصول بومی با پلتفرم SP سایپاست؛ پلتفرمی که قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت در سال‌های بعد از ۱۴۰۰ باشد.

یعنی علاوه‌بر نسخه سدان (که همین شاهین است)، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس‌اور و همچنین هاچ‌بک. سایپا به‌لطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدی‌ترش در بازار روسیه و اروپای شرقی هم افتاده است. تا جایی‌که حتی سایپا گفته که این خودرو در تست‌های تصادف موسسه ایمنی euroNCAP توانایی کسب ۳ ستاره ایمنی را دارد؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است.

پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی شاهین از فردا | اختلاف قیمت کارخانه و بازار

موتور

سایپا در ابتدا می‌خواست شاهین را با موتور جدید BM16 برلیانس به بازار بفرستد اما بعدها تصمیمش را عوض کرد و موتور M15-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد. این موتور با اینکه در نسخه تنفس طبیعی‌اش، روی تیبا و ساینا و کوییک هم نصب شده ولی بدلیل نصب توربو و همچنین پاس کردن استاندارد یورو۵، تغییرات بسیار زیادی روی آن انجام شده است طوری که حالا می‌توان آن را یک موتور کاملا جدید محسوب کرد.

سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در تابستان ۹۹ تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و دو تیپ لوآپشن و فول آپشن برای آن ساخت و تیپ لوآپشن آن با نام سایپا شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام سایپا شاهین G معرفی شد.

در شاهین اس، سایپا ۴ آپشن «سانروف»، «مولتی مدیا (مانیتور+دوربین)»، «تهویه اتومات» و «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» را حذف کرده بود.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 27645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =