دست اندازی به دارایی های سهامداران با مهلت یکساله تسویه سود سهام / نرم‌افزارهای حسابداری به‌روز هستند؛ بازه زمانی پرداخت سود تقسیمی را اصلاح کنید!

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مهلت ۸ ماهه برای پرداخت سودهای تقسیمی زمان زیادی است، گفت: با در نظر گرفتن زمان ۴ ماهه بعد از پایان سال مالی در برگزاری مجامع و مهلت ۸ ماهه در تقسیم سودها خواهیم دریافت که سهامداران قانونا یک سال پس از عملیات فعلی شرکت‌ها قادر به دریافت سود و دست‌رسی به دارایی خود هستند و این حاکی از چرخه معیوب در نحوه تسویه سودهای پرداختی است.

مهدی دلبری مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بیمه سلامت و کارشناس بازار سرمایه در گفت ‌و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: برخی از مشکلات بازار سرمایه مربوط به قدیمی بودن قوانین پایه همانند قانون تجارت است؛ به طور مشخص در قانون تجارت بحث‌هایی درخصوص برگزاری مجامع، تقسیم سود، جرایم مدیران، دفاع از منافع سهامداران وجود دارد که دچار ایراداتی بوده و باید این موارد مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد.

دلبری تشریح کرد: درخصوص تقسیم سود روال بر این است که شرکت‌ها معمولا پیشنهاد تقسیم سود حداقلی را دارند علی رغم اینکه میزان منابع و  سود از لحاظ دلاری حداقل دوبرابر شده و  شرکتها از نظر نقدینگی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. از طرفی نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی کاهش پیدا کرده و نسبت به سال‌های گذشته کمتر شاهد طرح‌های توسعه‌ای هستیم.

کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زمان طولانی برای پرداخت سود مجامع در نظر گرفته شده، بیان کرد: شرکت‌ها برای برگزاری مجامع ۴ ماه بعد از پایان سال مالی مهلت دارند در صورتی که با توجه به روزرسانی نرم افزارهای حسابداری نیازی به چنین زمان طولانی مدتی ندارند و این بازه می تواند به حدود یک ماه تغییر کند. همچنین با توجه به سامانه‌های الکترونیکی تعبیه شده در بانک‌ها، شرکت‌ها می‌توانند به طور آنی و به روز به فهرست مالی سهامداران دست‌رسی پیدا کرده و به این واسطه تقسیم را در زمان کوتاهی (نهایتا طی ۲ ماه) به انجام برسانند.

وی با تاکید بر اینکه مهلت ۸ ماهه برای پرداخت سودهای تقسیمی زمان زیادی است، گفت: با در نظر گرفتن زمان ۴ ماهه بعد از پایان سال مالی در برگزاری مجامع و مهلت ۸ ماهه در تقسیم سودها خواهیم دریافت که سهامداران قانونا یک سال پس از عملیات فعلی شرکت‌ها قادر به دریافت سود و دست‌رسی به دارایی خود هستند و این حاکی از چرخه معیوب در نحوه تسویه سودهای پرداختی است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر از دیدگاه تئوریک بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که برخی از ذی نفعان بنگاه‌ها همانند دولت، طلبکاران، بدهکاران، کارمندان و ... مراودات مالی روزانه و یا نهایتا ماهانه دارند اما بخش دیگر ذی نفعان که مشمول سهامداران می‌شود، پس از از یک سال و با تاخیر بسیار فرسایشی به حقوق و دارایی خود دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین این موضوع باید تسهیل و مشکلات مذکور برطرف شود.

دلبری گفت: علاوه بر میزان تقسیمی، کیفیت سود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و هیات مدیره باید ملزم به پرداخت در اسرع وقت باشند. با توجه به اینکه مدیران منابع را در اختیار دارند، قائل شدن مهلت یکساله در تقسیم و توزیع سود می تواند زمینه دست اندازی به دارایی سهامداران مهیا شود و یا اینکه کیفیت سود و منابع دچار تغییراتی در یکسال پیش‌رو بشود کما اینکه در برخی مواقع دیده‌ایم که شرکت‌ها بعد از برگزاری مجامعشان دچار ریسک‌هایی شدند که سودهای ساخته شده را به عنوان افزایش سرمایه به عنوان مطالبات یا پرداخت دیون خود منظور کرده‌اند و در نهایت سودی در اختیار سهامداران قرار نگرفته است.

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
کد خبر: 27643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha