سفر به جام جهانی قطر با خودروی شخصی!

با فراهم شدن امکان کاپوتاژ، تماشاگران جام‌ جهانی می‌توانند با خودروی شخصی به قطر سفر کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛حسین عباس‌نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: زیرساخت‌های بنادر برای راه‌اندازی خطوط دریایی میان ایران و قطر آماده است.
جام ‌جهانی آبان‌ماه امسال در قطر برگزار می‌شود و ایران به عنوان شریک راهبردی این کشور، شرایطی را فراهم می‌کند تا متقاضیان سفر به قطر در زمان برگزاری جام ‌جهانی امکان تردد دریایی به این کشور را داشته باشند. با توجه به نزدیکی دو کشور و مرز دریایی مشترک، تماشاگرانی که قصد سفر به قطر دارند، می‌توانند با استفاده از خطوط کشتیرانی در ایران، سفری با هزینه کمتر به قطر داشته باشند.

 زیرساخت‌ها آماده است
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص آمادگی زیرساخت‌های کشور برای برقراری خطوط کشتیرانی میان ایران و قطر تا آبان‌ماه گفت: زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی خطوط آماده است. در حال حاضر دو مسیر کیش به قطر و بوشهر به قطر در اولویت ایجاد خط کشتیرانی است، البته ما امکان تردد دریایی به قطر از بنادر دیگر را هم داریم که اگر تقاضا برای سفر زیاد باشد، این مسیرها هم برقرار می‌شود. او افزود: بنادر کیش و بوشهر امکان جابه جایی مسافر به بنادر قطر را دارند و همچنین امکانات مورد نیاز برای راه‌اندازی خط مسافری در بنادر دیگر مانند خرمشهر و قشم وجود دارد. با توجه به آماده بودن پایانه مسافری دریایی بوشهر و نزدیکی این بندر به قطر اولویت با راه‌اندازی این خط است. در هر صورت، خط مسافری بندر بوشهر- قطر راه‌اندازی می‌شود و این ارتباطی به برگزاری مسابقات جام‌ جهانی ندارد. فاصله بین بوشهر و قطر ١٠٠ مایل  دریایی (حدود 180 کیلومتر) است و قطر از نزدیک‌ترین کشورهای همسایه به بنادر جنوبی است.عباس نژاد، مسافت دریایی میان ایران و قطر را کمتر از 5 ساعت اعلام کرد و گفت: البته ساعت و زمان تردد بین این بنادر به سرعت کشتی بستگی دارد اما اگر تردد با کشتی‌های تندرو انجام شود، فاصله زمانی بین دو بندر به حدود ۴ تا ۵ ساعت می‌رسد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای شناورها گفت: شناورهایی که شرایط تردد در مسیر قطر را دارند، در اختیار داریم البته شناورها نیاز به آماده‌سازی دارند تا خدمات بهتری به مسافران ارائه دهیم. آماده‌سازی شناورها تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد. زیرساخت‌های بندری و ترمینال‌ها هم ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. برای فعال شدن خط کشتیرانی با قطر هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم.
به منظور همکاری با قطر در برگزاری جام‌ جهانی، ایران ساخت 3 شناور و تحویل آن به قطر را در دستور کار دارد. سه فروند شناور تفریحی در یکی از شرکت‌های شناورسازی جزیره قشم برای فعالیت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته می‌شود که یک فروند از همین نوع  شناور تمام ایرانی که ساخت آن به اتمام رسیده بود به کشور قطر صادر شد. تمامی امور مربوط به طراحی، ساخت قالب، لایه‌گذاری و تکمیل آن به دست متخصصان و صنعتگران داخلی و تحت نظارت کارشناسان اداره بازرسی و ثبت شناورها و مؤسسه رده‌بندی داخلی زیرمجموعه معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به انجام رسیده است.مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه برای حمل و نقل مسافران، گردشگران و تماشگران جام جهانی با خطوط کشتیرانی مشکلی نداریم، افزود: چند موضوع در مورد شرایط ویژه جام جهانی در دست مذاکره و بررسی میان ایران و قطر است. برای صدور ویزا یا راه‌اندازی تورهای گردشگری تماشاگران، دولت و بخش خصوصی در حال گفت‌وگو هستند. البته هماهنگی برای صدور ویزا یا تورهای گردشگری فقط مربوط به بخش کشتیرانی نیست و برای برنامه‌ریزی در تمام بخش‌های حمل و نقل باید روند یکسانی در پیش گرفته شود.به گفته عباس‌نژاد، برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است تا از نظر مسائل رفاهی و هزینه بلیت برای متقاضیان سفر ایده‌آلی رقم بخورد. همچنین صاحبان شناور مذاکراتی با تورهای گردشگری انجام داده تا با توافق طرفین جنبه‌های مختلف سفر تدارک دیده شود.

کمترین هزینه برای بلیت
موضوع مهم در برقراری خطوط کشتیرانی مسافری میان ایران و قطر، هزینه بلیت سفر است. با توجه به اینکه متقاضیان سفر با شناورهای کشتیرانی اقشار متوسط هستند، بهای بلیت سهم مهمی در کاهش هزینه این متقاضیان برای تماشای مسابقات جام جهانی  دارد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص تعیین قیمت بلیت سفر دریایی از بنادر جنوبی ایران به سمت قطر گفت: تلاش ما این است برای سفر به قطر در زمان جام جهانی حداقل قیمت بلیت نسبت به پروازها برای شناورها در نظر گرفته شود. البته تعیین قیمت به شرایط و مسائل مختلفی مربوط است، اما قیمت قطعاً پایین‌تر از شقوق دیگر حمل و نقل خواهد بود. نوع کشتی، زمان رفت و برگشت، تسهیلاتی که ارائه می‌شود، در تعیین قیمت بلیت دخیل است.
عباس‌نژاد گفت: هدف ما برنامه ایجاد سفر راحت، شاد و مفرح است. در مذاکراتی که با صاحبان کشتی و تورگردان‌ها داریم بر این نکات تأکید شده است. تماشاگران جام‌ جهانی سفر تفریحی دارند بنابراین باید امکانات سفر تفریحی برای آنان فراهم باشد.کشتی‌های بزرگ با اتاق و سالن‌های مجهز و امکانات تفریحی روی عرشه در حال تدارک است و شرایط رقابتی مناسبی در زمان برگزاری جام جهانی برای سفر تماشاگران فراهم می‌شود.

سفر با خودرو
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: تلاش ما این است امکانات متناسب با نیاز تماشاگران را در سفر دریایی به قطر در زمان جام جهانی برقرار کنیم. در همین راستا دولت در حال پیگیری است  تا مردم امکان بردن خودروی شخصی به قطر را داشته باشند. تلاش می‌کنیم برای این منظور امکان کاپوتاژ خودرو فراهم شود. در صورت موافقت قطر، گمرک مجوز خروج از کشور برای ماشین شخصی را صادر می کند و متقاضیان
می توانند ماشین شخصی را سوار بر لندینگ کرافت (شناور خودروبر) به قطر ببرند و در این کشور از ماشین شخصی خود استفاده کنند.

تورهای گردشگری
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین خاطرنشان کرد: مذاکراتی با صاحبان کشتی، بخش خصوصی، تورگردانان و فعالان گردشگری انجام شده تا امکان سفر به قطر در زمان جام جهانی در قالب تورهای گردشگری همراه با تماشای بازی‌ها فراهم شود. تمام این اقدامات در راستای استفاده از فرصت جام جهانی و فراهم کردن شرایطی است تا حمل و نقل ما سفر به قطر را برای متقاضیان در شرایطی ایمن فراهم کند و به نحو مطلوب از فرصت‌های اقتصادی بنادر و جزایر کشور که در نزدیکی قطر قرار دارند، استفاده کنیم.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 27628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha