از عرضه اولیه آسیاتک در بورس استقبال می‌شود؟

قرار است فردا اولین عرضه اولیه قرن با نماد آسیاتک انجام شود. درست است بورس در با شروع سال جدید روند صعودی به خود گرفت و اکنون بسیاری شرکت‌ها آماده عرضه اولیه هستند. اما این عرضه اولیه می‌تواند سودآور باشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شرکت بورس فردا چهارشنبه هفت اردبیشهت ۳۰۰ میلیون معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت انتقال داده‌های آسیا با نماد آسیاتک عرضه اولیه شود.

حداکثر سهام اختصاص یافته به هر کد بورسی، ۴۰۰ سهم است که در سقف قیمتی ۶۶۶ تومان خواهد بود. با توجه به این عدد حداکثر نقدینگی مورد نیاز ۲۰۰ هزار و ۶۴ تومان است. البته ممکن است که این مقدار تغییر کند چراکه تعداد افراد شرکت کننده در عرضه اولیه تغییر است.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه درباره می‌گوید: به عقیده و باور مردم عرضه‌ اولیه، سودآور است و در بیش از ۹۰ درصد موارد، فعالان بازار سرمایه با استقبال از عرضه‌های اولیه، که این موضوع را قابل باور کرده است. اعتماد یک روز و یک شبه به بازار بر نمی‌گردد؛ اما می‌تواند در عرض چند دقیقه نابود شود.   اگر برنامه‌ای برای جلوگیری از هیجانات در بازار نباشد، این عرضه اولیه‌ها ترمزی برای جلوگیری از داستان تلخ ۹۹ خواهد بود.

مصوبه‌های جدید در بورس اجرایی می‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: بر اساس وعده‌هایی که رئیس سازمان بورس و مقامات اقتصادی داد، قرار است بورس آرامش و ثبات داشته باشد. اما آیا بازارهای مالی را می‌توان کنترل کرد؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا در ۲ سال گذشته اوضاع بازار سرمایه به این شکل بوده است؟ بحث مهم دیگرعرضه اولیه ۲۵ شرکتی است که وعده داده‌شده تا پایان سال تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق بورس صورت پذیرد.

رئیسی در نهایت می‌گوید: نکته مثبت دیگر عمق بخشی به بازار است. فعالان بازار سرمایه نشان داده‌اند در شرایط رکودی، استقبال چندانی از عرضه اولیه ندارند و در شرایط رونق، عرضه اولیه مانند صف خرید خودرو از خودروسازان خواهد بود. اما به نظر می‌رسد در شرایطی که شاخص بورس در نزدیکی مقاومت خود قرار دارد، شاید کمی تأمل در عرضه اولیه بتواند به بازگشت اعتماد در بازار کمک کند.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 27581

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha