بانک‌ها، سهام را به‌عنوان وثیقه قبول می‌کنند؟

قرار بود از ابتدای سال جاری بانک‌ها، سهام و اوراق قرضه را به عنوان وثیقه قبول کنند و به متقاضیان تسهیلات پرداخت کنند. شش هفته از شروع سال ۱۴۰۱ می‌گذرد اما این وعده اجرا شده است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ سال گذشته بود که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از امکان وثیقه گذاری سهام الکترونیکی برای دریافت تسهیلات خبر داد.

قرار بود این اتفاق از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرایی شود اما گویا با گذشت ۶ هفته از آغاز سال هنوز هیچ خبری نیست. رئیس سازمان بورس گفته به دنبال موافقت سازمان ثبت اسناد، سهام بانکی قابلیت توثیق شدن را دارد.

این نقل قول به نیمه اسفند ماه سال گذشته مربوط می شود. عشقی گفته بود قرار بر این است که از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانک به صورت الکترونیکی قرار گیرند.

وثیقه جدید شامل چه چیزهایی می‌شود؟

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در این صحبت‌ها از دارندگان سهام عدالت، صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی به‌عنوان اشخاصی یاد کرد. وی گفت: متقاضیان می‌توانند بدون ضامن از اولین ماه سال ١۴٠١ از شبکه بانکی وام بگیرند.

همان زمان در همین رابطه محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار توضیحاتی داد و گفت: بانک‌ها منابعی در اختیار دارند. هر بانک می‌تواند از ابتدای سال ۱۴۰۱ به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد.

با گذشت نزدیک به ۶ هفته از شروع سال ۱۴۰۱ هنوز خبری از پرداخت تسهیلات بانکی به پشتوانه سهام و اوراق بهادار منتشر نیست.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
کد خبر: 27565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha