۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 27554
حذف محسن رضایی کلید خورد؟

برخی پیش بینی می کنند این مصوبه دولت زمینه حذف گام به گام محسن رضایی از دولت را فراهم خواهد کرد برخی دیگر نیز معتقدند بعید نیست محسن رضایی عطای معاونت را به لقای آن ببخشید و با یک استعفا راه خود از دولت رئیسی را جدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از قرن نو؛محسن رضایی، همان رقیب انتخاباتی رئیسی که توانسته بود در قامت معاون اقتصادی وارد کابینه سیزدهم شود، حال با تصمیم همین دولت از حضور در تیم اقتصادی دولت کنار گذاشته شده است. پیام این تصمیم دولت چیست؟

چندگانگی در تیم اقتصادی دولت در نهایت مسیر یکی از لیدرهای اصلی را از ترکیب اقتصادی دولت جدا کرد.

براساس آنچه روز گذشته رسانه ای شد در نامه ای که به امضای محمد مخبر معاول اول رئیس جمهور رسیده بود،  محسن رضایی معاون اقتصادی و سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت حذف شدند.

سخنگوی دولت به سرعت توئیتی زد و این تغییرات را بنا به درخواست خود این دو عضو و به دلیل مشغله کاری شان عنوان کرد. اما آیا همه واقعیت ماجرا همین است؟

چینش سوال برانگیز تیم اقتصادی دولت

برای پاسخ به این سوال شاید لازم باشد کمی به عقب تر بازگردیم، به روزهایی که ابراهیم رئیسی درحال بستن کابینه اش بود. همان روزها حضور برخی چهره ها در دولت رئیسی خاصه در حوزه اقتصادی سوال برانگیز شده بود. 

برخی نخبگان و اقتصاددانان معتقد بودند که تیم اقتصادی دولت نمی تواند به هماهنگی برسد و نشانه های زودهنگام نیز خبر از اختلاف بین معاون اول و معاون اقتصادی دولت از یک سو و اختلاف در بین دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت از سوی دیگر داشت.

رویاهای ناکام محسن رضایی

محسن رضایی سالهای زیادی بود تلاش می کرد وجهه نظامی بودن را از خود دوره کرده و یک وجهه اقتصادی به خود بگیرد، او در هربار کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری محور اصلی برنامه هایش را بر اقتصاد گذاشت و هربار ایده هایی در حوزه اقتصاد مطرح کرد. او که با دعوت رئیسی بالاخره پایش به پاستور رسید تلاش داشت بخشی از آن ایده های اقتصادی را در دولتی که معاون اقتصادی اش شده بود اجرایی کند.

از سوی دیگر محمد مخبر که با دستور رئیسی مسئول اصلی هماهنگی در تیم اقتصادی دولت بود نگاهی متفاوت با محسن رضایی داشت و همین اختلاف نگاه کار را به اختلافات مبنایی در تحرکات اقتصادی دولت کشانده بود.

سیگنال ها از دولت حکایت از آن داشت که مخبر دست برتر و حمایت محکم تر رئیس جمهور را در مقایسه با محسن رضایی داشت. 

آنچنان که در یک مورد اظهارات محسن رضای در خصوص رسیدن سقف یارانه‌ها به هشتصد هزار تومان با تکذیب و توضیح وزیر امور اقتصادی و دارایی همراه شد و همان روزها بود که رئیسی نیز در یکی از اظهاراتش خواستار هماهنگی تیم اقتصادی دولت زیر نظر مخبر شد. 

۴ مدعی در تیم اقتصادی دولت

سید حمید حسینی، کارشناس اقتصادی معتقد است اولین باری است که کابینه با چهار مدعی ریاست روبروست؛ مخبر، محسن رضایی، احسان خاندوزی و مسعود میرکاظمی لایه اول مسئولانی هستند که در این راستا خود را در جایگاه سیاستگذار می‌بیند.

 به گفته وی لایه دومی از مدیران را نیز در جایگاه رکن سیاستگذاری می‌داند و به گفته وی رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و همچنین حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جایگاه قرار دارند .

محسن رضایی کنار می رود یا ...

این تصمیم دولت در حذف معاون اقتصادی و معاون اجرایی از تیم اقتصادی دولت چه پیامی دارد؟ آیا محسن رضایی که با دعوت رئیسی به عنوان معاون اقتصادی وارد پاستور شد زودهنگام مسیر خود را از دولت جدا خواهد کرد؟ آیا رئیسی درحال فرستادن سیگنال خاصی به رقیب دیروز و معاون امروزش است؟

برخی پیش بینی می کنند این مصوبه دولت زمینه حذف گام به گام محسن رضایی از دولت را فراهم خواهد کرد برخی دیگر نیز معتقدند بعید نیست محسن رضایی عطای معاونت را به لقای آن ببخشید و با یک استعفا راه خود از دولت رئیسی را جدا کند.

در این میان این احتمال هم مطرح می شود که محسن رضایی به همین نقش تشریفاتی و حاشیه ای در دولت تن دهد و ماندن در پاستور را برهمه چیز ترجیح دهد.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 27554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha