امن‌ترین کیف پول های NFT در سال ۲۰۲۲

با رشد سریع فناوری NFT و ورود روزافزون افراد به این اکوسیستم، تقاضا برای توکن‌ها و کیف پول NFT درحال افزایش است. چه فکر کنید این فناوری عرصه‌ی هنر را متحول می‌کند چه به پتانسیل‌های اقتصادی آن چشم دوخته‌ باشید، ردپای توکن‌هایNFT را در همه‌جا خواهید یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، اگر به‌تازگی به دنیای رمز ارز قدم گذاشته و به سرمایه‌گذاری در کاربردهای این فناوری فکر می‌کنید، انتخاب یک کیف پول NFT شرط اول است.

قبل از ورود به بازار و خرید یک توکن، بهتر است یک کیف پول انطباق‌پذیر با پلتفرم‌های متعدد برای ذخیره‌سازی امن و آسان دارایی خود انتخاب کنید. در این مقاله با چند مورد آشنا می‌شویم که همگی کیف پول‌هایی کاربرپسند و امن هستند و در انتخاب‌های اول افراد در سال 2022 جای دارند.

کیف پول NFT چگونه کار می‌کند؟

کیف پول NFT دارایی‌ها را در یک نسخه دیجیتال از یک حساب کاربری خاص نگه‌داری نمی‌کنند؛ درواقع تفاوتی با دیگر کیف پول‌های دیجیتال ندارد؛ موقعیت یک دارایی در بلاک‌چین را در یک کیف پول ذخیره می‌کند که این کار، با تخصیص یک کلید خصوصی به یک آدرس انجام می‌شود. دارنده‌ی کیف پول تراکنش‌ها را با استفاده از کلید خصوصی تأیید و امضا می‌کند. دارنده‌ی کلید خصوصی به یک آدرس مشخص، صاحب تمام موجودی آن آدرس خواهد بود. کیف پول NFT به‌خوبی از تمام بیت‌های اطلاعات توکن‌ها محافظت می‌کند. همچنین دارای رابط کاربری مناسبی برای خرید و فروش و انتقال توکن‌های NFT و رمز ارزها هستند. یک کیف پول NFT به‌طور معمول از راهکارهای ارتقای امنیت از طریق تأیید هویت دوعاملی و امکان ردیابی دارایی در سطح چندین دستگاه (موبایل و دسکتاپ) و مرورگر وب پشتیبانی می‌کند.

چگونه یک کیف پول NFT انتخاب کنیم؟

چندین ویژگی مهم وجود دارند که باید برای برگزیدن یک کیف پول NFT درنظر گرفت:

  • به یک کیف پول نیاز دارید که از بازارهای خرید NFT پشتیبانی می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که کیف پول NFT موردنظر شما امنیت بالایی داشته باشد.
  • به یک رابط کاربری ساده و کاربردی نیاز خواهید داشت که فرآیند خرید، فروش و انتقال توکن NFT در آن آسان و موثر باشد.
  • در پی کیف پولی باشید که از چندین پلتفرم و دستگاه پشتیبانی می‌کند. برای مثال ‌بتوانید به کیف پول خود از طریق موبایل و لپ‌تاپ و یا مرورگرهای مختلف دسترسی داشته باشید.
  • کیف پول شما باید بتواند از توکن‌های NFT در استانداردهای مختلف، پشتیبانی کند.

کیف پول NFT – محبوب‌ترین‌ها و امن‌ترین‌ها

اکنون با استفاده و ضرورت کیف پول NFT آشنا شدید. حالا بهتر است به‌سراغ چند کیف پول NFT برویم که برای نگه‌داری و مدیریت امن و آسان توکن NFT ساخته شده‌اند.

کیف پول متامسک (Metamask)

کیف پول متامسک (metamask) یکی از اولین انتخاب‌ها در بین بازیگران بازار NFT است. این پلتفرم در ابتدا به عنوان یک افزونه مرورگر توسط شرکت Consensys، یکی از شرکت‌های اصلی پشتیبان شبکه اتریوم، پایه‌ریزی شد. این شرکت در سال 2020 از برنامه موبایل (iOS و اندروید) متامسک رونمایی کرد.

کیف پول متامسک با رابط کاربری مناسب، درحالی‌که تعامل آسانی را با طیف وسیعی از پلتفرم‌های گوناگون برقرار می‌کند، به کاربر اجازه می‌دهد تا توکن‌های NFT را نگه‌داری و ذخیره کنند. همچنین امکان استفاده همزمان از برنامه موبایل و افزونه وب وجود دارد. کیف پول متامسک مزایای دیگری نیز دارد.

محبوبیت کیف پول متامسک شاید به این دلیل است که از چندین زنجیره شامل پروتکل‌های لایه یک و لایه دو مثل پُلی‌گان (Polygon) آپتیمیسم (Optimism) و آربیتروم (Arbitrum) پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر شما در سطح زنجیره‌های متنوع، یک آدرس واحد دارید که توکن‌های خود را در آن نگه‌داری می‌کنید. به‌علاوه شما با این کیف پول می‌توانید برای هر توکن NFT خود، یک آدرس مجزا اختصاص دهید.

این خصوصیات درمجموع متامسک را به‌عنوان یک کیف پول NFT از سایر رقبای خود متمایز کرده است. در کل می‌توان این نقاط قوت را این‌گونه خلاصه کرد:

  • پشتیبانی از چندین دستگاه و مرورگر مختلف
  • نصب آسان و رابط کاربری پسندیده
  • امکان مبادله توکن‌ها در بازار داخلی که برای خرید NFT نیاز است
  • انتقال توکن‌های NFT به‌صورت مستقیم از کیف پول
  • قابلیت محدود کردن مقدار گس تراکنش
  • وجود مرورگر داخلی در نسخه موبایل برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps)

از نقطه ضعف‌های این کیف پول می‌توان به وجود نسخه‌های جعلی این افزونه در سطح اینترنت و همچنین عدم بارگیری مناسب در برخی مواقع نادر اشاره کرد (هنگام دانلود کیف پول متامسک، همواره به صحیح بودن آدرس url صفحه این سایت، دقت کنید!). همچنین این کیف پول فاقد احراز هویت دوعاملی (2FA) است.

کیف پول Enjin

کیف پول Enjin یک کیف پول مبتنی بر بلاک‌چین است که بااستفاده از آن می‌توان آیتم‌های بازی و کلکسیونی‌ها را جمع‌آوری و نگه‌داری کرد. سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند سایر انواع دارایی دیجیتال را ذخیره کنند. به علاوه این کیف پول دارای یک بازار است که کاربران در آن می‌توانند با استفاده از توکن بومی ENJ به معامله و مبادله توکن بپردازند. همچنین در پلتفرم کیف پول Enjin یک مرورگر ساده درنظر گرفته شده تا کاربران به برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف دست یابند.

از همه مهم‌تر، تیم توسعه این کیف پول یک استاندارد جدید را به دنیای رمز ارز معرفی کرده است که ERC-1155 نام دارد. با استفاده از آن، طراحان می‌توانند توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) و قابل‌تعویض بسازند. این برای سازندگان بازی بسیار سودمند است زیرا می‌توانند پول رایج درونِ بازی را به‌عنوان توکن قابل‌تعویض صادر کنند. همزمان، آیتم‌های بازی و شخصیت‌ها به‌صورت توکن NFT انتشار می‌یابند.

از ویژگی‌های ممتاز این کیف پول می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • قابلیت ذخیره‌سازی رمز ارزهای استانداردهای اصلی شبکه اتریوم مثل ERC20 ، ERC721 و ERC1155
  • امکان ساخت توکن‌های NFT برای دارایی‌های درونِ بازی
  • قابلیت نگه‌داری بیت کوین و پولکادات (Polkadot)

یکی از محدودیت‌های کیف پول Enjin این است که تنها کاربران دستگاه موبایل می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. همچنین این کیف پول تنها از بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کند.

کیف پول Trust Wallet

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) که در بین محبوب‌ترین کیف پول‌های NFT جای دارد، محصول شرکت بایننس است. با بیش از 5 میلیون کاربر، کیف پول موبایل Trust برای دارندگان توکن‌های NFT چندین بلاک‌چین مختلف مثل اتریوم، بلاک‌چین بایننس (BSC)، ThunderToken و Gochain مناسب است.

در این کیف پول، امکان انتقال توکن NFT وجود ندارد اما پلتفرم آن برای ذخیره‌سازی و نگه‌داری توکن NFT بسیار ساده، روان و کاربرپسند است. با این وجود که تنها نسخه موبایل (iOS&Android) برای این کیف پول وجود دارد، اما ضعف عدم پشتیبانی از چندین دستگاه به‌خوبی به وسیله این فاکتورها جبران می‌شود:

  • پشتیبانی از تمام توکن‌های NFT بلاک‌چین‌های BSC و ETH و سولانا
  • کارمزدهای به‌صرفه
  • قابلیت استفاده از یک مرورگر برای دسترسی به بازارهای NFT
  • ویژگی مبادله رمز ارزها در یک بازار داخلی
  • رابط کاربری بسیار خوب

کیف پول Coinbase

نام کوین‌بیس با صرافی رمز ارز گره خورده است. این پلتفرم یک کیف پول غیرحضانتی (غیر امانی) دارد که از توکن NFT پشتیبانی می‌کند و کاربر کنترل کامل بر دارایی خود دارد. اگر حساب کوین‌بیس دارید، به سادگی می‌توانید کیف پول خود را به آن متصل کنید و جالب این است که هزینه‌های بیشتری ندارد.

  • اختصاص یک نام کاربری به کلیدهای عمومی تا بدون یک آدرس عمومی توکن‌ها انتقال داده شوند.
  • پشتیبانی از چندین دستگاه (موبایل، دسکتاپ) و مرورگر وب
  • مرورگر داخلی برای تسهیل دسترسی به پلتفرم برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف

یکی از محدودیت‌های کیف پول کوین‌بیس این است که تنها می‌توان توکن‌های NFT شبکه اتریوم را در آن نگه‌داری کرد.

Math Wallet

کیف پول Math می‌تواند یک رقیب جدی برای کیف پول‌های بالا باشد از این منظر که می‌تواند بیش از 70 بلاک‌چین مختلف را پشتیبانی کند. ویژگی‌های خاص این کیف پول شامل پشتیبانی همزمان از چندین دستگاه، مقیاس‌پذیری برای تولید آدرس‌های متعدد و سازگاری با کیف پول سخت‌افزاری است.

به علاوه کیف پول Math یک انتخاب مناسب برای صدور و انتشار توکن NFT است. اگر سازنده محتوای دیجیتال هستید و قصد دارید آن را به‌صورت یک توکن NFT در سطح بلاک‌چین‌ها یا بازارهای مختلف انتشار دهید، بهتر است این کیف پول را مورد بررسی قرار دهید. درواقع کیف پول Math نقش یک منبع واحد را در فرآیند صدور، فروش و پشتیبانی از توکن NFT ایفا می‌کند.

درمجموع می‌توان نقاط قوت این کیف پول را به این صورت بیان کرد:

  • پشتیبانی از تعداد زیادی بلاک‌چین
  • سهولت همگام‌سازی برنامه در چندین دستگاه مختلف
  • رسیدن به پایگاه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) تنها با یک کلیک
  • ارتقای امنیت به وسیله ویژگی ادغام با کیف پول سخت‌افزاری

البته این کیف پول ابهاماتی نیز دارد. به صورت مکرر گزارش‌هایی از خرابی و اشکالات فنی این کیف پول به چشم می‌خورد. به علاوه رابط کاربری این کیف پول سردرگم و گیج‌کننده است.

جمع‌بندی

ابتدا وب جهانی (WorldWide Web)، سپس پلتفرم‌های رسانه اجتماعی و حالا با اختراع بلاک‌چین، رمز ارز، توکن NFT و متاورس، فناوری وب 3.0 (Web3.0) در پی آن‌ها پدیدار شده است. تازه‌ترین کشف اخترشناسان این آسمان، فناوری توکن غیرقابل‌تعویض (NFT)، در سال جاری رشد بی‌‎نظیری داشت به‌شکلی که بنابر گزارش موسسه Cainalysis حجم معاملات این توکن‌ها در سال 2021 در حدود 26.9 میلیارد دلار بوده است.

این دورنمای مالی شگرف، علاقه به توکن‌های NFT را افزایش داده و همین موجب شد که سرمایه‌گذاران در جستجوی یک کیف پول NFT که با طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های بازی و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) سازگاری دارد، به هر راهی بروند. هنوز در مراحل ابتدایی پیشرفت این فناوری هستیم، پس فهم اصول اولیه پیش از قدم گذاشتن به عرصه این اکوسیستم، ضروری است.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 27540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha