زلنسکی خواستار دیدار با پوتین برای «پایان دادن به جنگ» شد

زلنسکی تاکید کرد که از همان ابتدا بر مذاکره با رهبر روسیه اصرار داشت چرا که فکر می‌کرد هر گونه دیداری از طریق واسطه‌ها اثر مطلوب را نخواهد داشت. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی وارد شصتمین روز خود شده است که چشم‌اندازی از پایان درگیری‌ها به چشم نمی‌خورد و مقامات غربی نسبت به طولانی شدن طولانی جنگ هشدار داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل گفته است این هفته با هدف خاتمه دادن به جنگ به کی‌یف و مسکو سفر خواهد کرد، با این حال درگیری‌ روی زمین شدت گرفته و اوکراین گفته است روسیه دور جدیدی از حملات را برای تصرف ناحیه جنوبی این کشور آغاز کرده است.

همزمان کشورهای حامی اوکراین از اعطای کمک‌های تسلیحاتی بیشتر از جمله توپ‌های سنگین به این کشور خبر داده‌اند و کنگره آمریکا یک بسته مالی ۱۳.۶ میلیارد دلاری را برای اوکراین تصویب کرده است.

لهستان تاکنون ۱.۶ میلیارد دلار اسلحه به اوکراین داده است

نخست وزیر لهستان گفت کشورش تسلیحاتی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار (۱.۵ میلیارد یورو) به اوکراین برای کمک به مقابله با تهاجم روسیه داده است.

ماتئوش موراویسکی روز شنبه پس از یک جلسه با همتای اوکراینی‌اش، دنیس اچمیگال در کراکوف واقع در جنوب لهستان گفت: «تا به امروز، لهستان تجهیزات نظامی به ارزش حدود ۷ میلیارد زلوتی یا بیش از ۱.۶ میلیارد دلار به همسایه شرقی انتقال داده است.»

وی همچنین گفت: «این تجهیزات باعث حفظ حاکمیت اوکراین، لهستان و اروپا می‌شود.»

دولت لهستان گفته که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در پایان فوریه، به این کشور موشک‌های ضد تانک، موشک‌های ضدهوایی، خمپاره، مهمات و همچنین پهپاد داده است.

به گفته رسانه‌های لهستانی، ورشو ۴۰ تانک و همچنین حدود ۶۰ خودرو زرهی نیز بخشی از تجهیزاتی است که لهستان در اختیار کیف قرار داده است. دولت لهستان رسما چنین آماری را اعلام نکرده است.

نخست وزیران دو کشور در جریان دیدار خود در کراکوف توافقنامه همکاری در زمینه راه آهن و ترابری برای حمل کالاهای اوکراینی و امکان دور زدن بنادر اوکراین در محاصره روسیه را امضا کردند.

نخست وزیر لهستان

اوکراین: ۶ غیرنظامی در منطقه لوهانسک کشته شدند

فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین شامگاه شنبه اعلام کرد دست کم ۶ غیرنظامی در حملات روسیه در نزدیکی روستای هیرسکه در این منطقه کشته شدند.

سرگی گایدایی در پیام‌رسان تلگرام نوشت: « شهر هیرسکه در طول روز (شنبه) متحمل حملات شدید روسیه شد و در این حملات ۶ تن از ساکنان این شهر جان باختند.»

زلنسکی شمار کشته‌شدگان بمباران اودسا را ۸ نفر اعلام کرد

بر اساس گزارش جدیدی که توسط رئیس جمهور اوکراین ارائه شده است، دست کم هشت نفر در حملات روسیه به شهر بندری اودسا در جنوب این کشور کشته شده‌اند. در آمار قبلی شمار کشته‌شدگان ۶ نفر از جمله یک نوزاد ذکر شده بود.

به گفته ولودیمیر زلنسکی «هفت موشک روز شنبه اودسا را ​​هدف قرار دادند» که از جمله یکی از موشک‌ها «به یک مجتمع مسکونی» برخورد کرده و «دو موشک نیز توسط سامانه پدافند هوایی اوکراین سرنگون شد».

ارتش روسیه به نوبه خود مدعی شد که یک پایانه لجستیکی در فرودگاه نظامی در نزدیکی اودسا را ​​که تسلیحات آمریکایی و اروپایی تحویلی به نیروهای اوکراینی در آن بوده، هدف قرار داده است.

زلنسکی از سفر روز یکشنبه بلینکن به کی‌یف خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به کی‌یف سفر می‌کند.

زلنسکی ابراز امیدواری کرد که شرایط امنیتی به گونه‌ای شود که جو بایدن، همتای آمریکایی او نیز بتواند «برای حمایت از مردم اوکراین» به کی‌یف سفر کند.

زلنسکی از گوترش برای قصد سفر به مسکو انتقاد کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، به دلیل قصدش برای سفر به مسکو در روز دوشنبه انتقاد کرد و این تصمیم را «غیرمنطقی» خواند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایستگاه مترو در میدان مرکزی کی‌یف گفت: «این اشتباه است که ابتدا به روسیه و سپس به اوکراین بروید.»

زلنسکی با ابراز تاسف از سفر که قرار است دو روز قبل از سفر به اوکراین انجام شود، افزود: «در این برنامه هیچ عدالت و منطقی وجود ندارد.»

وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا به اوکراین می‌روند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا روز یکشنبه به کی‌یف سفر خواهند کرد.
وی در یک نشست خبری گفت: «فردا مقامات آمریکا به خانه ما خواهند آمد و من با لوید آستین وزیر دفاع و آنتونی بلینکن دیدار خواهم کرد.»
این نخستین سفر رسمی مقامات دولت آمریکا به اوکراین از زمان تهاجم روسیه به این کشور است.

تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل انجام نشد

یکی از دستیاران شهردار ماریوپل گفت که تخلیه غیرنظامیان از این شهر که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود انجام نشد. 
این مقام اوکراینی روسیه را مسئول انجام نشدن این اقدام برشمرد و گفت: «در حالی که ۲۰۰ نفر از ساکنان ماریوپل برای خروج از شهر جمع شده بودند ارتش روسیه به آن‌ها گفت که متفرق شوند و نسبت به گلوله‌باران احتمالی هشدار داد.»
تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای تحت محاصره از جمله ماریوپل بارها شکست خورده است.

زلنسکی خواستار دیدار با پوتین برای «پایان دادن به جنگ» شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود برای «پایان دادن به جنگ» شد.
زلنسکی در یک نشست خبری در داخل یک ایستگاه مترو در مرکز شهر کی‌یف گفت: «فکر می‌کنم هر کسی که این جنگ را آغاز کرد، می‌تواند آن را پایان دهد.»

وی تاکید کرد که از همان ابتدا بر مذاکره با رهبر روسیه اصرار داشت چرا که فکر می‌کرد هر گونه دیداری از طریق واسطه‌ها اثر مطلوب را نخواهد داشت. 

زلنسکی و جانسون درباره مرحله جدید کمک‌های نظامی گفت‌وگو کردند

معاون رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین گفت که ولودیمیر زلنسکی با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا درباره «مرحله جدید» کمک‌های نظامی صحبت کرده است.
آندره سیبیگا روز شنبه گفت که آخرین کمک‌ها شامل تامین تسلیحات سنگین می‌شود.
وی افزود که دو طرف همچنین درباره حمایت مالی بیشتر از اوکراین صحبت‌ کرده‌اند.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 27520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha