دولت ترکیه برق منزل رهبر اپوزیسیون دولت را قطع کرد!

«کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه که برجسته‌ترین اپوزیسیون این کشور محسوب می‌شود، در اوایل سال جاری سوگند یاد کرده بود تا زمانی که دولت ترکیه افزایش قیمت برق خانگی را لغو نکرده، قبض برق خود را پرداخت نکند. او در ویدیویی که روز پنجشنبه در توییتر خود منتشر کرد، ‌اعلام کرد که برق منزلش قطع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛از یکم ژانویه که مقامات ترکیه تعرفه برق را به میزان زیادی افزایش دادند، مشترکین خانگی و تجاری با قبوض گزافی مواجه شده‌اند. این افزایش قیمت‌ها اعتراضاتی را رقم زد و بسیاری از کسب‌وکارهای خرد قبوض خود را بر شیشه مغازه خود چسبانده‌اند تا نشان دهند که چقدر به تعطیلی نزدیک هستند.

دولت ترکیه برای تلطیف این فشار، طرح‌هایی ارائه کرد، از جمله بازنگری در سقف میزان مصرف منصفانه خانگی و تجاری. (حد مصرف منصفانه، میزانی است که اگر برق مصرفی مشترک از آن بالا بزند، مشمول تعرفه‌های گرانتری خواهد شد.)

اما قلیچداراوغلو در حمایت از ۳.۵ میلیون خانوار ترکیه که سال گذشته به دلیل عدم پرداخت قبوض خود، از برق بی‌بهره مانده‌اند، از ماه فوریه قبض برق خود را پرداخت نکرده است. این سیاستمدار ۷۳ ساله همچنین مدعی شده است که قیمت انرژی در ۳ سال گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. او گفت: (برخورداری از) انرژی، یکی از حقوق اولیه بشری است، مانند نان، مانند آب، مانند هوا. الکتریسیته حق من است. من می‌خواستم صدای کسانی باشم که توان پرداخت (قبض برق) را ندارند.

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه مه به ۶۱ درصد رسید که در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالیست که متخصصان می‌گویند نرخ واقعی تورم ممکن است از این هم بیشتر باشد.

منبع: ایسنا

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 27505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha