خسارت سنگین دولت به دریاچه ارومیه/سیب ارومیه روی دست دولت مانده است

میوه‌های تنظیم بازار شب عید روی دست دولت ماند و سازمان تعاونی روستایی چوب حراج به ۱۲‌هزارو ۲۵۰ تن سیب و پرتقال زده است. سیب‌هایی که حدود ۶۰ درصد آن از آذربایجان غربی آمده است و دریاچه ارومیه قربانی تولید بدون برنامه آن است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق؛میوه‌های تنظیم بازار شب عید روی دست دولت ماند و سازمان تعاونی روستایی چوب حراج به ۱۲‌هزارو ۲۵۰ تن سیب و پرتقال زده است. سیب‌هایی که حدود ۶۰ درصد آن از آذربایجان غربی آمده است و دریاچه ارومیه قربانی تولید بدون برنامه آن است؛ دریاچه‌ای که این روزها نفس‌های رو به احتضارش کانون تولید ریزگرد و توفان نمک و شن شده است. به گزارش «شرق»، جالب است بدانید ارزش محموله سیب و پرتقال دولتی با قیمت‌های تنظیم بازاری، حدود ۱۴۲ میلیارد تومان است و این عدد تقریبا نصف بودجه‌ای است که دولت امسال برای مقابله با ریزگرد در نظر گرفته است. در واقع تولید غیرکارشناسی و دخالت دولت در بازار میوه، نه‌تنها هزینه سنگینی به بزرگی خشک‌شدن دریاچه ارومیه به دنبال داشته، بلکه هر سال بخش زیادی از سیب مازاد استان آذربایجان غربی کنار جاده‌ها رها می‌شود و علاوه بر دورریز هزاران تن سیب و پرتقال، مخارج مضاعفی برای اصلاح این وضعیت به اقتصاد کشور تحمیل شده است. سازمان تعاون روستایی یک آگهی مزایده برای فروش سیب و پرتقال شب عید منتشر کرده است که نشان می‌دهد فقط حدود سه هزار تن میوه از بازار شب عید تهران روی دست این نهاد مانده است. این آگهی نشان می‌دهد مانده میوه تنظیم بازاری در انبارهای ۲۸ استان کشور، ۱۲‌هزارو ۲۵۰ تن است. به گزارش ایرنا، اسماعیل قادری‌فر، مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی و معاون وزیر کشاورزی، دی‌ماه سال گذشته با اشاره به چالش‌های متعدد صادرات سیب گفته بود ۶۰ درصد سیب تنظیم بازار شب عید از آذربایجان غربی خریداری می‌شود؛ همان استانی که این روزها اخبار وخیم دریاچه‌اش مدام خبرساز می‌شود و کانون توفان نمک شده است. مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه، به «شرق» می‌گوید بعید می‌داند برای سیب و پرتقال دولت مشتری پیدا بشود؛ چراکه بار میوه این روزها فراوان است و در بازار داخلی مشتری ندارد و از آنجا که کیفیت این میوه‌ها پایین است، بازار صادراتی نیز برای آن وجود ندارد و دولت احتمالا مجبور شود آن را معدوم کند یا با قیمت نازل در اختیار کارخانه‌های تولید کنسانتره و آب‌میوه بگذارد. او تأکید می‌کند که بارها به دولت اعلام کردیم میوه در بازار شب عید فراوان است و دپوی سیب و پرتقال تصمیم غیرکارشناسی است، اما به خرجش نرفت و نتیجه آن شد که دولت هر کیلوگرم پرتقال را با قیمت حدود ۱۳‌هزارو ۹۰۰ تومان و هر کیلوگرم سیب را با قیمت حدود ۱۴ هزار تومان از باغدار خرید و با ضرر در بازار عرضه کرد، اما برای همان هم مشتری پیدا نشد.

به گفته دارایی‌نژاد، دولت هر کیلوگرم پرتقال را با قیمت ۱۱ هزار تومان و هر کیلوگرم سیب را با میانگین قیمت ۱۳‌هزارو ۵۰۰ تومان عرضه کرد، اما قیمت سیب و پرتقال شب عید در میادین حدود هشت تا ۹ هزار تومان بود. در نتیجه حالا دخالت غیرکارشناسی دولت در بازار، منجر به زیان سنگینی شده است که هزینه‌ آن از جیب بیت‌المال پرداخت می‌شود. دخالت غیرکارشناسی دولت به توزیع و بازار میوه محدود نمی‌شود و دخالت در تولید میوه و تغییر کاربری باغات اطراف دریاچه ارومیه از تاکستان به باغ‌های آب‌بر سیب، بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.محمد درویش، کارشناس آب و منابع طبیعی، پیش از این به «شرق» گفته بود از زمان اجرای این تصمیم، تعداد چاه‌های کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از هفت هزار حلقه چاه به حدود ۹۰ هزار حلقه چاه رسیده و در واقع حدود ۱۳ برابر شده است. نتیجه اینکه سیب‌های این استان سال‌هاست روی دست کشاورزان می‌ماند و دریاچه ارومیه خشک شده و مازاد بر تمام این هزینه‌های سنگین، دولت ناچار شده است در سال ۱۴۰۱ و بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشاورزی، حدود ۳۲۰ میلیارد تومان بودجه مدیریت ریزگرد در نظر بگیرد.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 27488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha