سیاست‌گذاری شبانه باعث شده تا سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه نشان ندهند/۳ ریسک بزرگ گریبانگیر بازار سرمایه است/امیدوارم ارزپاشی اتفاق نیفتد

کارشناس بازار سرمایه گفت:بیشترین ریسکی که متوجه بازارهای مالی می‌شود مربوط به مباحث سیاسی، تصمیمات دولتی و منابع است و در یک ماه اخیر با ریسک‌های سیاسی همچون مذاکرات برجام رو به رو بودیم که مدیریت آن تاحدی خارج از توان دولت بود اما مدیریت دو ریسک دیگر که از جمله آن می توان عدم مدیریت در بحث برق و گاز و وضع قوانین خلق الساعه اشاره کرد که این موارد کلان در اختیار و توان دولت است.

حسین دیده خانی مدیرعامل اسبق کارگزاری بانک دی و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در بررسی ریسک‌های کنونی بازار سرمایه اظهار کرد: بیشترین ریسکی که متوجه بازارهای مالی می‌شود مربوط به مباحث سیاسی، تصمیمات دولتی و منابع است و در یک ماه اخیر با ریسک‌های سیاسی همچون مذاکرات برجام رو به رو بودیم که مدیریت آن تاحدی خارج از توان دولت بود اما مدیریت دو ریسک دیگر که از جمله آن می توان عدم مدیریت در بحث برق و گاز و وضع قوانین خلق الساعه اشاره کرد که این موارد کلان در اختیار و توان دولت است.

دیده خانی ادامه داد: سیاست‌گذاری شبانه باعث شده تا سرمایه گذاران رغبت چندانی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه نشان ندهند؛ متاسفانه هرچند ماه یکبار شاهد طرح و زمزمه‌هایی از یک قانون و یا تصمیم غیرکارشناسی می شویم که همین موضوع ریسک سرمایه گذاری را تا حد چشم گیری افزایش می دهد.

وی با اشاره به عدم ثبات قوانین و مقررات در تصمیم‌گیری‌های کلان، بیان کرد: می توان به تصمیم بر وضع عوارض صادراتی اشاره کرد که تاثیر منفی قابل توجهی در شرکت‌های بورسی می‌گذاشت؛ به طور نمونه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در ماه از سودآوری فولاد مبارکه کاسته می شد که این رقم قابل جشم پوشی نیست و خوشبختانه این قانون تعدیل شده و تغیراتی را داشته است.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: نامشخص بودن آینده صنایع و تعدد ریسک‌ها باعث شده تا تحلیلگران نتوانند برآورد منطقی از میزان EPS و ظرفیت تولید و توسعه شرکت‌ها داشته باشند.

دیده خانی ابراز کرد: شرکت‌های صادرات محور موجب رونق بازار سرمایه شده و ارزهای مربوط به صادرات غیرنفتی همچون محصولات معدنی، فولادی، پتروشیمی و ... در شرایط تحریمی اقتصاد کشور را نجات داده؛ بنابراین مسئولان باید توجه داشته باشند که عدم ثبات مقررات باعث آسیب صنایع نشوند و شرایط را برای تداوم فعالیت و تمایل به مشارکت سرمایه گذاران، تسهیل کنند.

وی تاکید کرد: هرچند که واقعی بودن نرخ ارز توانست کمک شایانی در تقویت صادرات این شرکت‌ها داشته باشد اما وضع مقررات و تصمیمات شبانه، صدمات جدی بر آینده صنایع وارد می کند.

کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تمرکز و توجه سهامداران نسبت به سرانجام مذاکرات وین، بیان کرد: اگر مذاکرات وین به سرانجام مثبتی برسد، نمی توان گفت اتفاق بدی برای بازارهای مالی می افتد اما به هر حال بازار سهام از آن تاثیر می‌گیرد و در این خصوص باید صنایع مختلف را جزء به جزء بررسی کنیم. به طور کلی تاثیر آن بر بازار تا حد زیادی بستگی به سیاست‌های دولت در قبال نرخ ارز و موضع آن نسبت به ارز پاشی دارد.

وی افزود: اگر برجام محقق بشود و ارزپاشی اتفاق نیفتد؛ نرخ دلار واقعی شده و در یک سطحی باقی می‌ماند که این موضوع علاوه بر بازار سرمایه برای اقتصاد کلان کشور نیز مفید باشد؛ رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود تاکید بر عدم ارزپاشی و جلوگیری از واردات بی رویه داشتند که اگر این دستورات به درستی اجرایی شود، ماهیت برجام برای اقتصاد کشور، سازنده بوده و ثمره‌ای پایدار خواهد داشت.

دیده خانی گفت: آنچه که بیش از هر احتمالی سرمایه گذاران را نگران کرده، مربوط به خاطرات و سابقه اجرای برجام در خصوص سرکوب نرخ دلار و ... است اما گمان می‌کنم که این بار چنین چیزی را مشاهده نخواهیم کرد و به نظر می رسد مسئولان قاطعیت لازم را در خصوص اخذ سیاست‌های بهتری (نسبت به دولت قبل) در قبال آزادسازی منابع و پیش‌برد توافقات دارند.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴
کد خبر: 27484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha