هشدار درباره نوسانات زیاد در بازار رمز ارزها/در این روزهای بازار ارز دیجیتال، چه کار باید کرد؟ / سرمایه‌گذاری‌ در ارزهای دیجیتال را به کمتر از ۵ درصد از سبد خود کاهش دهید!

قیمت بیت‌کوین روز دوشنبه این هفته به زیر ۴۰۰۰۰ دلار سقوط کرد و در سطح حمایت کلیدی قرار گرفت. اما دوباره در روز پنج شنبه به محدوده بالای ۴۲۰۰۰ دلار صعود کرد و الان مجدداً در محدوده زیر ۴۰۰۰۰ دلار معامله می‌شود. به گفته کارشناسان، محدوده ۴۰۰۰۰ دلاری به عنوان یک سطح شکست برای بیت‌کوین ظاهر شده است، زیرا نحوه عملکرد بیت‌کوین در این محدوده، می‌تواند تعیین کند که آیا بازار وارد فاز صعودی یا نزولی دیگری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ کیانا دانیال (Kiana Danial)، بنیانگذار Invest Diva، هفته گذشته در TikTok در تحلیل قیمت بیت‌کوین گفت: بیت‌کوین می‌تواند حمایت میان مدت در حدود ۳۷۰۰۰ دلار و ۳۱۰۰۰ دلار پیدا کند.

سرمایه گذاران با افزایش تورم، بحران‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی در مورد سیاست‌های پولی سخت‌تر توسط فدرال رزرو دست و پنجه نرم می‌کنند. دقایقی از جلسه مارس فدرال رزرو، در هفته گذشته نشان داد که این نهاد قصد دارد، ترازنامه خود را هر ماه ۹۵ میلیارد دلار کاهش دهد تا با تورم مقابله کند. آخرین گزارش‌ها از تورم نشان می‌دهد که قیمت مصرف کننده در سال منتهی به مارس، ۸.۵ درصد افزایش یافته است. این بیشترین نرخ تورم آمریکا از سال ۱۹۸۱ است. این عوامل همچنان باعث نوسانات بیشتر در بازارهای ارز دیجیتال و سهام می‌شوند. به گفته کارشناسان، بازار کریپتو اخیراً به طور فزاینده‌ای بازار سهام را دنبال می‌کند.

1

قبل تر از نوسانات این هفته بیت‌کوین، آخرین باری که قیمت این رمزارز به زیر ۴۰۰۰۰ دلار رسید، در اوایل ماه مارس بود تا زمانی که پس از امضای فرمان اجرایی فراگیر در مورد ارزهای دیجیتال توسط جو بایدن، افزایش کوتاهی پیدا کرد . این فرمان اجرایی به سازمان‌های دولتی دستور می‌دهد تا در مورد مقررات ارزهای دیجیتال استراتژی اتخاذ کنند و خزانه‌داری همچنان به بررسی صدور یک ارز دیجیتال تحت حمایت دولت ادامه دهد. بیت‌کوین از ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ تا کنون بالاتر از ۵۰۰۰۰ دلار نبوده است. قیمت بیت‌کوین از زمان ATH خود (بالای ۶۸۰۰۰ دلار) در تاریخ ۱۰ نوامبر، ۴۰ درصد کاهش داشته است که به دلیل تورم فزاینده، عقب افتادن بهبود در بازار کار و سیگنال‌های مداوم فدرال رزرو مبنی بر اینکه اقدامات حمایت از اقتصاد همه گیر را کاهش خواهد داد، کاهش یافته است. در اینجا نحوه مقایسه قیمت فعلی بیت‌کوین با اوج روزانه آن در چند ماه گذشته آمده است:

2

علیرغم کاهش قابل توجهی از آخرین قیمت بالای تاریخ خود، بسیاری از کارشناسان همچنان انتظار دارند که قیمت بیت‌کوین در مقطعی به بالای ۱۰۰۰۰۰ دلار افزایش یابد. اندکی پس از آخرین رکورد تاریخی بیت‌کوین در ماه نوامبر، اتریوم نیز زمانی که قیمت آن به بیش از ۴۸۵۰ دلار رسید، بالاترین رکورد جدید خود را ثبت کرد. اتریوم پس از آخرین رکورد، نوسانات مشابه به بیت‌کوین را تجربه کرده است.

3

قیمت بیت‌کوین از زمانی که افراد بیشتری علاقه مند به شرکت در این بازار شدند، نوسانات ارزهای دیجیتال را برجسته کرده است. در هفته‌های بین پایین‌ترین قیمت در جولای ۲۰۲۱ که آن را به زیر ۳۰۰۰۰ دلار رساند و بالاترین نقطه اوج آن در نوامبر، بیت‌کوین به شدت بالا و پایین شد. مطمئناً آینده ارزهای دیجیتال نوسانات بیشتری را شامل می‌شود.

به نقل از  CNBC که با کارشناسان سرمایه‌گذاری و مشاوران مالی در این باره صحبت کرده است، آن‌ها توصیه می‌کنند به همین دلایلی که در بالا گفته شد، نباید حجم زیادی از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را در این طبقه دارایی‌ها درگیر کرد. اکثر مشاوران مالی با مشتریانی کار می‌کنند که مطمئن شوند، سرمایه‌گذاری‌های بی‌ثبات کریپتو، مانع دیگر اولویت‌های مالی آن‌ها از جمله؛ پس‌انداز یک صندوق اضطراری و پرداخت بدهی‌های با بهره بالا نمی‌شوند.

4

نیت نیری (Nate Nieri)، یک CFP با مدیریت پول مدرن در سن دیگو، کالیفرنیا، می‌گوید: "شما در مقابل شانس کمی برای برنده شدن، شانس زیادی برای از دست دادن همه چیزدارید". همچنین می‌گوید: "در صورتی که همه چیز را از دست دادید، به هیچ وجه مبلغی را که بر خانواده‌تان سنگینی می‌کند، یا شما را از دستیابی به اهدافتان باز می‌دارد، وارد نکنید".

در ادامه به بررسی چند سوال اساسی سرمایه‌گذارن این روزهای بازار رمزارزها می‌پردازیم. این سقوط اخیر در مقایسه با موارد قبلی یا حتی با افتهای عادی بازار سهام چگونه است؟ و چه معنایی برای سرمایه گذاران دارد؟

این نوسان قیمت‌ها برای سرمایه گذاران رمزارز چه معنایی دارد؟

برای کسانی که با استفاده از استراتژی خرید و نگه داشتن در درازمدت روی کریپتو سرمایه گذاری می‌کنند، نوسانات قیمتی قابل انتظار است. هامفری یانگ (Humphrey Yang)، کارشناس امور مالی شخصی در همفری تاکس، در این راستا می‌گوید؛ از بررسی و رصد سرمایه‌گذاری‌های خود در طول افت بازارهای بی‌ثبات اجتناب می‌کند، ریزش‌ها چیزی نیست که بیش از حد نگران باشد. یانگ با اشاره به «سقوط کریپتو» در سال ۲۰۱۷ که شاهد آن بود و بسیاری از ارزهای دیجیتال بزرگ از جمله بیت‌کوین ارزش عمده خود را از دست دادند، می‌گوید: "من نیز چرخه ۲۰۱۷ را پشت سر گذاشته‌ام. می‌دانم که این چیزها فوق‌العاده  گذرا و موقت هستند".

5

یانگ توصیه می‌کند، از همان استراتژی استفاده کنید که برای همه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت کارآمد است؛ "تنظیم کن و فراموشش کن". البته به شرطی که سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری‌تان مانع دیگر اهداف مالی شما نشود و تنها چیزی را که در نهایت با از دست دادن آن مشکلی ندارید، وارد کرده‌اید. اگر این نوع سقوط‌ها شدید شما را آزار می‌دهد، ممکن است به این دلیل باشد، سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال خود را زیاد انجام داده‌اید.

به گفته بیل نوبل (Bill Noble)، تحلیلگر فنی ارشد در Token Metrics ، یک پلتفرم تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال، اگر این اصل را رعایت کرده‌اید، در مورد نوسانات استرس نداشته باشید، زیرا این نوسانات همچنان ادامه خواهند داشت. نوبل همچنین می‌گوید: "نوسان به اندازه تپه‌ها قدمت دارد و به جایی نمی‌رسند. این چیزی است که شما باید با آن کنار بیایید."

عجولانه عمل نکنید و استراتژی خود را خیلی سریع تغییر ندهید. در مورد آنچه که ممکن است در آینده راحت‌تر باشید، مثلاً تخصیص کمتر به ارزهای دیجیتال در آینده یا تنوع بخشیدن از طریق سهام مرتبط با رمزنگاری و وجوه بلاک‌چین، به جای خرید مستقیم خود رمزارزها، برنامه‌ریزی کنید. هرچند که در این حالت هم، همچنان باید منتظر نوسانات زمانی باشید که بازارهای ارزهای دیجیتال در نوسان هستند.

6

به صورت مکرر و پی در پی بازار را رصد نکنید. این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. یانگ می‌گوید اگر اجازه دهید احساسات شما بیش از حد به استراتژی شما نفوذ کند، ممکن است در زمان اشتباه بفروشید و تصمیم اشتباه بگیرید.

اگر به کریپتو علاقه دارید، اما هنوز سرمایه گذاری نکرده اید، چه؟

کارشناسان توصیه می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال خود را کمتر از ۵ درصد از سبد کلی خود تشکیل دهید.

رویکرد یانگ برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام سنتی و فراموش کردن آن، فلسفه او را برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام سنتی منعکس می‌کند، اما برخی کارشناسان احساس می‌کنند که ارز دیجیتال با سرمایه‌گذاری‌های سنتی بسیار متفاوت است و نمی‌توان مقایسه‌های تاریخی انجام داد. به همین دلیل است که عشیرا نلسون (A'Shira Nelson)، مدیر مالیات و خالق Savvy Girl Money، از ارزهای دیجیتال دور می‌ماند. نلسون اساساً در صندوق‌های شاخص کم‌ هزینه سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا او می‌گوید: «می‌توانم تاریخچه‌ای را در این زمینه ببینم». جدید بودن ارز دیجیتال و کمبود داده‌های قابل ردیابی، او را نسبت به این نوسانات دیوانه وار محتاط می‌کند.

7

سرمایه گذاران بالقوه‌ای که به دنبال پوزیشن‌های فروش هستند، باید بدانند که نوسانات برای این دوره مناسب است و برای این نوع نوسانات در آینده آماده باشند. حتی اگر اکنون با قیمت‌های نسبتاً پایین سرمایه‌گذاری می‌کنید، برای کاهش بیشتر آن‌ها آماده باشید.

چه چیزی پشت آخرین افت بیت‌کوین وجود دارد؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران نوسانات قیمت بیت‌کوین را بخشی از بازی می‌دانند. نوبل می‌گوید: "مقابله با نوسانات برای سرمایه گذاران فردی دشوار است". او مانند یانگ نسبت به فروش خیلی سریع هشدار می‌دهد.

8

نوسانات اخیر قیمت به دنبال تورم فزاینده، عدم اطمینان مداوم در مورد مبارزه طولانی کشورها با COVID-۱۹ و اقدامات نظارتی جدید توسط دولت ایالات متحده، از جمله فرمان اجرایی اخیر بایدن، رخ داده است. در صنعتی جدید و اثبات نشده مانند ارزهای دیجیتال، ایجاد نوسانات بزرگ در قیمت، کار سختی نیست. طبق گزارشی از Glassnode Insights ، یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک‌چین، هیجانات سرمایه گذاران کوتاه مدت جدیدی که در واکنش به آخرین افت دارایی‌های خود را می‌فروشند، ممکن است در کاهش ارزش بیت‌کوین نقش داشته باشد .

در حالی که نوسانات انتظار می‌رود، نوبل می‌گوید که از برخی از افت‌های بزرگ اخیر شگفت زده شده است. "من فکر می‌کردم که بازار در حال بلوغ است و این چیزها کمتر و شدید خواهد بود". در ادامه وی می‌گوید "پسر من اشتباه می‌کردم؟".

نوبل معتقد است برخی از این افت‌ها ناشی از ترکیبی از عوامل بوده است، از هیجان در مورد پروژه‌های با کیفیت پایین گرفته تا اظهارات منفی ایلان ماسک و سرکوب اخیر چین در مورد خدمات رمزنگاری. نوبل می‌گوید این ترکیبی از عوامل پتانسیل شدیدتر کردن فروش‌ها را دارد.

او این افت را به سقوط بازار سهام در سال ۱۹۸۷ تشبیه می‌کند که پس از آن بازارها ماه‌ها طول کشید تا پس از آن بهبود پیدا کنند. اما از آنجایی که ارزهای دیجیتال امروز بسیار سریع‌تر از سهام در دهه ۱۹۸۰ حرکت می‌کنند، نوبل می‌گوید ممکن است شاهد بهبودی سریع‌تری باشیم.

نوبل می‌گوید: نگران نباشید. "اگر موقعیت‌های خود را کوچک نگه دارید، می‌توانید سعی کنید نوسانات را تحمل کنید."

9

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

منبع:اقتصادآنلاین

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 27470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha