بدهی ۸۰۰ میلیاردی کریپتولند به سهامداران/ استوی به زندان برمی‌گردد؟

آخرین خبر از صرافی کریپتولند این است که هنوز با وجود گذشت یک سال از توقیف این صرافی ۸۰۰ میلیارد تومان به ۷۰ هزار کاربر بدهی دارد. یک چهارم کاربران با اکثریت سرمایه‌ای به یک وکیل وکالت دادند تا اگر واریزی پول کاربران تا پایان اردیبهشت انجام نشود، مدیرعامل این شرکت را به زندان برگردانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، آخرین خبر از صرافی کریپتولند این است که هنوز با وجود گذشت یک سال از توقیف این صرافی ۸۰۰ میلیارد تومان به ۷۰ هزار کاربر بدهی دارد. یک چهارم کاربران با اکثریت سرمایه‌ای به یک وکیل وکالت دادند تا اگر واریزی پول کاربران تا پایان اردیبهشت انجام نشد دوباره به دادگاه کیفرخواست ببرد.

کامبیز سیدی، وکیل کاربران کریپتولند در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: آخرین پرداختی‌ها به کاربران در ماه‌های مرداد و شهریور سال ۱۴۰۰ بود و بعد از آن هیچ پرداختی صورت نگرفته است. از زمان آزادی استوی بارها برای پس دادن پول کاربران وعده داده شد اما تا به امروز هیچ وعده‌ای عملی نشد. آخرین وعده هم مربوط به آخر فروردین و اوایل اردیبهشت است.

او در رابطه با احتمال بازگشت استوی به زندان گفت: در اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای از سمت دادستان رسید که با توجه به اینکه استوی هیچ اقدام مثبتی در پس دادن دارایی مردم نداشته است یک مهلت کوتاه به او بدهیم و اگر دوباره عمل مثبتی صورت نگرفت باید به زندان بازگردد. اگر در اردیبهشت ماه اقدام مثبتی از سمت سینا استوی برای بازگشت دارایی مردم صورت نگرفت دستگاه قضایی باید به این نتیجه برسد که او به دنبال بازگرداندن دارایی مردم نیست. طبق دستور دادستان استوی باید به زندان برگردد و دارایی مردم از طریق دادگاه پیگیری می‌شود.

سیدی در ادامه گفت: از روز اول خرداد اولویت ما از تلاش برای عودت دارایی به تلاش برای محکوم کردن متهمین به جرم اخلال در نظام اقتصادی تغییر می‌کند. طبق قانون استوی برای آزادی باید وثیقه‌ای معادل بدهی کاربران به دستگاه قضا بدهد اما او با وثیقه ۱۳۰ میلیارد تومانی آزاد شد در حالی که طلب کاربران ۸۰۰ میلیارد تومان است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز برای مصاحبه با سینا استوی و وکیل او بی‌نتیجه ماند و با اینکه در تماس تجارت‌نیوز با تلفن همراه سینا استوی قرار شد چند ساعت بعد مصاحبه انجام شود اما سینا استوی به تماس‌های بعدی تجارت‌نیوز پاسخ نداد.

پول مردم کجاست؟

کریپتولند پرونده‌ای فراموش شده است. طلبکاران این صرافی می‌گویند: هر کسی که برای پیگیری این پرونده مراجعه می‌کند به او می‌گویند پرونده این صرافی حل شد و متهم به زودی دارایی کاربران را برمی‌گرداند. استوی در آبان ماه سال گذشته آزاد شد و وکیل او در گفتگو با تجارت‌نیوز ادعا کرد تا سه هفته دیگر صرافی بازگشایی و دارایی مردم برمی‌گردد. اما حالا حدود پنج ماه از آزادی استوی می‌گذرد و خبری از پول مردم نیست.

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بود که سینا استوی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت و صرافی کریپتولند توقیف شد. بعد از توقیف صرافی کریپتولند دارایی ۲۸۹ هزار کاربر بلوکه شد اما در نوبت‌های مختلف با استفاده از سامانه گرداب دارایی بخشی از کاربران به آن‌ها برگشت. اما وکیل مالباختگان کریپتولند می‌گوید: هنوز ۷۰ هزار نفر از کاربران، طلبی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان از این صرافی دارند.

بعد از آنکه طلب کاربران با آزادی استوی زنده نشد زمزمه‌های کمبود وجه صرافی نسبت به طلب کاربران اوج گرفت. وکیل کاربران کریپتولند در رابطه با کسری صرافی با مقدار طلب کاربران گفت: از همان اول زمزمه‌هایی در رابطه با کمبود وجه صرافی نسبت به دارایی کاربران وجود داشت. این در صورتی بود که دادستانی و سینا استوی بارها اعلام کردند پول مردم سر جایش است. اما بعد از آزادی استوی مشخص شد که صرافی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان کمبود وجه دارد. پس دارایی کاربران از همان اول سرجایش نبود.

تجارت‌نیوز در ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۰ در رابطه با احتمال کمبود وجه کریپتولند نسبت به دارایی کاربران گزارش زیر را منتشر کرد:

به نام کاربران به کام استوی

آن اوایل که استوی آزاد شد تحت‌الحفظ بود. اما بعد از مدتی گفت در شرایط تحت‌الحفظ نمی‌تواند کار کند و برای همین بود که با وثیقه ۱۳۰ میلیارد تومانی آزاد شد. برای اینکه به گفته خودش با فعالیت اقتصادی بتواند پول کاربران را پس دهد. اما منظور از فعالیت اقتصادی چیست؟ استوی چگونه می‌خواهد دارایی کاربران را پس دهد؟

همه می‌دانند و بارها از سمت دادستانی اعلام شد که استوی نه بخاطر فعالیت غیرمجاز صرافی کریپتولند بلکه به خاطر راه‌اندازی توکن بریج اوراکل و با اتهام اخلال در نظام اقتصادی دستگیر شد. اما او بعد از آزادی دوباره توکن بریج را راه‌اندازی کرد. استوی بارها هم در توئیتر و کانال‌های تلگرامی خود از راه‌اندازی توکن بریج خبر داد و گفت به زودی صرافی هم دوباره شروع به فعالیت می‌کند.

سیدی در رابطه با اینکه استوی چگونه می‌خواهد دارایی‌های کاربران را بازگرداند گفت: استوی تعهد داد که بعد از آزادی با فعالیت اقتصادی دارایی کاربران را بازگرداند. او به همین بهانه مجوز راه‌اندازی توکن بریج که به خاطرش دستگیر شده بود را گرفت. از طرفی او این موضوع را جا انداخت که عودت دارایی منوط به بازگشایی صرافی است. این درحالیست که کارشناسان فنی ادعا کردند که اگر صرافی موجودی داشته باشد می‌توان بدون بازگشایی صرافی طلب مردم را پرداخت کرد. درخواست کاربران کریپتولند بازگشایی صرافی نیست بلکه عودت دارایی است. این درحالیست که استوی بازگشت دارایی را منوط به بازگشایی صرافی عنوان می‌کند.

وکیل کاربران کریپتولند عقیده دارد که استوی خیلی دغدغه پول مردم را ندارد و بیشتر به فکر بازگشایی کسب و کارهای خود است. برای همین بازگشت دارایی را به بازگشایی صرافی گره زد و برای تامین مالی پرداخت بدهی‌ها برای توکن بریج مجوز گرفت.

ماجرای مونالیزای دنیای دیجیتال

دارایی بعدی که استوی برای بازگرداندن طلب کاربران روی آن حساب کرده بود NFT معروف جک دروسی است. او این NFT را دو سال پیش حدود ۲/۹ میلیون دلار خریده بود. هفته گذشته این NFT را به مبلغ ۴۸ میلیون دلار به فروش گذاشت اما بالاترین پیشنهاد خرید ۱۴ هزار دلار بود.

استوی در دادگاه ادعا کرده که در صورت فروش NFT خود، پول کاربران را تامین می‌کند. اما در مصاحبه اخیر خود با رویترز اصلا حرفی از طلب خود به کاربران نزد. او در توئیتی متعهد شد که در صورتی که NFT بالای ۲۵ میلیون دلار فروش برود، ۵۰ درصد درآمدش را به خیریه می‌دهد. او در ادامه گفت بقیه پول برای حمایت از ارز دیجیتال بریج هزینه می‌شود.

همچنین کامبیز سیدی ادعا کرد که از فروش بخشی از دارایی‌های استوی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان وجه ریالی موجود است.

کاربران چه می‌خواهند؟

سیدی در ادامه گفت: پرونده کریپتولند یکی از معدود پرونده‌هایی است که مالباختگان به دستگاه قضایی اعتماد کردند و شکایت‌های خود را اعلام نکردند. اما شاید اگر در اردیبهشت اقدام مثبتی صورت نگیرد کاربران دوباره شکایت‌های خود را اعلام می‌کنند. حدود یک چهارم از اکثریت سرمایه‌ای کاربران به بنده وکالت دادند. اگر تا پایان اردیبهشت واریزی صورت نگیرد ما از دادگاه درخواست می‌کنیم یا استوی وثیقه‌ای به اندازه طلب کاربران ارائه دهد و یا به زندان برگردد.

علاوه بر این وکیل پرونده می‌گوید با وجود گذشت یک سال از توقیف صرافی هنوز وکیل کاربران اجازه مطالعه پرونده را ندارد. اگر وکیل بتواند پرونده را مطالعه کند ابهامات زیادی در رابطه با پرونده حل می‌شود.

از طرفی وکیل کاربران می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی این است که وکیل و نمایندگان بدهکاران صرافی نمی‌توانند با بازپرس پرونده (نریمانی) ملاقات کنند.

کامبیز سیدی، وکیل کاربران کریپتولند در پایان گفت: تمام اعداد و ارقامی که مطرح شد غیررسمی است.

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 27466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha