جنگ اوکراین | «ماریوپل سقوط کرد» / پوتین: طوری منطقه آزوف استال را مسدود کنید که حتی یک پرنده هم نتواند فرار کند

با توجه به تحولات میدانی جنگ روسیه علیه اوکراین به نظر می‌رسد که نبرد ماریوپل به حساس‌ترین روزها، بلکه ساعت‌های خود رسیده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، فرمانده گردان آزوف که از آخرین مدافعان ماریوپل است روز گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت که «شرایط به‌شدت سخت، بلکه فاجعه‌بار» شده است.

به‌گفته رئیس جمهوری اوکراین حدود هزار نفر، عمدتا زن و کودک در کارخانه ذوب آهن ماریوپل گیر افتاده‌اند.

معاون نخست وزیر اوکراین نیز روز گذشته اعلام کرد که دالان‌های بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل «آنطور که برنامه‌ریزی شده بود کار نکرد».

همزمان روسیه عملیات نظامی خود را در شرق اوکراین گسترش داده است و تلاش می‌کند تا منطقه دونباس را به‌طور کامل به اشغال خود دربیاورد. به گفته فرماندار لوهانسک، در شرق اوکراین «شرایط هر ساعت سخت‌تر می‌شود.»

در جنوب اوکراین هم شرایط مشابهی حاکم است. به‌ گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه در روزهای اخیر بر شدت بمباران این منطقه افزوده شده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را در روز ۲۱ آوریل، اول اردیبهشت در این صفحه دنبال کنید.

اوکراین خواستار ایجاد فوری یک راهرو برای خروج شهروندان از آزوف‌استال شد

وزارت خارجه اوکراین روز پنجشنبه خواستار ایجاد یک کریدور بشردوستانه اضطراری برای خروج غیرنظامیان از کارخانه عظیم فولاد آزوف، آخرین سنگر مقاومت در بندر محاصره شده ماریوپل گردید.

این وزارتخانه در حساب توییتر خود نوشت: «شهروندان غیرنظامی که در این کارخانه ذوب‌آهن پناه گرفته‌اند و شمارشان هم بسیار زیاد است، به نیروهای (روسیه) اعتماد ندارند، آنها می‌ترسند که اسیر یا کشته شوند.»

در فرسته توییتری وزارت خارجه اوکراین گفته شده: «یک کریدور اضطراری بشردوستانه با تضمین امنیت مردم مورد نیاز است.»

اوکراین: جسد بیش از هزار غیرنظامی در سردخانه‌های کی‌یف است

اولگا استفانیچینا، معاون نخست وزیر اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفت اجساد بیش از هزار شهروند غیرنظامی در سردخانه‌های منطقه کی‌یف نگه‌داری می‌شوند.

از زمان خروج نیروهای روسیه از سه هفته پیش از منطقه کی‌یف، مقامات اوکراینی جسد صدها تن از شهروندان غیرنظامی را پیدا کرده‌اند.

پلیس پایتخت اوکراین اعلام کرد که اجساد ۹ غیرنظامی روز چهارشنبه در بورودیانکا پیدا شده که روی برخی از آنها «نشانه‌های شکنجه» مشاهده می‌شود.

نخست وزیر اسپانیا در سفر به اوکراین «جنایت» روسیه را محکوم کرد

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز پنج‌شنبه در جریان دیدار با همتای دانمارکی خود از اوکراین، «جنایت‌های» منتسب به نیروهای روسیه در شهر بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف را محکوم کرد.

رهبر سوسیالیست اسپانیا در فرسته‌ای که در حساب کاربری توییتر خود همرسان کرد، نوشت: «از دیدن جنایت و وحشت ناشی از حمله نظامی پوتین در خیابان‌های بورودیانکا یکه خوردم.»

وی افزود: «ما مردم اوکراین را تنها نخواهیم گذاشت.»

قصد نخست وزیر اسپانیا برای سفر به اوکراین پس از سفر دیگر رهبران اروپایی در روز سه شنبه اعلام شد، اما دولت مادرید به دلایل امنیتی تاریخ دقیق آن را اعلام نکرده بود.

روز چهارشنبه، آقای سانچز گفته بود که در این سفر، «تعهد قطعی و روشن اتحادیه اروپا» و اسپانیا «برای صلح» را به رئیس جمهور اوکراین منتقل می‌کند.

اسپانیا تاکنون ۱۳۴ هزار آواره جنگی اوکراینی را در خاک خود پذیرفته است.

مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا روز دوشنبه گفت که مادرید ۱۲ هواپیما حامل «صدها تن» سلاح و تجهیزات بشردوستانه به اوکراین فرستاده است.

پوتین حمله به منطقه صنعتی آزوف‌استال را لغو کرد 

ولادمیر پوتین در یک نشست خبری در کرملین خطاب به وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که حمله پیشنهادی به منطقه صنعتی را غیرضروری می‌داند. او همچنین به سرگی شویگو دستور داد که برنامه حمله به این منطقه لغو شود. 

رئیس جمهوری روسیه دلیل این تصمیم را تمایل به حفاظت از جان سربازان روسی دانست. او در ادامه با بیان اینکه نیازی به بالا رفتن از این دخمه ها و خزیدن در زیر زمین از طریق این تاسیسات صنعتی نیست، گفت: «این منطقه صنعتی را مسدود کنید تا حتی یک پرنده هم نتواند از آن عبور کند.» 

پوتین همچنین خطاب به جنگجویان اوکراینی باقیمانده در آزوف‌استال که هنوز تسلیم نشده‌اند گفت  که روسیه با آنها با احترام رفتار خواهد کرد و به مجروحان کمک‌های پزشکی ارائه خواهد کرد.

پوتین خطاب به نیروهای روس: طوری منطقه آزوف استال را مسدود کنید که حتی یک پرنده هم نتواند فرار کند

ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ضمن ابراز خرسندی از اشغال شهر بندری ماریوپل در اوکراین از نیروهای ارتش خود خواست جوری منطقه صنعتی آزوف‌استال را محاصره و مسدود کنند که حتی یک پرنده هم نتواند از آنجا فرار کند. 

پیشتر سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه به اطلاع رهبر این کشور رسانده بود که نیروهای روس توانسته‌اند شهر بندری اوکراین را تحت کنترل خود درآورند. با این حال در منطقه صنعتی کارخانه آزوفستال همچنان بیش از ۲ هزار نیروی نظامی اوکراینی حضور دارند.

شویگو، وزیر دفاع روسیه، در جلسه با پوتین به او گفت که نیروهای روسی برای تصرف این منطقه صنعتی به ۳ تا ۴ روز زمان نیاز خواهند داشت. او همچنین به رئیس جمهوری روسیه اطمینان داد که این منطقه از سوی نیروهای روس مسدود شده‌است. 

نیروهای روسیه کنترل ماریوپل را در اختیار گرفتند

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور کنترل ماریوپل، به استثنای کارخانه ذوب آهن را در اختیار گرفته است. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «آزادی» ماریوپل را «یک پیروزی» خواند و دستور محاصره کارخانه ذوب آهن را صادر کرد. 

به گفته مقامات اوکراین نزدیک به هزار غیرنظامی و تعدادی از نیروهای مدافع شهر در این کارخانه پناه گرفته‌اند. 

چهار اتوبوس حامل غیرنظامیان از ماریوپل خارج شد

مقامات اوکراین اروز پنجشنبه علام کردند که چهار اتوبوس حامل غیرنظامیان ماریوپل را ترک کردند. به گفته معاون نخست وزیر اوکراین عملیات تخلیه ماریوپل در روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت. 

به توجه به تحولات میدانی به‌نظر می‌رسد شهر بندری پس از ۲ ماه محاصره به‌زودی سقوط کند. 

پیش از این مسکو از «آخرین مدافعان» خواسته بود سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
کد خبر: 27429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha