اگر دولــت خلــق پــول را کنتــرل می کرد لازم نبود نگهداری ارز خانگی را جرم بداند! /تصویب چنین قوانینی کارآمدی ندارد و باعث گسترش اقتصاد زیر زمینی می شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: به نظر می آید باید برای مسوولین توضیح داد که بی ثباتی عامل اصلی سفته بازی است. سفته بازی متعاقب بی ارزش شدن پول ملی شروع می شود. دلیل له له زدن در بازار ارز، بی ارزش شدن روز به روز ریال است و گرنه مردم چه نیازی به نگه داشتن دلار در خانه خود دارند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، گرچه مشخص نیست مصوبه جرم انگاری نگهداری ارز در منزل یا خرید و معامله فردایی یا خیابانی تا چه اندازه موفق خواهد بود اما مساله مهم این است که قبل از تعریف و تعیین مجازات آیا نباید با فرهنگ سازی و تامین نیازهای جامعه مانع وقوع جرم شد؟ این موضوع در مسائل اقتصادی مصداق روشنی دارد. به جای قاچاقچی خواندن مردم و نشان دادن عقوبت سرمایه گذاری در بازارهای مختلف آیا نباید بابت آینده روشن اقتصادی به مردم امید داده شود و دریچه هایی روشن از فردا، پیش روی آنها باز شود تا خود به خود سوداگری و دلالی از بین برود؟ رادار اقتصاد در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی تحلیلی دارد بر این موضوع که آیا مصوبه مجلس قادر به جمع آوری ارزهای خانگی و کنترل بازار ارز را خواهد داشت؟ آیا دلالان مقصرند یا سیاست های دولت و عدم بازدارندگی قوانینی که متخلف پرور است؟

عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مصوبه ارزی مجلس و ممنوعیت خرید و فروش ارز خانگی و خیابانی گفت: به نظر می رسد هدف نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تصویب این طرح، رسیدن به قوانین تصویب شده در همه جای دنیا برای معاملات دلار و ارز خارجی است.  قوانینی با تاکید بر ضابطه و قاعده مندی خرید و فروش ارز مورد نظر نمایندگان مجلس بوده  که این موضوع را به جامعه تلقین کنند که هر فردی نمی تواند به هر میزان که ارز می خواهد خریداری  و در منزل نگهداری کند.

وی در این باره افزود: اصولا متقاضیان و خریداران ارز خارجی در همه ی دنیا تجار و وارد کنندگان کالا هستند. ارز مورد نیاز تجار اصولا از طریق صرافی و بانکهای دارای مجوز در اختیار آنها قرار داده می شود، بنابراین احتمال می رود مجلس به دنبال الگو برداری از این شیوه اجرا در کشورهای توسعه یافته بوده اما راه را غلط رفته چرا که بنیان و ساختار اقتصاد ایران متفاوت از اقتصاد و ساختارهای نظامند و مدیریت شده اقتصادهایی است که چالش های بسیار کمتری نسبت به ما دارند.

عطا بهرامی دراین باره تصریح کرد: با تصویب این طرح این شائبه قوت می گیرد که نمایندگان مجلس درک درستی از فضای اقتصادی کشور ندارند و هنوز به درستی نمی دانند یگانه عامل سوداگری چیست؟ به نظر می آید باید برای مسوولین توضیح داد که بی ثباتی عامل اصلی سفته بازی است. سفته بازی متعاقب بی ارزش شدن پول ملی شروع می شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: سفته بازی و سوداگری در بازار ارز یا سایر بازارها ناشی از خلق پولی است که یا در دولت اتفاق می افتد یا در نظام بانکی و دولت برای مقابله با نظام بانکی که بی محابا پول خلق می کند به صورت جدی وارد عمل نمی شود.

عطا بهرامی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: اگر دولت خلق پول را کنترل می کرد، خود به خود بدون اینکه نمایندگان وقت خود را برای تصویب چنین طرح های بگذارند، نوسانات ارزی کنترل می شد. نه تنها نوسان بازارارز، بلکه سایر بازارها از جمله بازار کالاهای وارداتی نیز کنترل می گردید. مسکن تا این اندازه گران نمی شد که کار مردم به پشت بام خوابی برسد. در صورتی که دولت سیاست های درست اقتصادی اتخاذ کند بدون اینک مردم قاچاقچی نامیده شوند و بازار درگیر بگیر و ببند شود، خود به خود سفته بازی بی خاصیت می شد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه بحث افزود: دلیل اینکه امروز همه مردم با کمترین و بیشترین سرمایه از پیر و جوان برای دلالی له له می زنند بالا بودن حاشیه سود بازارهایی است که کالاهای مصرفی جای کالاهای سرمایه ای را گرفته اند. دلیل له له زدن در بازار ارز، بی ارزش شدن روز به روز ریال است و گرنه مردم چه نیازی به نگه داشتن دلار در خانه خود دارند.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی دولت سیاستهای درست اقتصادی اتخاذ کند که سودی به سوداگران نرسد و ملاک سود و درآمد کار و تلاش و خلاقیت افراد و تولید باشد آن زمان حاشیه سود دلالان از بین می رود و دیگر به سمت بازار ارز یا سایر بازارها سرازیر نمی شوند، بلکه فضای مطمئن تولید و سودآوری معقول در این حوزه، سرمایه ها را به سمت تولید جذب می کند.

عطا بهرامی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: هیچ مزیتی درسفته بازی برای مردم وجود ندارد، زمانی که اقتصاد درست باشد و کار خود را به درستی انجام دهد. ضمن اینکه دولت با بگیر و ببند نمی تواند ارزهای خانگی مردم را برای عرضه و فروش به سمت بازار هدایت کند. تصویب چنین قوانینی نه تنها کارآمدی ندارد بلکه منجر به گسترش اقتصاد زیر زمینی و افزایش تنش در این بازار و سایر بازارها می شود، به گونه ای که حتی اگر زوردولت بر مردم بچربد، قطعا سرمایه ها راهی بازارهای دیگری می شوند که باید از نو برای درست کردن آن بازارها طرحی در افکند، در حالی که هیچ کدام از این طرح ها کارآ نخواهد شد تا زمانی که   پیش زمینه های یک اقتصاد سالم رعایت شود.

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 27424

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha