پشت بام خوابی از نگاه رئیس صنف املاک | ستاد تنظیم قیمت حبوبات داریم اما ستاد تنظیم بازار مسکن نه!

«مصطفی قلی‌خسروی» رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری معتقد است کلید حل بحران مسکن در دستان دولت است. باید مسکن بسازند و تسهیلات بدهند تا وضعیت بهبود یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین در چند سال اخیر، بازار مسکن شاهد افزایش قیمت‌ها بوده و افزایش گرانی و تورم در سال جاری، بسیاری از مستأجران را در آستانه فصل تابستان که موعد معمول جابه‌جایی است، نگران‌تر از قبل کرده است.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری در گفت‌وگو با همشهری آنلاین معتقد است که قیمت اجاره مسکن نسبت به تورم چندان افزایش نیافته است.

وی می‌گوید: «همه ما در این کشور زندگی می‌کنیم و گرانی را لمس می‌کنیم و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. متاثر از گرانی و تورم چند سال اخیر، افزایش قیمت مسکن هم اتفاق افتاده اما نه در آن حدی که فضای مجازی و رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند!»

اجاره‌ها نسبت به تورم افزایش چشمگیر نداشته!

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری می‌افزاید: «آنچه به نسبت تورم و گرانی‌های اخیر در بازار مسکن اتفاق افتاده نسبت به آنچه که در سایت‌ها آمده تفاوت بسیار دارد و متاسفانه دامن زدن رسانه‌ها به اخبار فضای مجازی و اشاعه آن اثرات وحشتناکی گذاشته است. برای مثال، اگر پدیده پشت‌بام خوابی به طور دقیق رصد می‌شد مشخص می‌شد که اصل ماجرا چیست و اتفاق شایعی نیست اما با نشر آن در فضای مجازی، قدرت پیدا کرد و فضای مجازی‌ به آن دامن زد و آن را بدتر کرد. در حالی که این اخبار مجازی قابل پیگیری و رسیدگی نیست. عده‌ای با مشاهده آن به این فکر افتادند که می‌توانند پشت‌بام و انباری خود را اجاره دهند و این باعث اشاعه آن شد!»

فضاسازی به بحران مسکن دامن زد!

در حال حاضر متوسط هر مترمربع مسکن در شهر تهران ۳۵ میلیون تومان اعلام شده است. رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری می‌گوید: «حتی این افزایش قیمت هم متاثر از فضاسازی‌ها بود. وقتی می‌گویند اجاره‌ها بسیار بالا رفته، همین کلمه «بسیار» منجر به جوسازی می‌شود و خیلی از مردم قبول می‌کنند که این خبر درست است! همه این اتفاقات هم به این برمی‌گردد که کسی نیست جلوی این خبرسازی‌ها را بگیرد. درحالی‌که ما در بخش‌های مختلف ستاد تنظیم بازار داریم مثلا ستاد تنظیم قیمت حبوبات داریم اما ستاد تنظیم بازار مسکن نداریم که این اخبار و قیمت‌های نجومی را رصد کند و جلوی آنها را بگیرد.»

همه چیز دست دولت است

ستاد ملی کرونا در مصوبه‌ای سقف افزایش اجاره‌بها را ۲۵ درصد اعلام کرد اما در عمل به این مصوبه بی‌توجهی شد. قلی‌خسروی در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: «این مصوبه در عمل رعایت نمی‌شود و بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت. روال اینگونه شده که اگر الان اعلام کنند ۱۰ درصد افزایش می‌یابد تا ۳۰ درصد بالا می‌رود!»

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری می‌افزاید: «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست! برای حل بحران کنونی مسکن نیز باید تولید کرد و تسهیلات داد. اینکه مدام عده‌ای مصاحبه کنند هیچ ارزشی ندارد. در شرایط فعلی، رسانه‌ها باید فشار بیاورند که طرح‌های دولت مانند طرح مسکن ملی، طرح اجاره داری حرفه‌ای هر چه سریع‌تر به ثمر برسد. چرا که مصالح، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری همه دست دولت است.»

قلی‌خسروی می‌افزاید: «چرا ۲۰ سال پیش که مسکن روبه‌راه بود و تشنج نبود کسی نمی‌گفت که ما باعث و بانی کاری هستیم! امروز که خودشان همه چیز را خراب کردند تقصیر را گردن بخش خصوصی و مشاوران املاک می‌اندازند. اگر واقعا دنبال این هستند که بحران مسکن حل شود باید بسازند و تسهیلات بدهند.»

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 27421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha