وضع عوارض صادراتی چه تبعاتی بر شرکتهای بورسی دارد؟ /مسئولان نباید با وضع قوانین و دستورالعمل‌های ناگهانی در کلیت اقتصاد تنش ایجاد کنند/خودتحریمی سبب خروج سرمایه از کشور می‌شود

کارشناس بازارسرمایه گفت: انواع عوارض پیش‌بینی نشده می‌تواند سرمایه‌گذاری  را با مشکل مواجه کند، زیرا سرمایه‌گذار به این نتیجه خواهد رسید که باتوجه به تصمیم گیری های لحظه‌ای، سود شرکت، طرح توجهی و سایر موارد دست‌خوش تغییر می‌شود.چنین تحریم‌هایی سود صنایع مربوط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد ازسوی دیگر  انتظار می‌رود سهامداران  با دید بهتر و تحلیل جامع‌تری به این سهم‌ها نگاه کنند و درگیر اخبار مقطعی و لحظه‌ای  نشوند.

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص تاثیرات وضع عوارض صادراتی برصنایع  حاضر در بازارسهام، اظهار کرد: در ابتدا فلسفه وجودی این طرح توجیهی  تنظیم گری و رگولاتوری در بازار داخل بود اما بنا به شرایط حاضر که به سبب بحران روسیه و اوکراین قیمت کامودیتی ها روند افزایشی به خود گرفته و برخی کشورها شرایط واردات خود را تسهیل کردند نباید چنین موقعیتی را از دست داد.

امیرباقری توضیح داد: از آنجایی که طی سال‌های اخیر کشور در سطح کلان با تحریم‌های متعددی مواجه بوده، حال با توجه به وضع پیشامده می‌توان با افزایش صادرات روند ارز آوری را بهبود بخشید ، نه آنکه با وضع چنین قوانینی بازارهای خارجی را در اختیار کشورهای رقیب قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در سطح کلان تر نیز می‌توان  گفت انواع عوارض پیش‌بینی نشده می‌تواند سرمایه‌گذاری را با مشکل مواجه کند، زیرا سرمایه‌گذار به این نتیجه خواهد رسید که باتوجه به تصمیم گیری های لحظه‌ای، سود شرکت، طرح توجیهی و سایر موارد دست‌خوش تغییر می‌شود.

امیرباقری با بیان اینکه درصد تشکیل سرمایه ثابت در کشورما  منفی شده است تاکید کرد: به همین خاطر مسئولان نباید با وضع قوانین و دستورالعمل‌های ناگهانی در کلیت اقتصاد تنش ایجاد کنند.

بحث تنظیم بازار داخل موضوع دیگری بود که این کارشناس بازار سرمایه به آن اشاره کرد. امیرباقری گفت: بحث تنظیم بازار داخل نباید مغفول بماند اما در شرایط حاضر باتوجه به وضع پیش‌آمده هرگونه تصمیم غیراصولی  سبب از دست دادن بازارخارجی و سرمایه‌گذار خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: بحث صادرات ماده خام نیز می‌بایست کنترل شود تا تولیدکنندگان به سمت محصولات میانی یا انتهایی زنجیره تولید گام بردارند، اما اکنون با بحث تحریم مواجه هستیم، خودتحریمی نه تنها سبب این امر را محقق نخواهد کرد بلکه باعث خروج سرمایه از کشور نیز می‌شود. 

امیرباقری در پایان یادآور شد: چنین تحریم‌هایی سود صنایع مربوط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد ازسوی دیگر  انتظار می‌رود سهامداران  با دید بهتر و تحلیل جامع‌تری به این سهم‌ها نگاه کنند و درگیر اخبار مقطعی و لحظه‌ای  نشوند.
 

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 27399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدعلی رنجبر IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 0
      اقاب امیر باقری از خوش نام ها و‌کاربلد های بازارن