شولتس: پوتین مسئول وقوع جنایات جنگی در اوکراین است

علاوه بر اظهارات شولتس، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از حمایت توپخانه‌ای بیشتر از نیروهای اوکراین توسط کشورش خبر داد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، سرانجام عصر دوشنبه ۱۸ آوریل حمله بزرگ نیروهای روسیه به شرق اوکراین آغاز شد و سرگئی گیدای، فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک آنچه را که پس از آغاز این حمله بر منطقه می‌گذرد، یک «جهنم» توصیف کرد.

دونباس، شرقی‌ترین منطقۀ اوکراین و هم‌مرز روسیه است که دو استان دونتسک و لوهانسک را در خود جای داده است. بخش‌هایی از این منطقه از سال ۲۰۱۴ میلادی در کنترل نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه است و اکنون مسکو در تلاش است که پس از شکست در تصرف کی‌یف پایتخت اوکراین، دست‌کم کنترل کامل بر منطقه دونباس را به دست آورد.

یک روز پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هشدار داده بود که روس‌ها برای رسیدن به هدفشان دونباس را به معنای واقعی کلمه «نابود» خواهند کرد و همان فاجعه‌ای را در استان‌های دونتسک و لوهانسک رقم خواهند زد که پیش از این بر سر ماریوپول آورده‌اند.

‌مقام اروپایی: بین ۱۰ تا ۲۰ هزار شبه‌نظامی واگنر و جنگجوی اهل سوریه و لیبی در اوکراین حضور دارند

یک مقام اروپایی که نخواست نامش فاش شود روز سه‌شنبه گفت که بین «۱۰ تا ۲۰ هزار» شبه‌نظامی گروه واگنر و جنگجویان اهل سوریه و لیبی در اوکراین حضور دارند. وی افزود که این جنگجویان در کنار نظامیان روسیه در جنگ اوکراین شرکت می‌کنند. 

این مقام اروپایی اظهار داشت که این جنگجویان «خودرو یا سلاح سنگین» در اختیار ندارند. 

واگنر گروهی از شبه‌نظامیان نزدیک به کرملین است که پیش از این در لیبی، سوریه و مالی حضور داشت. 

عکس ماهواره‌ای از حملات روسیه به شهر ماریوپل

لاوروف: مرحله جدیدی از جنگ آغاز شده است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که «مرحله جدیدی» از جنگ در اوکراین آغاز شده است. سخنان وزیر خارجه روسیه در حالی بیان می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دوشنبه شب از آغاز «نبرد دنباس» و تهاجم روسیه به شرق کشورش سخن گفته بود. 

مقامات روسیه می‌گویند که روز سه‌شنبه «ده‌ها حمله هوایی و موشکی» علیه مواضعی در شرق اوکراین انجام دادند. فرماندار اوکراینی منطقه لوهانسک در همین راستا زندگی در این منطقه را «جهنم» خواند. وی ضمن دعوت از شهروندان برای فرار از منطقه تاکید کرد که درگیری‌ها به طور «بی‌وقفه» ادامه دارد. 

وزیر خارجه روسیه

آمریکا و متحدان این کشور درباره وضعیت اوکراین با یکدیگر گفتگو کردند 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا رهبران متحدان این کشور روز سه‌شنبه درباره تلاش‌های جاری در اوکراین از جمله نیاز به ارائه کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به این کشور با یکدیگر بحث و گفتگو کردند. 

ساکی به خبرنگاران گفت که بایدن و متحدان همچنین درباره تلاش‌ها برای پاسخگو کردن روسیه به خاطر حمله به اوکراین با یکدیگر گفتگو کردند. 

بایدن می گوید آمریکا توپخانه بیشتری به اوکراین خواهد فرستاد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به خبرنگارانی که در نیوهمپشایر از او پرسیدند قصد دارد توپخانه بیشتری به اوکراین ارسال کند یا خیر، پاسخ «بله» داد.

پیشتر بریتانیا هم وعده داده بود که با گسترش حملات روسیه به اوکراین، لندن توپخانه بیشتری برای اوکراین خواهد فرستاد.  

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا

رسانه‌های روسی می‌گویند ۱۲۰ غیرنظامی کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل را ترک کردند

تلویزیون دولتی روسیه گزارش داده که حدود ۱۲۰ غیرنظامی که در کنار کارخانه فولاد آزوف‌ستال ماریوپل زندگی می‌کنند از طریق مسیرهای بشردوستانه این منطقه را ترک کرده‌اند. 

حملات گسترده روسیه در هفته‌های اخیر شرایط بغرنجی را در منطقه کارخانه آزوف‌ستال ایجاد کرده و نیروهای روسی هر روز حلقه محاصره را برای نیروهای مقاومت اوکراینی تنگ‌تر کرده‌اند. 

خبرگزاری اینترفاکس روسیه همچنین گزارش داده که با این حال هیچ جنگجوی اوکراینی اولتیماتوم روسیه مبنی بر تسلیم سلاح‌های خود و ترک کارخانه در ازای وعده حفظ جان را نپذیرفته‌است. 

چهار کشته و ۱۴ زخمی در خارکیف در پی گلوله‌باران نیروهای روسی

دفتر دادستانی منطقه خارکیف می‌گوید در اثر حملات موشکی جدید روسیه، دست‌کم ۴ نفر کشته و ۱۴ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. 

همچنین بر اساس اعلام مقام‌های محلی بیش از ۱۰ ساختمان مسکونی و چندین گاراژ و سوپرمارکت نیز آسیب جدی دیده‌اند. 

شولتس: پوتین مسئول وقوع جنایات جنگی در اوکراین است

اولاف شوتلس، صدراعظم آلمان می‌گوید، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مسئول جنایات جنگی در اوکراین است. جنگی که تاکنون به کشته شدن هزاران غیرنظامی در اوکراین انجامیده است. 

آقای شولتس همچنین در ادامه با اشاره به اینکه تهاجم روسیه به اوکراین نقض آشکار قوانین بین‌المللی است در گفتگو با خبرنگاران گفت: «کشتن هزاران غیرنظامی جنایت جنگی است و رئیس جمهور روسیه مسئولیت آن را بر عهده دارد.»

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان

بریتانیا تسلیحات توپخانه بیشتری به اوکراین ارسال می‌کند

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید با ورود تجاوز روسیه به فاز جدید، انگلیس سلاح‌های توپخانه بیشتری به اوکراین خواهد داد.

جانسون همچنین در ادامه افزود: «با شروع مرحله جدیدی از جنگ، آنها نیاز به حمایت با توپخانه بیشتری دارند و این چیزی است که ما به آنها خواهیم داد؛ ضمن اینکه به حمایت‌های خود در ابعاد مختلفی ادامه خواهیم داد.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا

دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش بس چهار روزه در اوکراین شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله جدید روسیه را محکوم کرد و خواستار آتش بس چهار روزه همزمان با آغاز هفته مقدس ارتدوکس شد.

گوترش به خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «به جای جشن زندگی جدید، عید پاک امسال مصادف با حمله روسیه در شرق اوکراین است.»

او در ادامه خوستار آتش‌بس بشردوستانه ۴ روزه شد و افزود:«تمرکز شدید نیروها و قدرت آتش این نبرد را ناگزیر خشونت‌بارتر، خونین‌تر و ویرانگرتر می‌کند». ا

گوترش گفت که سازمان ملل در حال ارائه طرح‌های دقیق به همه طرف‌های درگیری است و آماده ارسال کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به ماریوپل، خرسون، دونتسک و لوهانسک است.

تحریم‌های جدید کانادا علیه نزدیکان پوتین 

کانادا می‌گوید تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۴ تن از نزدیکان ولادمیر پوتین از جمله دو دختر او اعمال می‌کند. 

ملانی جولی، وزیر امور خارجه این کشور با اعلام این مطلب همچنین تاکید کرد که کانادا در کنار مردان و زنان شجاع اوکراینی که در مقابل روسیه ایستاده و برای آزادی خود می‌جنگند می‌ماند. او همچنین در ادامه گفت: «ما با هماهنگی با متحدان خود همچنان به تحمیل هزینه‌های سنگین بر رژیم روسیه ادامه خواهیم داد و بی‌وقفه اقدامات آنها را پاسخ می‌دهیم. آنها باید پاسخگوی جنایات خود باشند.» 

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 27389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha