چرایی استقبال از پالایشی‌ها؟

شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران روز سه‌شنبه با افزایش بیش از ۱۱‌هزار واحدی تا سطح یک‌میلیون و ۵۱۳‌هزار واحد پیش‌روی کرد تا افزایش ارتفاع این نماگر از ابتدای سال ‌تاکنون به حدود ۷/ ۱۰‌درصد برسد. به این ترتیب بورسی‌ها در سال‌جدید روزانه میانگین ۶/ ۰درصد سود مرکب کسب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ سایر شاخص‌های سهامی نیز به مدد موج تازه افزایش قیمت‌ها در بازار سهام همگام با بهبود عملکرد بازیگران تالارشیشه‌ای سبزپوش شدند، به‌طوری که شاخص‌کل هم‌وزن که از تمام نمادهای معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد، در داد و ستدهای دیروز ۷/ ۰‌درصد رشد پیدا کرد. هر چند در ابتدای شروع معاملات روز گذشته نماگر اصلی ریزشی شد اما در پی افزایش تحرک سرمایه‌گذاران در گروه پالایشی، روند بازار تغییر محسوسی پیدا کرد به‌طوری‌که جهش قیمتی سهام شرکت‌های فعال در این گروه همانند اهرم موجب چرخش دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای شد.

چرایی استقبال از پالایشی‌ها

روز سه‌شنبه، رفتار سرمایه‌گذاران نشان از افزایش تحرک متقاضیان نسبت به عرضه‌کنندگان داشت، اما دلیل توجه معامله‌گران به سهام شرکت‌های پالایشی چیست؟ صنعت پالایشی همانند سایر صنایع بزرگ در رکود ۱۹‌ماهه بورس تهران افت قیمت به مراتب سنگینی را متحمل شد، هر چند در برخی مواقع در این مسیر نوساناتی را نیز تجربه کرد. اکنون به‌رغم برخورداری از پتانسیل بنیادی در راستای افزایش قیمت‌ها و فراهم‌بودن زمینه جهت انطباق با قیمت کالاهای اساسی در دنیا که طی چند وقت اخیر حداقل از زمان حمله روسیه به اوکراین که بازار کامودیتی‌ها را با شوک افزایش قیمتی متعددی همراه کرد، این گروه می‌تواند در مسیر رو به رشد به مسیر خود ادامه دهد.

از سویی به‌نظر می‌رسد که انتظار برای انتشار عملکرد مثبت این صنعت در فصل زمستان نیز عامل دیگری در جهت افزایش نرخ‌ها محسوب می‌شود. در حال‌حاضر نیز عمده سرمایه‌گذاران در انتظار گزارش‌های مطلوب پالایشگاهی‌ها هستند. با توجه به اینکه مهلت اندکی برای انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها باقی‌مانده، انتظار می‌رود سامانه کدال در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه شاهد ترافیک گزارش‌های زمستانه و در ادامه عملکرد یکساله بنگاه‌های بورسی باشد. انتظار برای افزایش سودآوری گروه پالایشی‌ها احتمالا از سایر گروه‌ها بیشتر است. به‌نظر می‌رسد چنین عاملی باعث شده است تا بازار سهام پس از ثبت رکوردهای اخیر وارد فاز استراحت نشود و موج افزایشی هرچند آهسته ادامه‌ پیدا کند.

تداوم رشد بورس؟

دریافت عوارض صادراتی ریسک جدیدی است که با وجود انتظار گمانه‌زنی‌هایی از وضع آن در ‌ماه‌های پایانی سال‌گذشته، حالا علنا به جریان معاملات بورس کشور وارد شده است. بازار گمانه‌زنی‌ها درخصوص لغو یا عدم‌لغو این دستورالعمل خلق‌الساعه از سوی دولت همچنان داغ است. در صورت لغو بخشنامه عوارض صادراتی که صنایع صادرات‌محور کشور را با چالش‌های متعددی مواجه کرده و سیاستگذار دقیقا محل سودآوری این قبیل از شرکت‌ها را نشانه رفته است، می‌توان نشانه‌های بهبود و بازگشت به تعادل قیمتی در چنین گروه‌هایی را نظاره‌گر بود. در این‌صورت یقینا شرکت‌های

صادرات‌محور بازار سرمایه نیز با قدرت بیشتری همراه با موج صعودی شکل‌گرفته خواهند شد و به‌عبارتی نقدینگی با سهولت بیشتری وارد گردونه معاملات سهام می‌شود.

همزمان با ورود نماگر اصلی تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد (پس از ۷ماه) به محدوده ۵/ ۱‌میلیون واحدی و شکست این مقاومت برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند، انتظارات تورمی به‌عنوان یکی از عوامل جدی اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه کشور به‌شمار می‌رود. در عین حال نرخ سهام اغلب شرکت‌ها به دلیل جای‌گرفتن در نقاط حمایتی و کف قیمتی خود می‌توانند به نوعی نویددهنده تداوم رشد بازار سهام باشند.

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند جان‌گرفتن دوباره تورم از توقف و یا فرسایش ایجادشده در روند مذاکرات اتمی کشور با قدرت‌های جهانی نشات می‌گیرد. به‌رغم برخورداری صنایع و شرکت‌ها از پتانسیل‌های لازم در جهت صعود قیمتی اما نرخ‌ها در بورس تهران و فرابورس ایران در میسر انطباق با تورم قرار گرفته‌اند. فارغ از این سناریو اما در بازار ارز هر چند در روزهای ابتدایی شروع معاملات آخرین هفته از فروردین ۱۴۰۱ شاهد نوسان اسکناس آمریکایی در کانال ۲۸‌هزارتومانی بودیم اما همزمان با فروکش‌کردن هیجانات، روز گذشته (تا لحظه تنظیم این گزارش) نرخ دلار در محدوده ۲۷‌هزار و ۶۵۰‌تومان نوسان پیدا کرد.

سهامداران در حال پرتفوچینی

خالص تغییر مالیکت صنایع بورسی در ۳۰ فروردین‌ماه از جابه‌جایی ۹ میلیاردتومانی سهام از سبد سرمایه‌گذاری سهامداران خرد به پرتفوی سهامداران نهادی حکایت داشت تا خرید و فروش سهامداران برآیند حدود صفر داشته باشد. می‌توان از آمارها این‌گونه استنباط کرد که حقوقی‌های بازار دیروز با خرید سهام صنایع دلاری و ریالی به‌دنبال بهینه‌کردن پرتفوی خود یا شاید هم حمایت از بزرگان شاخص‌ساز بودند.

در نقطه مقابل هر چند بخش اندکی از نقدینگی حقیقی‌ها از بازار خارج شد اما این قشر از بازیگران تالار شیشه‌ای عمدتا رفتارهای متفاوتی با توجه به استراتژی معاملاتی خود داشتند و به نوعی در کلیت بازار نشانه‌هایی از بازگشت تعادل در صنایع وجود داشت. به این ترتیب حقیقی‌ها نیز در برخی گروه‌ها فروشنده بودند و به ظاهر سرمایه حاصل از فروش را به گروه‌های دیگری بردند تا پرتفوی خود را برای کسب سود در بازار سهام آماده کنند. صنایع محصولات غذایی، مواد دارویی و زراعت در صدر فهرست خالص خرید حقیقی‌ها با اندکی فاصله به لحاظ ارزش و گروه‌هایی اعم از چندرشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی و بانک‌ها به ترتیب بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها را به نمایش گذاشتند.

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 27380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha