نمی توان  صراحتا تغییر دامنه نوسان را در راستای منافع بازار دانست

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «دانایان» معتقد است: بنابر علم اقتصاد، بازاری کاراتر و واقعی‌تر می‌شود که در آن محدودیتی وجود نداشته باشد، براین اساس اکثر بازارهای مالی دنیا بر نبود هرگونه محدودیت برای افزایش نقدشوندگی و شفافیت آن بازار معتقدند، اما باید در نظر داشت رفع محدودیت‌ها باید به دنبال تبیین قوانینی باشد که به نوعی از بازارسازی‌ و دست‌کاری‌های قیمتی نیز جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ محسن کرکه آبادی با مثبت دانستن افزایش دامنه نوسان بیان کرد: بازار سرمایه ایران محدودیت‌های زیادی از جمله دامنه نوسان، حجم مبنا و غیره را شامل می‌شود. این موضوع از سویی سبب کاهش نقدشوندگی و واقعی‌تر شدن معاملات در آن شده و البته از سویی دیگر نیز گاه از بعضی دستکاری‌هایی که به دلیل عمق نداشتن بازار سرمایه اتفاق می‌افتد جلوگیری کرده است.

او تصریح کرد: اما وضع قانون جدید مبنی بر افزایش دامنه نوسان که به درخواست بازارگردان‌ها انجام خواهد گرفت، از طرفی درصدد رفع یکی از محدودیت های بازار برآمده و از طرفی دیگر نیز خود به نوعی محدودیت را شامل می‌شود؛ طوری که در این قانون شمولیت تنها برای سهم‌هایی است که بازارگردان دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نمی‌توان صراحتاً این قانون را در جهت منافع کلی بازار سرمایه خواند، توضیح داد: به طور مثال زمانی که این قانون باعث افزایش نقدشوندگی سهم‌هایی شود که به اصطلاح قفل حجمی می شوند کمک قابل توجهی با این رفع محدودیت برای روان‌تر شدن معاملات در بازار انجام می‌شود و از طرفی دیگر زمانی که این درخواست‌ها با توجه به تنها نیازهای بازارگردان‌ها و یا اشخاص منتفع دیگر به طور غیرمستقیم انجام می‌پذیرد، سبب کارا نبودن این قانون و حتی اخلال در معاملات و روند آن سهم‌ها نیز می‌شود.

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «دانایان» افزود: بنابر علم اقتصاد، بازاری کاراتر و واقعی‌تر می‌شود که در آن محدودیتی وجود نداشته باشد، بر این اساس اکثر بازارهای مالی دنیا بر نبود هرگونه محدودیت برای افزایش نقدشوندگی و شفافیت آن بازار معتقدند، اما باید در نظر داشت رفع محدودیت‌ها باید به دنبال تبیین قوانینی باشد که به نوعی از بازارسازی‌ها و دستکاری‌های قیمتی نیز جلوگیری کند.

کرکه آبادی ادامه داد: اگر از زاویه اثرپذیری بازار بابت وضع این قوانین نگاه کنیم، هر قانونی در شرایطی که به درستی تبیین و اجرا نشود یا اینکه سبب شود به طور کل روند معاملات قبلی سهم زیر سوال برود (مانند زمانی که این افزایش به تدریج نباشد یا به یکباره حذف شود)، می‌تواند اثر منفی به بازار دهد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که این افزایش دامنه نوسان در شرایط فعلی بازار که حجم معاملات نسبت به سال‌های پیش کاهش داشته می‌تواند باعث ورود نوسان‌گیران یا به اصطلاح سفته بازان به سهم‌های کوچکتر شود که این عمل نیز باعث تصنعی شدن روند معاملات آن سهم خاص و یا خروج سرمایه‌های وارد شده به سهم با دید بلند مدتی شود که این مهم نیز در صورتی محقق می‌شود که در کنار این قانون، نظارتی قوی و اجرایی درست بنا نهاده شود.

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری «دانایان» تاکید کرد: به نظر من در مجموع، کنترل نوسان‌ها و تلاطمات معاملات باید بیشتر در اثر عمق بخشیدن به بازار انجام شود که بتوان به تدریج با تحقق این امر تمامی محدودیت‌ها را رفع کرد که در آینده نیز شاهد بازاری کارا و با نقدشوندگی بالا باشیم.

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 27349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha