تیره روشن های سیاست جدید سازمان بورس/با افزایش دامنه نوسان موج‌های مثبت و منفی اثرگذاری شدیدتری بر شاخــــص کـــــل خواهنــد داشت/سازمان بورس مراقب باشد!

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: باید این نکته را مدنظر داشت که با افزایش دامنه نوسان موج‌های مثبت و منفی اثرگذاری شدیدتری بر شاخص کل خواهند داشت و به همین جهت مدیریت کلان بازار نیز به مراتب دشوارتر می‌شود؛ بنابراین سازمان بورس باید نظام نظارتی خود را تقویت کند. اما به طور کلی گمان می کنم این موضوع در بلندمدت می تواند تاثیر خوبی بر بازار سرمایه داشته باشد

از روز گذشته دامنه نوسان بورس و فرابورس تغییر کرد و به محدوده شش درصد رسید. غلام عباس ترابی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت ‌و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد:  افزایش دامنه نوسان عامل مهمی در بالارفتن سیالیت بازار سرمایه است؛ به طوری که صف های فروش کمتر و تخلیه آن سریع‌تر انجام می‌شود. از طرفی اگر ارزش سهامی بیشتر از قیمت فعلی آن باشد با افزایش دامنه نوسان، در کمترین زمان به ارزش واقعی خود می رسد و عوامل محدودکننده قانونی مانع از سرکوب قیمتی آن نمی شود.

ترابی اضافه کرد: در واقع اگر سهامی بیش و یا کمتر از ارزش واقعی خود معامله بشود، سهامداران به راحتی می توانند نسبت به آن عکس العمل نشان بدهند و باید بازه معقولی داشته باشد تا سهامداران بتوانند نسبت به مقدار سهام مدنظر خود ( بدون صف‌های خرید و فروش و محدودیت‌های قانونی ) واکنش داشته باشند و قیمت‌ها در آن منعکس بشود؛ اگر این سازوکار در بازار حاکم بشود می توان انتظار داشت در آینده کارایی بازار افزایش پیدا کند و همچنین باید گفت که این ساختار به عدالت معاملاتی نزدیک‌ است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده بیان کرد: البته باید این نکته را مدنظر داشت که با افزایش دامنه نوسان موج‌های مثبت و منفی اثرگذاری شدیدتری بر شاخص کل خواهند داشت و به همین جهت مدیریت کلان بازار نیز به مراتب دشوارتر می‌شود؛ بنابراین سازمان بورس باید نظام نظارتی خود را تقویت کند.

وی افزود: افزایش دامنه نوسان جنبه‌های مثبت و منفی دارد اما به طور کلی گمان می کنم این موضوع در بلندمدت می تواند تاثیر خوبی بر بازار سرمایه داشته باشد و در این بین سازمان بورس باید به طور مدیریت شده‌ای این طرح را عملیاتی و بازخوردهای آن را دریافت و نسبت به رفع ایرادات احتمالی اقدام کند.

ترابی معتقد است؛ کارشناسان و معامله‌گرانی که به طور دائم در حال رصد بازار هستند به جهت شناخت دقیق و همچنین حضور لحظه‌ای که دارند، می توانند انتفاع بیشتری از این طرح کسب کنند و سهامداران خرد نیز می توانند برای دارایی خود آزادی عمل داشته باشند و بدون اجبار دامنه نوسان محدود سهامی را خریداری و یا به فروش برسانند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به نبود شفافیت اطلاعاتی آیا عدالت معاملاتی ناپخته کنونی نیز از بین نمی‌رود؟ گفت: اجرای این طرح جنبه‌های مثبت و منفی داشته و هر یک از مخالفان و موافقان بخشی از واقعیت‌های آن را مطرح می کنند اما فارغ از این موارد باید توجه داشت چه موضوعی برای آینده بازار حائز اهمیت است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: وجود خلاء‌هایی در بحث شفافیت اطلاعاتی بازارهای مالی طبیعی بوده اما باید تلاش شود که مقدار آن به حداقل ممکن برسد. در عصر کنونی بعضا دیده می‌شود که اطلاعیه‌هایی انتشار می‌یابد که تاثیربسیاری بر عملکرد سهم می‌گذارد و پیش از انتشار رسمی آن عده‌ای صاحب نفوذ از کم‌وکیف آن آگاه هستند؛ به طور مثال سودآوری یک شرکت بورسی با یک اتفاق بسیار متاثر و رشد می‌یابد  و در چنین شرایطی سرمایه گذاران به خرید آن سهم هجوم می‌آورند اما با بررسی دقیق‌تر خواهیم یافت که پیش از اینکه جزئیات موضوع منعکس بشود، سهامدار حقوقی نسبت به خرید و به اصطلاح جمع آوری نماد اقدام کرده‌ است. بنابراین نیاز بوده که سازمان بورس نسبت به تقویت نظام نظارتی خود تمرکز بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: موضوع مذکور نمی‌تواند تمام جوانب این طرح را تحت تاثیر قرار بدهد و مسائل دیگری همچون انتشار شایعات که به سبب آن شاخص به طور محسوس و قابل توجهی تغییر می‌کند، می تواند تعیین کننده سرنوشت کلیت عملیاتی سازی این طرح باشد؛ مدیریت جمعی در این زمینه بسیار امری حساس بوده که بی توجهی در آن می تواند باعث ایجاد بحران بشود.

ترابی در خاتمه این گفت و گو گفت: البته باید این نکته را نیز مدنظر داشت که بازار سرمایه در دو سال اخیر اصلاحات زیادی را پشت سر گذاشته است. وضعیت کلی بازار در سال ۱۴۰۰ شرایط بدتر از سال ۹۹ بود چراکه افراد واکنش های تند و شدیدتری را به جزئیات نشان می‌دادند، بنابراین می‌توان بر روی کف‌های قیمتی اخیر سهام ارزش وزنی بیشتری نسبت به دیگر سابقه تاریخی آن قائل بود و زمان را برای اصلاحات ساختاری همچون افزایش دامنه نوسان مناسب دید.

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۷
کد خبر: 27335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha