کاهش ریسک‌ خرید سهام‌ شرکت‌های کوچک با مصوبه «مصادیق سرمایه‌گذار حرفه‌ای»

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازارسرمایه معتقدند با مدیریت درست مصوبه «مصادیق سرمایه‌گذار حرفه‌ای» ریسک خرید سهام شرکت‌های کوچک کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه سال گذشته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح و در آن تغییراتی اعمال شد که در جریان این تغییرات روش‌های جدیدی برای عرضه‌های اولیه به دستورالعمل افزوده شد.

حال در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ سروش خواجه حق‌وردی، معاون نظارت بازار فرابورس ایران از تصویب مصادیق سرمایه‌گذار حرفه‌ای در جلسه اخیر هیئت‌مدیره فرابورس اطلاع داد. به همین بهانه با کارشناس مربوطه در این حوزه گفت‌وگو کردیم.

محمد خبری‌زاد کارشناس بازارسرمایه در مورد تاثیر تصویب مصادیق حرفه‌ای بازارسرمایه بر بازار سهام، اظهار کرد: تا پیش از اصلاح دستورالعمل عرضه اولیه، تمامی اشخاص می‌توانستند در معاملات اولیه و ثانویه شرکت‌های که سهام خود را عرضه می‌کنند، مشارکت لازم را داشته باشند.

او افزود: اما با تغییر دستورالعمل عرضه‌ اولیه در سال ۱۴۰۰، قرار بر این شد سهام شرکت‌هایی با ارزش بازار سهام شناور مساوی یا کمتر از پنج هزار میلیارد ریال در اختیار سرمایه‌گذاران واجد شرایط یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

ابن کارشناس ارشد بازارسرمایه تاکید کرد: این شرکت‌ها به سبب آنکه ارزش بازارسهام شناورشان کم است در گروه سهم‌های پرریسک قرار می‌گیرند، از سوی دیگر در زمان عرضه‌های اولیه این شرکت‌ها به طور معمول نسبت به سایر شرکت‌ها عرضه‌ برگه سهمشان کمتر است.

خبری‌زاد گفت: از سوی دیگر سفته‌بازی قابل توجهی در زمان عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها رخ می‌داد که بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه نسبت به نحوه آن معترض بودند.

او بیان کرد: اکنون مطابق ماده ۸ مکرر دستورالعمل عرضه‌های اولیه بورس می‌تواند برای شرکت‌های تعیین شده توسط هیات پذیرش و یا شرکت‌های با ارزش بازار سهام شناور کمتر یا مساوی ۵۰۰۰ میلیارد ریال، تمام سهام قابل عرضه را به هر یکی از روش‌های عرضه یعنی قیمت ثابت، ثبت سفارش و حراج، صرفاً به سرمایه‌گذاران واجد شرایط تخصیص دهد و همچنین برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، بر اساس تبصره ۱ ماده مذکور معاملات ثانویه این شرکت‌ها را محدود به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کند.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه در پایان تصریح کرد: تعداد کثیری از کارشناسان معتقدند این امر به دنبال خود رانت ایجاد می‌کند، اما باید گفت با مدیریت درست این موضوع دیگر شاهد حضور مستقیم سهامداران حقیقی خرد و زیان آن‌ها نخواهیم بود.

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 27306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha