در ۸ سال اخیر علاوه بر آقازاده‌ها و مفسدان، مردم ۱۷۷ میلیارد دلار از کشور خارج کردند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نمی‌توانیم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که حق مردم است را از آنها بگیریم و به جایش چیزی ندهیم و بگوییم هر کسی می‌تواند زندگی کند، هر کسی هم نمی‌تواند به رحمت خدا برود، این قابل پذیرش نیست. ما باید اقتصاد را واقعی کنیم و ثروت مردم را به آنان بازگردانیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اظهارنظر برخی دولتمردان در خصوص کاهش قیمت‌ها مانند صحبت‌های معاون وزیر صمت مبنی بر این‌که «قیمت‌ها باید کاهش یابد؛ همین امشب» گفت: طبیعتا این صحبت‌ها فاقد کارشناسی است، زیرا هنگامی که یکی از عوامل موثر بر بازار نهاده‌ها هستند که قیمت‌شان در حال افزایش است، قطعا قیمت محصولات و کالاها به تبع آن افزایش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت نهاده‌ها موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات شده است

نماینده مردم تبریز یادآور شد: در قضیه افزایش قیمت بنزین وزرای مربوطه در مجلس قسم حضرت عباس خوردند که نمی‌گذاریم افزایش قیمت بنزین سبب افزایش قیمت کالاها شود ولی عملاً این کار افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای را بر بازار گذاشت. امروز هم اتفاق جدیدی نیست، اقتصاد یک موجود زنده است و از قواعد  پیروی می‌کند. هنگامی که قیمت نهاده‌ها که افزایش پیدا می‌کند، قیمت کالا و خدمات هم افزایش پیدا می‌کند و این امر بدیهی است، البته ممکن است سوءاستفاده‌هایی هم صورت بگیرد که حساسیت‌های اجتماعی مانع این سوءاستفاده‌ها می‌شود و نظارت بر قیمت‌ها هم بیشتر حفظ می‌شود. 

وی ادامه داد: بر فرض هنگامی که واردات لوازم خانگی را ممنوع می‌کنیم، در واقع افزایش قیمت لوازم خانگی ساخت داخل اتفاق خواهد افتاد و نمی‌شود از این مساله پرهیز کرد. لذا مسئولان چه در سطح رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه که در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات صحبت می‌کنند، اگرچه حرف‌هایشان جدید نیست اما ضروری است از موضوعات قبلی در این خصوص تجربه بگیرند؛ حتی اگر این صحبت‌ها دلخوشی برای آنان داشته باشد، برای مردم اصلاً چنین نیست زیرا آنان گرانی را با تمام وجود حس می‌کنند اگر دولتمردان فکر می‌کنند به این واسطه مردم اقناع می‌شوند، حتما در ارزش‌هایی که به آن اعتقاد دارند، ایرادی وجود دارد. 

دولت با همه امکاناتش مردم را وادار می‌کند خودروی داخلی بخرند

علیرضابیگی درباره این‌که در زمان انتخابات آقای رئیسی بارها و بارها اعلام کردند اقتصاد را سروسامان می‌دهند و برای آن برنامه دارند اما به یکباره امروز اعلام می‌کنند گرانی تقصیر دولت قبل است، بیان کرد: در رابطه با صحبت آقای رئیسی که گفته‌اند گرانی‌ها تقصیر دولت قبل است، باید گفت که مردم دیگر از این صحبت‌ها خسته شده‌اند؛ دولت قبل هم گردن دولت قبلی می‌انداخت.

وی ادامه داد: هرچند خطاهای بسیاری از دولت قبل سراغ داریم که آثار آن بر اقتصاد کشور خودنمایی می‌کند و اعتماد مردم را به آتش کشیده است، اما آن چیزی که در بازار اتفاق افتاده است به واسطه همین افزایش قیمت در نهاده‌ها است و طبیعی است آقای رئیسی باید یک چاره‌اندیشی عاجل برای یک عمل جراحی اقتصادی عمیق در کشور انجام دهد. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اقتصاد کشور را واقعی کنیم که این امر با سپردن کار مردم به مردم صورت می‌گیرد،‌ عنوان کرد: درست‌ترین کار سپردن اقتصاد به مردم است. شما به خودروسازی نگاه کنید، به دلیل آنکه دولت خودروساز است؛ مردم ناچارند خودروی دولت را بخرند و دولت هم با همه امکاناتش مردم را وادار می‌کند تا خودرویی که تولید شده را خریداری کنند و خودروسازی هم حیاط خلوت بعضی‌ها شده است که خودروها از یک ایمنی لازم برخوردار نیست و از سوی دیگر فرصت رقابت را هم گرفته و این‌گونه خون مردم را در شیشه و در حق‌شان اجحاف می‌کنند. در صورتی که بازار اقتضاء می‌کند خودروسازی را به مردم بسپاریم و دولت نقش تنظیم‌گری و نقش نظارتی خودش را در اقتصاد ایفا کند.

در ۸ سال گذشته علاوه بر ارزی که آقازاده‌ها و مفسدان از کشور خارج کردند، ۱۷۷ میلیارد دلار از کشور خارج شده است

وی تاکید کرد: ممکن است در گام اول سختی‌هایی وجود داشته داشته باشد اما بالاخره جامعه خودش اقتصاد را تنظیم می‌کند. دولت با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد، طبیعتاً انجام عملیات متعارف بانکی در موضوع واردات و یا صادرات برایش سخت و پر هزینه است، در صورتی که مردم به راحتی این کار را طبق آمارهای بانک مرکزی انجام می‌دهند به طوری که در ۸ سال گذشته مردم ۱۷۷ میلیارد دلار از کشور خارج کرده‌اند این علاوه بر ارزی است که آقازاده‌ها و مفسدان از کشور خارج کردند؛ چراکه مردم به واسطه اینکه احساس کردند بیرون از مرزها منفعتی وجود دارد، پول‌شان را به خارج از کشور بردند و در دبی و استانبول سرمایه‌گذاری کردند. حال چرا این اتفاق افتاده است؟ برای این‌که ما اطلاعات‌مان این بوده که اقتصاد یک موجود مکانیکی است درصورتی که اقتصاد یک موجود زنده است و نسبت به حوادث جامعه واکنش نشان می‌دهد. 

به مردم حق انتخاب و رقابت بدهیم نه اینکه کسب و کارشان در رقابت با دولت باشد

نماینده مردم تبریز بیان کرد: با سیاست‌های اتخاذ شده است در ۸ سال دولت روحانی مردم احساس می‌کردند نمی‌توانند منفعتی به دست بیاورند، بنابراین در شرایط تحریمی و زمانی که به درستی نمی‌توانستیم عملیات متعارف بانکی داشته باشیم، پول‌شان را از کشور خارج کردند در صورتی که اگر ما منفعت را  در داخل کشور به مردم نشان دهیم، جلوی خروج پول از کشور را گرفته‌ایم که جذب سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد، البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دولت خودش را کنار بکشد و اقتصاد را به مردم بدهد تا آنها حق انتخاب و رقابت داشته باشند و کسب و کارشان در رقابت با دولت نباشد. 

وی خاطرنشان کرد: امروز رقیب کسب و کار مردم، دولت است. طبیعتا کاری از دولت برنمی‌آید، شرایط به خوبی پیش نمی‌رود بعد هم رکود پیش می‌آید. بنابراین دولت باید پای خودش را از اقتصاد بیرون بکشد. همه دولت‌ها هم شعار این مسئله را می‌دهند دولت آقای روحانی هم این شعار را می‌داد ولی به هیچ عنوان به آن معتقد نبود.

دولت نقش داوری را دارد که قاطی بازیکنان شده و با آنها رقابت می‌کند

این نماینده مجلس یازدهم افزود: سال‌هاست می‌گوییم دو تیم پایتخت‌نشین به بخش خصوصی سپرده شوند پس از سال‌ها پیگیری سال گذشته ۲۰ درصد از سهام این دو باشگاه در معرض فروش گذاشته شد، حال خریداران چه کسانی هستند؟ شرکت‌های دولتی خریدار هستند و باز هم مردم خریدار نشدند و همین باشگاه‌ها حیاط خلوت بعضی از فعالیت‌های ناثواب اقتصادی است و طبیعتا با این وضعیت نمی‌توانیم ادامه دهیم. واگذاری‌هایی که در دولت آقای روحانی به بهانه خصوصی‌سازی  اتفاق افتاد، هم همین بود. مشخص شد خریداران همان فروشنده‌ها بودند. آیا شما فکر می‌کنید «مش قربانعلی» خریدار « ماشین‌سازی» بوده است؟ خیر خود دولتی‌ها این کار را انجام دادند و فروشنده همان خریدار بوده است. در واقع باید به این تسلسل مداوم که اسباب فساد و رانت را در کشور فراهم کرده است، خاتمه و کار را به دست مردم بدهیم.

وی تاکید کرد: دولت باید کنار بایستد و فقط داوری کند، مانند داوری که بالای سر یک مسابقه ایستاده است و به بازیکنان نشان می‌دهد توپ از آن کیست و خطا می‌گیرد؛ اما در حال حاضر این داور پایین آمده است، قاطی بازیکنان شده و با آنان رقابت می‌کند. خب اقتصاد ما هم حال و روزش همین می‌شود. آقای رئیسی باید این جرأت و جسارت را داشته باشد که پای دولت را از حوزه اقتصاد بیرون بکشد که این موضوع سبب واقعی شدن اقتصاد خواهد شد.

نمی‌توانیم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را از مردم بگیریم بگوییم هر کسی نمی‌تواند زندگی کند به رحمت خدا برود

علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: زمانی افزایش قیمت‌ها برای مردم قابل تحمل می‌شود که همزمان بتوانیم ثروت را به مردم بازگردانیم، امروز نمی‌توانیم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که حق مردم است را از آنها بگیریم و به جایش چیزی ندهیم و بگوییم هر کسی می‌تواند زندگی کند هر کسی هم نمی‌تواند به رحمت خدا برود، این قابل پذیرش نیست. ما باید اقتصاد را واقعی کنیم و ثروت مردم را به آنان بازگردانیم.

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
کد خبر: 27299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha