گام بعدی سازمان بورس در راستای شفافیت؛ افشای جزئیات معاملات اعضای هیات مدیره و افراد تاثیرگذار بازار

به دنبال اقدام درست سازمان برای افشای نامحدود عمق مظنه گام بعدی که سازمان در جهت ایجاد شفافیت در معاملات سهامداران عمده می‌تواند بردارد افشای جزئیات معاملات اعضای هیات مدیره و افراد تاثیرگذار در بازار است. چنانچه به هر عنوانی اطلاعات نگهداری شود و فقط بخشی از مردم به آن دسترسی داشته باشند به طور حتم در بلندمدت زمینه ساز ایجاد فساد در بازار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ عضو سابق شورای عالی بورس و اوراق بهادار به حمایت از اقدامات اخیر سازمان بورس پرداخت و افزود: سازمان بورس در چند وقت گذشته اقدامات خوبی را نظیر افزایش عمق مظنه در دستور کار خود قرار داد که این اتفاق می‌تواند به نفع سهامداران خرد در بازار باشد.

"شاهین چراغی" اظهار داشت: در این زمینه رییس قوه قضاییه درخواستی را از سازمان بورس داشت و رییس سازمان هم به دنبال پیگیری های انجام داده، اقدام موثری را انجام داد و تصمیم به افزایش عمق مطنه بازار گرفت.

وی با بیان اینکه به عنوان عضو سابق شورای عالی بورس همیشه دغدغه ایجاد شفافیت در معاملات بازار سرمایه را داشته است، گفت: نباید به هیچ عنوان تفاوتی میان معامله‌گر استیشن کارگزاری و مردمی که در حال معامله در این بازار هستند، وجود داشته باشد. بنابراین هر اقدامی که در جهت احقاق حقوق سهامداران باشد با استقبال فعالان بازار مواجه می‌شود و به بازگشت اعتماد به بازار کمک می‌کند.

عضو سابق شورای عالی بورس اظهار داشت: وجود تبعیض در میان معامله‌گران در بلندمدت زمینه ساز فساد در بازار خواهد بود و باید هر اقدامی را انجام داد تا مانع از چنین ایجاد اتفاقی در بازار شویم.

وی ادامه داد: با توجه به چنین مسأله‌ای و نیز به منظور جلوگیری از ایجاد فساد در بازار، سازمان بورس اقدام مهم و موثری را در دستور کار قرار داد که می توان به مرور شاهد اثر مثبت آن در کلیت بازار باشیم.

چراغی با تاکید بر اینکه در همه دنیا باید امکان افشای لحظه‌ای معاملات بازار وجود داشته باشد، گفت: باید در شورای عالی بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای نظارتی تصمیماتی اتخاذ شود تا امکان افشای معاملات به صورت لحظه‌ای وجود داشته باشد و همه مردم در جریان ریز معاملات قرار بگیرند. که عملاً سازمان بورس آغازگر این جریان بوده است.

وی با بیان اینکه برخی در این میان چنین ادعایی داشتند که کارگزارها مخالف تصمیم سازمان بورس در زمینه افزایش عمق مظنه بودند، گفت: چنین مساله ای صحت ندارد و می توان تصمیم مربوط به افزایش عمق مظنه را جزو اقدامات به موقع سازمان بورس عنوان کرد. فعالان بازار سرمایه موافق انجام اقدامات مختلف برای افشای اطلاعات در بازار هستند که سازمان بورس آغازگر این اتفاق در بازار بوده است.

چراغی با بیان اینکه برخی از معامله‌گرها و کارگزارها از عدم وجود شفافیت اطلاعاتی لطمه میبینند و با ضررهای سنگین روبرو می شوند، ادامه داد: با توجه به وجود چنین مساله‌ای امیداوایم که سازمان بورس همین روند را در سال جاری ادامه دهد و به طور کامل به سمت اقدامات مربوط به افشای اطلاعات پیش برود.

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه به دنبال چنین اقدامی باید ضمن وجود شفافیت در معاملات سهامداران عمده، جزئیات معاملات اعضای هیات مدیره و افراد تاثیرگذار در بازار، هم به مردم اطلاع رسانی شود، گفت: اکنون اقدامات خوبی از سوی سازمان بورس در حال انجام است و امیدواریم مورد حمایت همه ارکان نظام قرار بگیرد.

وی افزود: اگر قرار باشد اطلاعات نگهداری شود و فقط بخشی از مردم به آن دسترسی داشته باشند به طور حتم این اتفاق در بلندمدت زمینه ساز ایجاد فساد در بازار خواهد شد.

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 27284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha