شت‌ کوین چیست (Shitcoin) و چگونه شت کوین ها را شناسایی کنیم؟

با پیدایش بیت‌کوین اصطلاحات و واژه‌های جدیدی در فضای رمز ارزها ظهور کرده‌اند که یکی از آن‌ها شت‌ کوین‌ (Shitcoin) است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، شت‌ کوین نامی تحقیرآمیز برای بی‌ارزش قلمداد کردن شمار کثیری از رمز ارزهای جایگزین بیت‌کوین و آلتکوین‌ها است. اما معنای واقعی این عبارت و علت کاربرد آن چیست؟

نخست باید به‌یاد داشته باشید که در بازار وسیع توکن‌ها و ارزهای دیجیتالی، رمز ارزهای پوچی وجود دارند که تنها با هدف کلاهبرداری از افراد ساخته شده و فاقد هرگونه نوآوری هستند و عملکرد آن‌ها بهبود نخواهد یافت. درک این مطلب در پیشگیری از ضررهای مالی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

شت‌ کوین چیست؟

کاربرد اصلی اصطلاح شت‌ کوین برای اشاره به ارزهای بی‌ارزش بازار دارایی‌های دیجیتال است. این رمز ارزها فاقد هدف مشخصی بوده، قیمت‌های سوداگرانه‌ای داشته و از آنجا که یک کپی‌برداری ضعیف از سایر پروژه‌ها هستند کوچکترین کاربردی ندارند. به‌جرات می‌توان گفت که در بازار دارایی‌های دیجیتال، صدها، هزاران و حتی میلیون‌ها توکن و رمز ارز وجود دارند که اغلب آن‌ها شت‌ کوین هستند. پس از توسعه، پیشرفت و کسب محبوبیت بی‌سابقه‌ی بیت‌کوین، سایر پروژه‌های فرعی رمز ارز پا به‌ عرصه‌ی وجود نهادند.

تعدادی از این پروژه‌ها که به آلتکوین (Altcoin) معروف‌اند به‌دنبال بهبود مشکلات موجود در شبکه‌ی بیت‌کوین هستند و برخی دیگر مانند اتریوم، خواهان معرفی فناوری‌هایی متفاوت و نوین. باتوجه با مطلب فوق از یاد نبریم که شمار بسیاری از این پروژه‌ها موفق به معرفی هیچ‌گونه ویژگی جدیدی به فناوری اولیه‌ی بیت‌کوین نبوده‌اند. به‌ بیان بهتر این پروژه‌ها تنها یک نسخه‌ی کپی‌برداری شده از وایت‌پیپر بیت‌کوین بوده و اهداف کوتاه یا بلندمدت جدیدی ارائه‌ نکرده‌اند.
 

شت‌ کوین‌ ها چه ریسکی دارند؟

درهنگام نگارش این مقاله، یعنی مارس 2022، تعداد رمز ارزهای حاضر در بازار 18,465 عدد است که مطمئنا همه‌ی آن‌ها در سطح و ارزشمندی بیت‌کوین، اتریوم یا تتر نخواهند بود. بازار رمز ارزها نیز مانند بازار سهام دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوب و بد است. هدف اصلی از توسعه‌ی بسیاری از شت‌ کوین‌ ها جذب سرمایه‌ی افرادی است که به‌تازگی و بدون کوچکترین دانش و مطالعه وارد فضای کریپتو و به‌خصوص ترید شده‌اند. می‌توان گفت این دسته از توکن‌ها و ارزهای دیجیتال ارزش خود را تنها از حدس و گمان کاربران بی‌اطلاع و امیدواری بی‌اساس به‌ آینده‌ی آن‌ها می‌گیرند.

شمار کاربران و افرادی که صدها یا هزاران دلار از سرمایه‌ خود را در استفاده از شت‌ کوین‌ ها ازدست داده‌اند، فراوان است. شنیدن داستان افرادی مانند Contessoto که مبالغ هنگفتی در این نوع رمز ارزهای ناشناخته و ارزان سرمایه‌گذاری کرده‌ و درانتظار کسب سود کلانی از آن هستند، ممکن است برای همه‌ وسوسه‌انگیز باشد. ریسک‌های بسیاری، مشابه با آنچه در بازار بورس وجود دارد، بازار دارایی‌های دیجیتال را نیز احاطه کرده‌اند، لذا به‌یاد داشته باشیم که هرگز بیش از آنچه توان جبرانش را داریم در کالایی سرمایه‌گذاری نکرده و پیش از هر اقدامی نخست درمورد آن مطالعه‌ی کافی انجام دهیم.
 

شناسایی شت‌ کوین‌ ها، آیا امکان‌پذیر است؟

به‌ عقیده‌ی بسیاری، هر رمز ارزی که بیت‌کوین نباشد یک شت‌ کوین است؛ به‌نظر شما این تعریف صحت دارد؟ همان‌طور که پیش‌تر بیان شد این دیدگاه متعصبانه و شخصی است.

در فضای رمز ارزها پس از آنکه یک پروژه‌ی جدید توسعه می‌یابد و راه‌اندازی می‌شود، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی همراه با آن معرفی خواهند شد که اعتبار و امنیت آن را فراهم می‌سازند. پروژه‌هایی هستند که وعده‌های بزرگ و نمادین درخصوص تحولات عظیم و انقلابی صنعت کریپتو داده ولی در اسناد ارائه‌شده فاقد هرگونه خط مشی شفاف و باورپذیر هستند و کاربردها و هویت توسعه‌دهندگان آن تاحدی گنگ و مبهم است؛ این قبیل پروژه‌ها به ‌احتمال 99.99 درصد شت‌ کوین هستند. می‌دانیم که قبول آن سخت است، اما متاسفانه حقیقت این است که اکثر پروژه‌ها در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

دسترسی لحظه‌به‌لحظه و فراگیر به فناوری‌های ارتباطی مانند شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌های گوناگون موجب آن شده است که تقریبا همه‌روزه تبلیغات مربوط به راه‌اندازی پروژه‌های جدید با وعده‌ی مزایای فراوان دریافت کنیم. اما برای آنکه شگفتی‌های این پروژه‌های نوپا موجب نشود تا کورکورانه انتخابی اشتباه داشته و ریسک فراوانی متحمل شویم، توجه به عناصر زیر می‌تواند ما را در درک بهتر اهداف و اعتبار آن‌ها یاری کند:

  1. بیش از حد سوداگرانه

شت‌ کوین‌ ها بسیار سوداگرانه‌اند و نوسان قیمتی آن‌ها از رمز ارزهای معتبر و عادی به‌ میزان قابل‌توجهی بیشتر است. برای نمونه هنگامی که به نمودار یک شت‌کوین نگاه کنید می‌توانید ببینید که قیمت آن بلافاصه پس از عرضه از 0 به 100 دلار تغییر کرده و پس از یک تداوم قیمتی مقطعی و کوتاه‌مدت، جهش دیگری به سطح 200 دلاری می‌زند، سپس مجددا به 1 دلار ریزش می‌کند. این رفتار قیمتی شت‌کوین‌ها بسیار به کلاهبرداری راگ‌پول (rug pull) یا تخلیه‌ی سرمایه شباهت دارد.

  1. پیروان افراطی و مقطعی

از دیگر مشخصه‌های شت‌ کوین‌ ها وجود پیروان افراطی و فرقه‌مانند است که با اوج‌گیری موفقیت یا قیمت یک پروژه‌ به‌شکلی افراطی و جنون‌آمیز در پلتفرم‌های مجازی ازقبیل توییتر، دیسکورد (Discord)، فیسبوک و ردیت (Reddit) حضور یافته و با تبلیغات بی‌پایه سعی می‌کنند سرمایه‌گذاران را ترغیب کنند.

برای نمونه با افزایش قیمت شیبا اینو از 0.00001 دلار به 0.00008 دلار در 29 اکتبر، جنبشی به‌نام SHIBArmy در توئیتر فعالیت خود را آغاز کرد. SHIBArmy را می‌توان گروهی متشکل از تریدرهای رمز ارز، هواداران افراطی شیبا اینو، پیروان انواع میم‌ کوین‌ها و سرمایه‌گذارانی احساساتی دانست که با هدف افزایش قیمت SHIB در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کردند. فارغ از آنکه شیبا اینو یک میم کوین است یا شت‌ کوین، فعالیت عمومی و پشت‌صحنه‌ی جامعه‌ی کاربری آن در آن زمان تداعی‌کننده‌ی شت‌ کوین‌ ها بود.
 

  1. نداشتن پیروان

در سناریوی معکوس، چنانچه تعداد پیروان یک پروژه‌ی رمز ارز بسیار کم یا برابر با صفر باشد، می‌توان گفت با یک شت‌ کوین روبه‌رو هستیم.

  1. وایت‌پیپر و سایت مشکوک

کاربران هنگامی که با یک پروژه‌ی جدید و هیجان‌انگیز رمز ارز آشنا می‌شوند شروع به بررسی وایت‌پیپر و سایت رسمی آن خواهند کرد. مشاهده‌ی یک وایت‌پیپر ضعیف و فاقد شفافیت‌های لازم درخصوص یک پروژه‌ و اهداف و کاربرد آن، در حکم یک پرچم قرمز مبنی بر حضور شت‌ کوین‌ ها تلقی خواهد شد. همچنین اگر در سایت رسمی این پروژه‌ علنا قید شده باشد که رمز ارز از نوسان بالایی برخوردار بوده و یا سابقه‌ی هک شدن و کلاهبرداری راگ‌پول را در کارنامه‌ی خود دارد، بهتر است آن را در طبقه‌بندی شت‌ کوین‌ ها درنظر بگیرید.

  1. فقدان شفافیت در داده‌ها و جزئیات پروژه

رمز ارزهایی که از اطلاع‌رسانی‌ها و شفافیت کافی برخوردار نباشند، عموما شت‌ کوین هستند. برای نمونه اگر بنیان‌گذاران یک پروژه بر ناشناس ماندن خود پافشاری کرده و یا پروژه تجربه‌ی خوبی از حضور در استارت‌آپ‌های مالی/کریپتو نداشته باشد، با پرچم‌های قرمزِ حضور یک شت‌ کوین مواجهیم. به‌علاوه اگر هنگام جستجو درباره‌ی اهداف بلندمدت پروژه اطلاعات دقیق و معتبری پیدا نکردید، همواره گام‌های بعدی را بااحتیاط بردارید. درصورت مواجه شدن با داده‌های ناکافی در هریک از زمینه‌های توکنومیک (tokenomics)، عرضه، تخصیص و ذخیره‌ی توکن، احتمال وجود یک شت‌ کوین به‌مراتب بالا خواهد رفت.

اکثر پروژه‌های قانونی و معتبر دارای حجم بالایی از اطلاعات در سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات تجاری، تحلیل‌کننده‌های آنچین و تجمیع‌کننده‌های داده‌ای همچون Coingecko و Coinmarketcap هستند.

آیا کاردانو (ADA) شت‌ کوین است؟

درحال حاضر کاردانو از مشخصه‌های لازم یک شت‌ کوین برخوردار نیست. کاردانو بلاک‌چین چند لایه‌ای برای توسعه‌ی قراردادهای هوشمند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) است. علی‌رغم آنکه ADA هم‌اکنون جایگاه هفتم برترین دارایی‌ رمز ارز از لحاظ ارزش بازار را به‌خود اختصاص داده، جامعه‌ی کریپتو اغلب این توکن را به‌دلیل عدم محبوبیت درمقایسه با سایر رقبا (اتریوم، سولانا، اولانچ، پولکادات و ترا) به‌ سخره می‌گیرد. باتوجه به اینکه صنعت رمز ارزها از نرخ پیشرفت تصاعدی و روزافزونی برخوردار است، اگر شرکت‌ها نتوانند به نوآوری و بهبود کاربرد کیفی محصولات‌شان ادامه دهند، به‌سرعت با شکست مواجه شده و منقرض خواهند شد؛ این بزرگترین ریسکی است که درحال حاضر کاردانو را تهدید می‌کند.

آیا ریپل (XRP) شت‌ کوین است؟

توکن XRP رمز ارز جهانی پرداختی برای موسسات مالی برای انتقال پول و ارزش تبادل است. ریپل در دسامبر 2020 با شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا مواجه شد که آن را به‌ صدور و عرضه‌ی اوراق بهادار متهم کرده بود. این رویداد قیمت XRP را با افت قابل‌توجهی روبه‌رو ساخت. تیم عرضه‌ی ریپل همچنین به احتکار و فروش سه‌ماهه‌ی دارایی‌ها متهم شده است. درحال حاضر به‌نظر نمی‌رسد که XRP یک شت‌کوین باشد، زیرا موسسات مالی و شرکای بانکی آن‌ها همچنان از این رمز ارز به‌عنوان بستری مناسب برای امور مالی خود استفاده می‌کنند.

 

نکاتی که هنگام انتخاب رمز ارزها باید مدنظر داشته باشید:

  • پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری، نخست کارایی و مزیت توکن انتخابی خود را نسبت به کل شبکه‌ی کریپتو بررسی و ارزیابی نمایید.
  • توجه به ‌سودآوری پروژه در آینده نیز حائز اهمیت است. این سودآوری باید براساس ارزش ذاتی یک دارایی باشد.
  • توجه به اعتبار یک پروژه‌ی رمز ارز از لحاظ قانونی و تجاری اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از پروژه‌ها پشت نقاب یک فرد معروف پنهان شده و فاقد هرگونه اعتبار حقیقی هستند.

     

    نتیجه‌گیری

    شت‌ کوین‌ ها درحالت کلی در دو گروه توکن‌های رمز ارز بی‌فایده و ترفندهای کلاهبرداری پانزی طبقه‌بندی می‌شوند. به کاربران و سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی در فضای کریپتو حضور یافته‌اند، توصیه می‌شود که پیش از هرگونه‌ تصمیم مالی ابتدا با مفاهیم کلی رمز ارزها آشنا شده تا بتوانند تفاوت بین دارایی‌های برتر و باارزش، آلتکوین‌های مفید، میم کوین‌ها و شت‌ کوین‌ ها و سایر طرح‌های پانزی را تشخیص دهند.

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 27264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha