آسیب مغزهای بی‌قرار بر اقتصاد!

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت: سیاست‌گذاران فراموش کرده‌اند نزدیک به ۶۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار و ذینفع بازار سرمایه هستند و بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها و دستکاری در سود شرکت‌ها، موجب بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ عباس آرگون نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این خصوص بیان کرد: "ثبات"، کلید توسعه اقتصاد کشور بوده و سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال نیازمند ثبات است؛  عوارض صادرات در سال‌های گذشته چندین بار تغییریافته و این بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها، اصلاً به نفع اقتصاد کشور ما نیست. با تغییرات مکرر قوانین و مقررات، سرمایه‌گذاران احساس امنیت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: هر قانون و قاعده‌ای باید ثبات زمانی مشخصی داشته باشد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌شود و قانونی وضع می‌شود، باید برای یک بازه زمانی مشخص (حداقل ۲ سال) ثبات داشته باشد و سرمایه‌گذاران بدانند که در این بازه زمانی، تغییری در مقررات رخ نخواهد داد.

آرگون افزود: حال‌آنکه در کشور ما در چند سال گذشته همواره شاهد بی‌قراری تصمیم‌ سازان بوده‌ایم و این بی‌قراری و بی‌ثباتی سیاست‌گذاران، به بازارهای صادراتی ما هم لطمه زده است. نفوذ به یک بازار صادراتی، کار دشوار و زمان بری است و نباید موجبات از دست رفتن بازارهای صادراتی را فراهم آوریم. خصوصاً آنکه در شرایط تحریم قرار داریم و برای صادرات نفت، با چالش‌های فراوان مواجه هستیم.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه تصریح کرد: بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها به بازار سرمایه هم آسیب‌زده و سهامداران را متحمل ضرر و زیان کرده است. ضمن اینکه سیاست‌گذاران ما در زمان تصمیم‌گیری در خصوص وضع عوارض صادراتی، مبنا را دی‌ماه ۱۴۰۰ قرار داده‌اند که این موضوع هم اصلاً منطقی نیست!

آرگون ادامه داد: وضع عوارض صادراتی از جذابیت صادرات کاسته و عرضه‌های بازار داخل را افزایش خواهد داد. کاهش قیمت محصولات در بازار داخل، صنایع بزرگ تولیدی کشور را متحمل ضرر و زیانی دوچندان می‌کند و بدتر از همه آنکه مصرف‌کننده نهایی به محصولات باقیمت پایین دسترسی ندارد و سود حاصل از این سیاست‌گذاری‌ها، فقط نصیب عده‌ای خاص می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: سیاست‌گذاران نباید شرایطی فراهم کنند که از یک‌سو با اتخاذ تصمیماتی، منجر به افزایش بهای تمام‌شده صنایع تولید شوند و از سوی دیگر با تصمیماتی دیگر، سودآوری صنایع را کاهش دهند. اعتماد مهم‌ترین ستون هر کسب‌وکار است و با تغییر مکرر قوانین، اعتمادی در کسب‌وکارها وجود نخواهد داشت که انتظار سرمایه‌گذاری در حوزه تولید را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اعتماد موجب افزایش کارایی در کسب‌وکارها و کاهش هزینه‌های کنترل اضافی در کسب‌وکارها خواهد شد. در سایه اعتماد، اقتصاد کشور شکوفا خواهد شد. اگرچه "اعتماد" به‌سادگی به دست نمی‌آید، اما با یک تصمیم یا اقدام اشتباه می‌توان یک‌شبه، اعتماد سرمایه‌گذاران را از بین برد.

آرگون در پایان گفت: اشتباه بزرگ سیاست‌گذاران ما این است که فراموش کرده‌اند نزدیک به ۶۰ میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامدار و ذینفع بازار سرمایه هستند و اگر به‌جای آنکه با بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها و دست‌کاری در سود شرکت‌ها، موجب بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه شوند؛ شرایطی را فراهم آورند که اعتماد عمومی به این بازار جذب شود، می‌توان سرمایه‌های خرد را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد تا از سرمایه‌های خرد مردم در راستای رونق تولید، اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشور بهره‌مند شد و عملاً از تلاطم بازارهای موازی تحت تأثیر ورود نقدینگی سرگردان هم جلوگیری کرد.

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۱
کد خبر: 27249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha