مشکلات صندوق‌های سرمایه گذاری/ سیاست‌های دستوری و بالا به پایین در اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری پابرجاست

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای اطلاع رسانی و سوق دادن مردم به سمت صندوق‌های سرمایه گذاری شاخص مشخص و دقیقی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدا و سیما؛ احسان همتی گفت: صندوق‌های بورسی می‌توانند این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند تا با دارایی موردنظر خود (هرچند اندک) در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری کرده و از خطرپذیری بازار سرمایه دوری کنند. اما این صندوق‌ها علاوه بر مزیت‌هایی که دارند مشکلات و معایبی نیز دارند.

این کارشناس در خصوص اصلی‌ترین مشکل این صندوق‌ها گفت: زمانی که فشار عرضه در بازار زیاد می‌شود طبیعتا فشار ابطالی به این صندوق‌ها زیاد می‌شود. زمانی که صندوق‌ها نقدینگی لازم را نداشته باشند، نمی‌توانند پاسخگوی ابطالی‌ها باشند و فشار بیشتری را به شاخص می‌آورند. می‌توان گفت در روزهای منفی که فشار فروش زیاد است صندوق‌هایی که نقدینگی لازم را ندارند فشار فروش بر بازار را بیشتر می‌کنند.

از دیگر مشکلات صندوق‌های سرمایه گذاری اعمال سیاست‌های دستوری است. این کارشناس در این خصوص افزود: یکی از آفت‌هایی که بعضی وقت‌ها از دید فعالان بازار سرمایه نادیده گرفته می‌شود، سیاست‌های اجباری از بالا به پایین است. برای مثال دستورهایی که از نهادهای مالی بالا به صندوق‌ها برای خرید یا فروش سهمی ارسال می‌شود. این درحالی است که این خرید و فروش هیچ پشتوانه تحلیلی ندارد. می‌توان گفت سیاست‌های دستوری و بالا به پایین در اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری پابرجاست. در بعضی از صندوق‌ها نیز مدیران صندوق برای اینکه سمت خود را حفظ کنند مجبور به اجرای این سیاست‌ها می‌شوند.

اما مهمترین ایرادی که به این صندوق‌ها از نظر این کارشناس بازار وجود دارد، نداشتن شاخص دقیق و مناسب برای رتبه بندی عملکرد صندوق هاست. همتی در این خصوص اظهارکردکه: واحد پردازش اطلاعات مالی ایران (fipiran)، شاخص مناسبی برای عملکرد صندوق‌ها ندارد و لذا سرمایه گذاران نمی‌توانند بر اساس یک رتبه بندی دقیق، عملکرد صندوق‌ها را بررسی کنند.

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۵
کد خبر: 27248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha