سیستم بانکی کشور به شدت عقب افتاده است/مهمتر از افشای اسامی بدهکاران بانکی بررسی این موضوع است که کدام سیاست ها عامل این موضوع بوده اند؟ / امیدوارم این کار،اقدامی سیاسی نباشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مهمتر از افشای اسامی بدهکاران بانکی بررسی این موضوع است که کدام سیاست ها عامل این موضوع بوده اند؟ باید مشخص شود برچه اساسی مدیر عاملان نظام بانکی خارج از قاعده و قانون وام و تسهیلات اعطا کرده اند؟ تا زمانی که سیاستهای غلط بانکی به قوت خود باقی است اتفاقی به نفع نظام اقتصادی کشور رخ نمی دهد.متاسفانه نظام بانکی کشور نظام شرکت داری مطلوبی ندارد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، افشای اسامی بدهکاران دانه درشت بانکی سالهاست از جیب این مسوول به جیب مسوول دیگری منتقل می شود اما رو نمایی از واقعیات پشت پرده، همچنان انجام نشده و اسامی در جیب مسوولان جا خشک کرده است. در اولین اقدام برخی از بانکها تعدادی از بدهکاران بزرگ بانکی که وام های بی حساب و کتاب گرفتند بدون اینکه میزان بدهی آنها ومعوقات به روشنی مشخص شود درلیست هایی گنجانده و معرفی شدند تا شاید اینگونه وانمود شود در راستای ایجاد شفافیت، قدمی برداشته شده است. بررسی ها نشان می دهد ابربدهکاران و یازده بدهکاری که از دانه درشت ها به شمار می روند همچنان شفاف سازی نشده اند. علی رغم اینکه وزیر اقتصاد در ۲۳ آبان ماه سال گذشته تاکید کرده بود که بانک ها و موسسات اعتباری هر سه ماه یک بار لیست اسامی ابربدهکاران را منتشر کنند و آنها را مکلف به افشای مشخصات تسهیلات گیرنده، مبلغ تسهیلات، میزان پرداخت، مانده بدهی، نرخ سود و نوع تضمین کرده بود اما در لیست های منتشر شده از سوی بانکها هیچ یک از خواسته های وزیر اقتصاد اجرا نشده است. رادار اقتصاد در گفت و گو با استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بر این موضوع تاکید دارد که آیا افشا در این حد و اندازه می تواند گامی به سوی شفافیت و از بین رفتن معضلی به نام ابربدهکاران بانکی شود؟

حسن حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص افشای اسامی بدهکاران بزرگ نظام بانکی کشور گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که نظام بانکی کشور مشکلات زیادی دارد که یک بخش مهم آن فقدان شفافیت است. افشای اسامی بدهکاران بزرگ بانکی خوب است مشروط به اینکه به یک بار ختم نشود و در ادامه آن اسامی ابربدهکاران نیز منتشر شود.

وی در این باره خاطر نشان شد: اقدام به انتشار اسامی بدهکاران بانکی و شرکت هایی که به اسم تولید از نظام بانکی کشور وام و تسهیلات گرفته و پس نداده اند، زمانی خوب است که اقدامی سیاسی نباشد، همچنین مستمر و به طور دائمی تا زمانی که هیچ وام گیرنده ای جرات بدهکارهای سنگین به نظام بانکی کشور را نداشته باشد این کار باید انجام شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره خاطر نشان کرد: مهمتر از افشای اسامی بدهکاران بانکی بررسی این موضوع است که کدام سیاست ها عامل این موضوع بوده اند؟ باید مشخص شود برچه اساسی مدیر عاملان نظام بانکی خارج از قاعده و قانون وام و تسهیلات اعطا کرده اند؟ تا زمانی که سیاستهای غلط بانکی به قوت خود باقی است اتفاقی به نفع نظام اقتصادی کشور رخ نمی دهد و بدهکاران بزرگ یا ابربدهکاران همچنان به قوت خود باقی می مانند و روز به روز اسامی چنین لیست هایی زیادتر میشود.

حسن حیدری استاد اقتصاد درخصوص دلایل اعطای وام و حمایت از صنایعی که بدهکاران بانکی محسوب می شوند توضیح داد و گفت: بخشی از اعطای وام و تسهیلاتی که امروز به عنوان بدهی صنایع از آن یاد می شود را می توان به بعد از سال ۸۵ ربط داد. 

وی در ادامه توضیح داد: در کنار مساله واردات بی رویه کالاهای خارجی که مشابه داخلی آن وجود داشت، دخالتهای مکرر دولتها درنظام بانکی برای اعطای تسهیلات و تحمیل  تسهیلات تکلیفی برای بانکها دائما آنها را موظف کرده که وام هایی پایین تر از نرخ رسمی به سفارش شدگان بدهند. افزایش بدهی های دولت به بانک مرکزی که به افزایش پایه پولی و تورم منجر شده، شرکت های تولیدی و صنایع را  بیش از پیش تحت فشار قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: متاسفانه نظام بانکی کشور نظام شرکت داری مطلوبی ندارد. به این مفهوم که در نظام بانکی ایران، ریسک سنجی اعتباری آنگونه که در کشورهای توسعه یافته انجام می شود، نیست! مدیران نظام بانکی برنامه ریزی درآمد- هزینه ای ندارند. در اعطای وام اعتبار سنجی های لازم صورت نمی گیرد. عوامل یاد شده در کنار تشدید تحریم ها که ضربه سنگینی به اقتصاد ایران وارد کرد صنایع را نیز از خود متاثر کرد، لذا صنایع و بنگاه های تولیدی دست به دامن دولت شده وخواستار کمک های مضاعف هستند، چرا که صاحبان صنایع معتقدند فضای کسب و کار آنها به دلیل سیاست های مسوولین از بین رفته، لذا خواستار   استمهال وام های خود می شوند.

حسن حیدری استاد اقتصاد در ادامه خاطر نشان کرد: بخشی از بدهی ها به نظام بانکی کشور ماحصل سوءاستفاده و رابطه های بین مدیران در بخش های مختلف است که باید از بین برود در غیر این صورت روز به روز مشکلات سیستم بانکی کشور را افزایش می دهند.

حسن حیدری استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: سیستم بانکی کشور به شدت عقب افتاده است و کارآیی ندارد، یعنی کمترین تناسبی با سیستم بانکی دنیا ندارد. بی تردید کارکرد نظام بانکی باید اصلاح شود تا در مسیر درست یعنی در مسیر نظام بانکی توسعه یافته قرار بگیرد در این صورت خود به خود مسائل و چالش هایی که امروز داریم از بین می رود.

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 27243

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha