ارزیابی روند بورس و پیش بینی هفته آینده / سیاست ها اصلاح عمیق بورس را تایید نمی کند

بازار سرمایه هفته گذشته تحت تاثیر خبر واگذاری بلوکی خودروسازی ها و عوارض پلکانی صادرات و تغییر ارز محاسباتی گمرک نوسان داشت اما اجرای سیاست تغییر دامنه نوسان رشد را نسبت به اصلاح بازار تایید می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار سرمایه در هفته ای که گذشت شرایط خاصی را دنبال کرد، به طوری که در ابتدای هفته تحت تاثیر خبرهای مربوط به واگذاری سهام زیر مجموعه خودروسازی ها و رشد قیمت دلار روزهای سبزی را پشت سر گذاشت اما در ادامه با انتشار خبر بخشنامه ی عوارض پلکانی صادرات و تغییر محاسبه ای نرخ ارز گمرکی در نیمه هفته افت زیادی را تجربه کرد و هفته را با سردرگمی به پایان رساند هرچند در نهایت روز چهارشنبه بازار مثبت به پایان رسید.

یکی از مهمترین اتفاقات هفته گذشته تثبیت ارزش معاملات روی ۵ هزار میلیارد تومان بوده که در مقطع کنونی می تواند مقدمه ای برای رشد بازار باشد، هرچند بعد از اینکه بازار بالای ۸ هزار میلیارد تومان معامله ثبت کرد روندی نزولی پیدا کرد و در نهایت ارزش معاملات به ۵ هزار میلیارد تومان هم کاهش پیدا کرده است، حال اگر روند خروج سرمایه از صندوق های با درآمد ثابت ادامه داشته باشد هیجان بازار برای خرید سهام بالا می رود که به نظر می رسد بعد از رشدی چند درصدی که شاخص داشته هنوز سرمایه گذاران به ریسک پذیری برای افزایش خرید دست پیدا نکرده اند که با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار مصوب کرده که نرخ سود بین بانکی به زیر ۲۰ درصد کاهش می یابد این شانس برای بازار فراهم خواهد شد که بار دیگر به سمت مقاومت های اصلی در محدوده ای یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد حمله کند.

سطوح حمایتی و مقاومتی شاخص
در حال حاضر شاخص کل بازار در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد قرار دارد سطحی که در فروردین ماه به عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی عمل کرده است و حالا از دست رفته و این مساله دو تئوری را می تواند برای بازار ترسیم کند. نخست اینکه؛ شاخص اصلاح نفوذی به داخل حمایت داشته و شکستن این حمایت به معنای تثبیت در زیر آن نیست و احتمالا در هفته ی پیش رو به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد حمله خواهد کرد و یا اینکه شاخص در فاز اصلاحی به سمت یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد مسیر خود را ادامه می دهد. این وضعیت به چند فاکتور همچون خبرهای مثبت و عملکرد حقوقی ها بستگی دارد.

با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفته تا دامنه نوسانات معاملات بازار سهام را تا ۱۰ درصد و فرابورس را به ۶ درصد تغییر دهد، به نظر می رسد که در چند روز پس از اجرای آن ممکن است شاخص حرکت صعودی خوبی را تجربه کند، چراکه در ابتدای سال به دلیل تورم فصلی و ... مهمترین محرک ها برای رشد بازار سرمایه وجود دارد.

در هفته های گذشته نمادهای شاخص ساز عامل رشد بازار بوده اند، به همین دلیل برخی انتظار دارند که این سهام رشد خود را بعد از یک اصلاح موقتی ادامه دهند زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که نمادهای بزرگ در سال ۹۸ و ۹۹ رشد چندانی نداشته اند و اینبار آنها باید عقب ماندگی خود را جبران کنند. از طرف دیگر شاخص فرابورس هم به آستانه حمایتی رسیده به همین دلیل نمی توان رشد نمادهای کوچکتر را هم نادیده گرفت هرچند ممکن است که یک روند صعودی موقتی را آغاز کند و بار دیگر به سطوح حمایتی قبل برگردد، البته این مساله برای همه نمادها یکسان نخواهد بود و شرکت های بنیادی قوی دارند و در سال های اخیر توانسته اند فازهای تولیدی جدید را اندازی کنند به روند صعودی خود ادامه دهند.

فاکتورهای تاثیرگذار در بازار سرمایه
هرچند نباید به چند فاکتور تاثیرگذار دیگر در بازار سرمایه غافل شد، در شرایط کنونی به دلیل تعویق در مذاکرات برجام قیمت دلار در ایران بار دیگر به محدوده ۲۸ هزار تومان رسیده است اما از آنجایی که توافقاتی برای آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران انجام شده، به نظر نمی رسد که برجام بی نتیجه بماند، از این رو توافق برجام هم به عنوان یکی از محک ها همچنان زنده است، البته برخی کارشناسان معتقدند که اثر برجام بر اقتصاد دیگر از بین رفته، زیرا در یک سال گذشته همواره خبرهایی درباره آن منتشر شده و بازار هم واکنش هایی به آن داشته است به همین دلیل در ادامه نمی تواند تاثیر چندانی در بازار داشته باشد.

از طرف دیگر اقتصاد ایران با شرایط تحریمی کاملا عجین شده به همین دلیل برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند ممکن است ایران بدون برجام هم می تواند روندی رو به رشد را آغاز کند و شاید افزایش قیمت نفت و بحران جنگ در اروپا منجر شود که بار دیگر صادرات نفت ایران حتی بدون برجام هم اتفاق بیفتد و این موضوع کمک می کند تا شرکت های بورسی گزارش های پربار تری داشته باشند و در موقعیت کنونی که حجم نقدینگی در اقتصاد کشور بسیار زیاد است این بار بورس می تواند در مسیر هدایت نقدینگی ها قرار بگیرد.

در حال حاضر بازار سرمایه به دلیل اینکه یک سال رکودی را پشت سر گذاشته و رشد زیادی نداشته و از طرف دیگر مجامع شرکت ها را پیش دارد، از این رو شاخص کل بورس می تواند در کنار سیاست های همچون تزریق منابع جدید از صندوق تثبیت به رشد خوبی دست پیدا کند.

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 27239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha