افزایش دامنه نوسان موجب تحلیل محور شدن بازار سهام می‌شود/ سیاست گذاران برای صف نشدن عرضه‌های اولیه چاره اندیشی کنند

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز گفت: مزایای افزایش دامنه نوسان تنها شامل حال سهامداران حقیقی نبوده و نهادهای مختلفی همچون صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها، مشاوره سرمایه‌ها و غیره نیز از این امتیاز بهره مند شده و فعالیت و کسب بازدهی برای آنها جذابیت بیشتری پیدا می‌کند که این امر علاوه بر خود این شرکت‌ها برای سرمایه گذاران غیرمستقیمی که به آنها مراجعه کرده‎ اند نیز نفع دارد.

عظیم ثابت رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: طبق گفته مسئولان بنا شده در سال جاری دامنه نوسان تا بازه منفی الی مثبت ۱۰ درصد افزایش یابد و این تصمیم صحیحی برای شرایط کنونی بازار سهام به شمار می‌رود. افزایش تدریجی این امر نیز اقدامی هوشمندانه بوده که می تواند بسیاری مانع بروز بسیاری از آسیب‌های احتمالی بشود.

ثابت بیان کرد: دامنه نوسان در کنار مزایایی که دارد، مشکلاتی را هم به وجود آورده که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد؛ در حقیقت دامنه نوسان محدود و یا نامتقارن به منزله دستکاری بازار بوده و فرآیند طبیعی آن را دچار ایراداتی می‌کند.

وی با اشاره به دیگر معایب وجود دامنه نوسان، بیان کرد: سیاست‌گذاری‌ها باید به نحوی باشد که سرمایه گذاران تحلیل را در اولویت تصمیمات خود قرار بدهند و بازاری کارا و تحلیل محور داشته باشیم؛ متاسفانه در شرایط فعلی به وفور دیده می‌شود که مبنای خرید و فروش‌ها، صف‌های به وجود آمده قرار می‌گیرد و دامنه نوسان پدیده صف نشینی را تقویت می‌کند.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز  تشریح کرد: گمان می‌کنم در کنار افزایش سرمایه گذاران و نهادهای مالی باید بستر معاملاتی نیز گسترش یابد تا به این واسطه بازار عمق بیشتر پیدا کند و کارکردهایی مناسب با بلوغ آن به وجود بیاید.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: مزایای افزایش دامنه نوسان تنها شامل حال سهامداران حقیقی نبوده و نهادهای مختلفی همچون صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها، مشاوره سرمایه‌ها و غیره نیز از این امتیاز بهره مند شده و فعالیت و کسب بازدهی برای آنها جذابیت بیشتری پیدا می‌کند که این امر علاوه بر خود این شرکت‌ها برای سرمایه گذاران غیرمستقیمی که به آنها مراجعه کرده ‎اند نیز نفع دارد. به طور کلی گمان می‌کنم با اجرایی شدن این موضوع می توان انتظار بازار پویاتری را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش دامنه نوسان موجب تحلیل محور شدن بازار سهام می‌شود، گفت: در شرایطی که بازار وجهه تحلیلی بیشتری به خود بگیرد و سرمایه گذاران تحلیل را مبنای معاملات خود قرار بدهند، نمادهای فعال نیز روند متعادل تری را پیش خواهند گرفت و همچنین اصل نقدشوندگی که یکی از ویژگی‌های مهم این بازار بوده نیز محقق می‌شود.

ثابت در پایان این گفت‌وگو با اشاره به ضرورت توجه به نکات حائز اهمیت در اجرای این طرح، گفت: در فرآیند افزایش دامنه نوسان باید به نمادهای معاملاتی که به تازگی به بازار سهام ورود کرده‌اند، توجه کرد و باید برای نمادهایی که عرضه اولیه می‌شوند، چاره‌ای اندیشید که با پدیده صف نشینی مواجه نشوند.

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۴
کد خبر: 27213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha