سودجویان پشت نقاب دامنه نوسان پنهان شده‌اند/جذب نقدینگی با تغییر تدریجی دامنه نوسان/افزایش دامنه نوسان کلید رفع گره‌های معاملاتی است/سهامداران نسبت به گذشته هوشیارتر شده اند

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا گفت: تا وقتی که دامنه نوسان را به عنوان یک حاشیه امن برای ناشران، مسئولان و نهاد ناظر تعریف کرده‌ایم، نمی توانیم انتظار ظهور شفافیت کافی را باشیم؛ لذا با حذف دامنه نوسان اگر مسئولان جدیت کافی در برخورد با سودجویان را نداشته باشند، ضعف نظارتی به طور محسوسی برای همگان نمایان و اصطلاحا بُلد می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی ناچار به ترمیم کاستی‌ها هستند.

حسین رضایی پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: اصالت وجودی دامنه نوسان مربوط به زمانی می‌شود که سهامداران و سرمایه گذاران اطلاعات کافی از بازار نداشتند؛ همچنین در گذشته فضای نشر و گردش اطلاعات به کندی شکل می‌گرفت و بازار سهام کارایی کافی را نداشت. البته در سال ۹۹ تحولی در بازار به وجود آمد و افراد نسبت به بازار سهام هوشیاری و پختگی بیشتری پیدا کردند.

رضایی پور اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز بازار بسیار محتاط و با استراتژی آغاز کرد و دیگر خبری از هیجانات سال ۹۹ نبود و به طور کلی می توان گفت که تجربیات سال‌های گذشته موجب شده سهامداران آگاهانه اقدام به معامله کنند و درچنین بازاری دامنه نوسان مانعی بوده که روندپیش‌روی بازار را با کندی مواجه می‌کند که حتی امکان بروز فساد را نیز به وجود می‌آورد؛ به طور نمونه اکنون با پدیده‌های سرخطی زدن، دستکاری سیستم، صف نشینی و غیره مواجه هستیم که عامل بروز تمام این موارد وجود دامنه نوسانی است که تنها در کشور ما به این شکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که کارایی بازار افزایش یابد و در جهت رفع محدودیت‌ها اقدام شود، افزود: طی سال‌های گذشته با اقداماتی همچون بستن کد، ابطال معاملات، وجود دامنه نوسان و غیره متحمل آثار زیان‌باری در بازار سهام شده‌ایم و این محدودیت‌ها باعث خروج نقدینگی می‌شود، از این رو فکر می کنم اکنون بهترین شرایط برای افزایش دامنه نوسان بوده و می‌توان پس از عملیاتی کردن و رفع ایرادات احتمالی برنامه‌ای برای حذف کامل آن در آینده داشت.

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا معتقد است؛ بازار رمزارزها که بازاری بسیار پرریسک محسوب می‌شود اما تمایل به سرمایه گذاری در این بازار در کشور ما بالاست و جذابیت این بازار تنها مربوط به آزادی عمل سرمایه گذاران و تعیین حد سود و زیان متناسب با سلایق آنان است. بنابراین در عوض حفظ و  پای بند بودن به دامنه نوسان باید به دنبال تکمیل ابزارها و تعیین استراتژی‌های مشخصی باشیم تا به این واسطه بتوانیم جذب نقدینگی و بازگشت وجوه به بازار معاملاتی داخلی را شاهد باشیم.

رضایی پور با اشاره به اهمیت شفافیت در بازارهای مالی و نیاز آن برای افزایش دامنه نوسان، ابراز کرد: بحث کارایی و شفافیت بازار دو بحث مستقل و وابسته به یکدیگر است. هرچند که هنوز به حد معقولی از شفافیت اطلاعاتی دست نیافته‌ایم اما خوشبختانه طی دو ساله گذشته شرایط بهتری در بازار سهام به وجود آمده و در بحث شفافیت فضای بهتری شکل گرفته است؛ در حقیقت می‌توان گفت که سهامداران نسبت به گذشته هوشیارتر شده و نسبت به وضعیت و صورت‌های مالی واکنش‌های منطقی و صحیحی دارند.

وی همچنین در تشریح هوشیاری سهامداران و واکنش‌های بجا و صحیح آنان گفت: طی یکسال گذشته خطرهایی در مسائلی همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ گذاری داخلی شمش فولاد و... متوجه بازار سهام بود که با هوشیاری و واکنش صحیح سهامداران اشتباهات مربوط به این مسائل پایه‌گذاری نشد. در تشریح این پیشرفت بازار سهام و آگاهی سرمایه گذاران نسبت به گذشته می‌توان به ماجرای سهام کنتورسازی «آکنتور» اشاره کرد؛ به طور حتم اگر این موضوع در یک الی دو سال گذشته رخ می‌داد، سهامداران ممانعت می‌کردند و به متولیان اجازه رقم زدن چنین اتفاقی را نمی‌داند.  

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا مطرح کرد: در حال حاضر ذات بازار به نحوی شده که گردش اطلاعات و دست‌رسی به آنها افزایش یافته و  سرمایه گذاران به راحتی می‌توانند به اطلاعات مهم دست پیدا کنند؛ در سالیان دور فرآیندهای طولانی و زائدی وجود داشت که حتی باعث می‌شد مخابره اطلاعیه‌ها حدود یک ماه زمان ببرد.

وی بیان کرد: نمی‌توان به واسطه اینکه شفافیت اطلاعاتی به حد معقولی نرسیده، محدودیت‌هایی همچون وجود دامنه نوسان را در بازار حفظ کرد. با عملیاتی سازی این طرح نهاد ناظر موظف به شفافیت اطلاعاتی می‌شود و در همین راستا ناچار است جرایم سنگینی را در خصوص نشر اطلاعات نهانی در نظر بگیرد. در واقع اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد نقاطی که نشت اطلاعاتی وجود دارد به وضوح مشخص و شناسایی می‌شوند اما در حال حاضر سودجویان در پشت نقاب دامنه نوسان پنهان شده‌اند.

رضایی پور تصریح کرد: تا وقتی که دامنه نوسان را به عنوان یک حاشیه امن برای ناشران، مسئولان و نهاد ناظر تعریف کرده‌ایم، نمی توانیم انتظار ظهور شفافیت کافی را باشیم؛ لذا با حذف دامنه نوسان اگر مسئولان جدیت کافی در برخورد با سودجویان را نداشته باشند، ضعف نظارتی به طور محسوسی برای همگان نمایان و اصطلاحا بُلد می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی ناچار به ترمیم کاستی‌ها هستند.

۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 27146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha