سرقت اطلاعات بانکی به نام سامانه سجام

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: با اقدامات فنی و قضایی پلیس سایبری کشور، اعضای باند کلاهبرداری که تحت عنوان سامانه سجام در کشور از متقاضیان کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند، هنگام دستگیری متهمان بانک اطلاعاتی از ۳۰ هزار حساب هموطنان کشف شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دفاع پرس؛  سردار «وحید مجید» رئیس پلیس فتا ناجا گفت: با اقدامات فنی و قضایی پلیس سایبری کشور، اعضاء باند کلاهبرداری که تحت عنوان سامانه سجام در کشور از متقاضیان کلاهبرداری می‌کردند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهار کرد: ارجاع پرونده‌های متعدد کلاهبرداری به پلیس فتا در خصوص شکایت مال‌باختگان با ترفند جدید کلاهبرداری و تجزیه و تحلیل فنی پرونده‌های مرجوعه مشخص شد تمامی این افراد طی روزهای گذشته با مراجعه با سامانه سجام مورد سرقت اطلاعات کارت بانکی (فیشینگ) و برداشت غیرمجاز از حساب‌هایشان قرار گرفته‌اند.

سردار مجید ادامه داد: با توجه به کثرت پرونده‌های قضایی و پیچیدگی شیوه و شگرد مجرمانه، موضوع در کارگروه ویژه پلیس فتا مطرح شد و اقدامات فنی و عملیاتی علیه مجرم یا مجرمان با استفاده از تیم کارشناسان فنی و با تجربه پلیس فتا آغاز شد.

رئیس پلیس فتا ناجا افزود: در این رابطه رد پای یکی از مجرمان در استان زنجان کشف شد و پلیس فتا استان با کنار هم قرار دادن سایر شواهد و سرنخ‌های موجود در پرونده مجرمان ضمن همکاری و هماهنگی مناسب با دادستان استان زنجان اقدام عملیاتی برای شناسایی و دستگیری سایر مجرمان و متهمان پرونده آغاز شد و در این رابطه هفت مجرم آقا و خانم در استان‌های مختلف مورد شناسایی قرار گرفتند و با انجام اقدامات تعقیب و مراقبت تمامی مجرمان به انضمام سرشاخه اصلی این باند شناسایی، دستگیر و باند مذکور متلاشی شد.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: اعضای این تیم هفت نفره که دانش فنی بالایی در امور رایانه‌ای و فنی داشتند با ایجاد سایت جعلی کاملاً مشابه با سامانه سجام و نیز اقدامات کاملاً حرفه‌ای در بالا نگه داشتن سامانه جعلی مذکور در رنکینگ جست‌وجوی گوگل در هنگام مراجعه متقاضیان به سامانه تقلبی و درگاه بانکی جعلی نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب‌های مالی متقاضیان اقدام می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: هنگام دستگیری مجرمان، بانک اطلاعاتی از ۳۰ هزار حساب هموطنان و تعداد سه دستگاه خودرو به انضمام ۱۲ گوشی تلفن همراه و سه دستگاه لپ تاپ کشف شد.

سردار مجید تصریح کرد: با جمع‌بندی پرونده‌های قضایی مرجوعه به پلیس فتا کلاهبرداری از یک هزار و ۴۰۰ نفر از متقاضیان با مبلغ بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال محرز است.

این مقام ارشد انتظامی از هموطنان خواست در صورت داشتن شکوائیه قضایی مشابه موارد گفته شده با مراجعه به پلیس فتا محل سکونت پیگیر امور قضایی خود باشند و همواره تمام کاربران فضای مجازی در هنگام نیاز با مراجعه به سایت‌های مشابه به جهت امور ثبت نامی به‌منظور جلوگیری از حوادث مشابه، حتماً آدرس کامل را، خود یا به کمک افراد مطلع و مورد اطمینان در نوار آدرس URL وارد کرده و هرگز برای دسترسی به سایت‌های مختلف از سامانه جست‌وجوی گوگل استفاده نکنند.

رئیس پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: عموم مردم می‌توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک، گزارش‌های خود را به آدرس سایت پلیس فتا WWW.CYBERPOLICE.IR قسمت ثبت گزارشات مردمی جهت رسیدگی اطلاع دهند.

۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 2713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha