افزایش ورود سرمایه به بورس با اعمال مالیات بر سود سپرده‌های بانکی؟

مالیات بر سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان اقدامی مثبت تلقی می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم و نیز ورود سرمایه‌های بیشتر به این بازار باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ سهیل کلاهچی، کارشناس بازار سرمایه به افت و خیزهای اخیر بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و گفت: در بیشتر مواقع روند معاملات بازار سرمایه تحت تاثیر رشد قیمت‌های جهانی یا اثرات تورمی حاکم در اقتصاد کشور بر مدار صعودی قرار گرفت.

وی با تاکید بر تورم چشمگیر در اقتصاد کشور طی چند وقت گذشته، اظهار کرد: با وجود چنین تورمی در کشور، شاهد کنترل دستوری قیمت‌ها در بازار بودیم که این امر باعث شد تا بازار در یک سال گذشته قادر به حرکت صعودی نباشد و فقط انتشار گزارش شرکت‌ها بیانگر ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌ها در بازار بود.

کلاهچی تاکید کرد: در چند وقت گذشته قیمت‌های جهانی در دنیا تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین رو به بالا حرکت کرد و این امر از جمله مسایلی بود که سبب تغییر روند شاخص بورس و نیز بارگشت دوباره آن به مدار صعودی شد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ بازار با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور و نیز افزایش قیمت جهانی تغییر مسیر داد و توانست از روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ در مسیر صعودی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بورس تاثیرپذیر از اتفاقاتی است که در کل اقتصاد کشور رخ می‌دهد، گفت: اقتصاد کشور وابسته به سیاست‌های حاکم در کشور است؛ بنابراین باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که مسایلی مانند افزایش عمق مظنه یا تغییر دامنه نوسان بورس تاثیرپذیر از اتفاقاتی است که در کل اقتصاد کشور رخ می‌دهد و ممکن است برای مدتی زمینه ساز تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار و خوش‌بینی سهامداران به این بازار شود.

کلاهچی خاطرنشان کرد: سهامداران باید دقت نظر لازم را در انتخاب سهام شرکت‌ها داشته باشند؛ زیرا برخی از شرکت‌ها در بورس حضور دارند که نمی‌توانند سودده باشند و سهام آنها فقط برای مدتی کوتاه تحت تاثیر تورم بر دارایی آنها می‌تواند بر مدار صعودی قرار بگیرد.

تصمیم مثبت سازمان بورس در زمینه افزایش عمق مظنه

این کارشناس بازار سرمایه به تصمیم سازمان بورس در زمینه افزایش عمق مظنه اشاره کرد و گفت: اقدامی مانند افزایش عمق مظنه به عنوان اتفاقی مثبتی محسوب می‌شود که از سوی سازمان بورس مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: اینگونه تصمیمات کمکی در راستای حرفه‌ای‌تر شدن بازار است، اما بهتر است تصمیمات دیگری هم برای بهبود روند بازار در دستور کار این سازمان قرار گیرد.

نرخ ارز، عاملی تاثیرگذار بر روند معاملات بازار

کلاهچی با اشاره به نرخ ارز به عنوان مساله‌ای اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه، گفت: به طور معمول از دهه ٥٠ به بعد، همیشه دولت‌ها به دنبال کنترل نرخ ارز برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم بودند؛ در حالی که چنین اقدامی همیشه باعث ایجاد تاثیر منفی بر اقتصاد کشور و اثرگذاری آن بر روند معاملات بازار سرمایه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است اقتصاد کشور باید به شرایطی بهتر دست پیدا کند تا بازار سهام هم بتواند روند معقول تری را در پیش بگیرد.

وی به مالیات بر سود سپرده‌های بانکی صندوق سرمایه‌گذاری و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این تصمیم به عنوان اقدامی مثبت تلقی می‌شود که زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاران بیشتر برای سرمایه گذاری‌های غیرمستقیم و نیز ورود سرمایه‌های بیشتر به این بازار خواهد شد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس

کلاهچی روند معاملات بورس را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: برای شاخص بورس می توان هدف یک میلیون و ٧٠٠ هزار واحد را در نظر گرفت اما این اتفاق در میان مدت صورت می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: به نظر می رسد با توجه به وجود تورم فعلی در اقتصاد کشور، بازار سهام بتواند رشد معقول و منطقی‌تری را نسبت به سایر بازارها تجربه کند.

۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 27129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha